Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Informatie over opzet onderbouw
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Welkom bij Leefstijl.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
HGW en gesprekken met leerlingen
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Compacten en levelboxen.
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
Ervaringen Implementatie in Nederland
Actieonderzoek instructietafel.
Informatieavond onderbouw
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bijeenkomst September 2015
Methodiek: Plancyclus
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
De leerling of stagiaire in beweging!
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Bijeenkomst September 2015
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Naar een typologie van scholen
Bijeenkomsten vakdidactiek
Doubleren.
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers

‘Zo oud als de weg naar Rome’ Differentiatie in het PO Grote verschillen in niveau Gerichtheid op de behalen minimumniveau zwakke leerlingen (convergente differentiatie)

Hoe gebeurt dat? Interactief gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI) Voorbereiding Instructie en inoefening Zelfstandig werken Verlengde instructie FeedbackZelfstandig werken Afsluiting/ Evaluatie Voorbereiding Zelfstandig werk Instructie en inoefening Zelfstandig werk Verlengde instructie FeedbackZelfstandig werk Feedback Afsluiting

Voorbeeld + en -

Ingeburgerd in de PO-groepen Instructietafel Methodes die ingericht zijn op drie niveau’s (zwak – gemiddeld – sterk) Aanpakken en middelen voor uitgestelde aandacht (time timer, blokje, stoplicht) BHV-model (basisstof, herhalingsstof, verrijkingsstof) Levelwerk voor sterke leerlingen

Vooral organisatie en middelen

Hij is in Rome geweest, maar heeft de Paus gemist De leerkracht is van essentieel belang –Leraren kunnen ongeveer 20% van de verschillen in de prestaties van leerlingen beïnvloeden (overig sociaal milieu en intelligentie etc.) Aansluiten bij de behoeftes van leerling –Niet starten bij de methode, maar starten bij de leerling

Twee benaderingen ‘Medische’ benaderingHandelingsgerichte aanpak Probleem van de leerlingOnderwijsbehoeftes van kinderen centraal Leerkracht komt achteraf in actie (als er een probleem is) Afstemming op en wisselwerking met de kinderen Je bent ‘ziek’ of ‘gezond’ (etiketten)De leraar doet ertoe Gewenste opbrengst: De leerling kan weer meedoen met de groep Positieve kwaliteiten van groot belang (van lk, ll, IB-er, ouders) Handelen is doelgericht Werkwijze systematisch en transparant CuratiefPreventief Hoe zorg ik dat ik geen last heb van die leerling? Hoe zorg ik ervoor dat de leerling geen last heeft van mij?

Omslag in denken Die leerling is dyslectisch. Hij zal nooit goed leren lezen. Die jongen kan zich nu eenmaal niet concentreren. Een adhd-er hè… Hij heeft al zo’n vervelende thuissituatie. Laten we hem nu niet pesten met extra instructie bij rekenen en lezen. Dat komt wel weer… Hij heeft faalangst, dus hij maakt iedere test slecht.

Voorbeeld wat zou jij doen?

Onderwijsbehoeftes formuleren hulp schema StimulerendBelemmerendAangrijpingspunten/ kansen Het kind De leerkracht De leeromgeving/ de groep De ouders en leefomgeving

Onderwijsbehoeftes formuleren Hulpzinnen Doel: (zichtbaar/ hoorbaar gedrag) Om dit doel te bereiken heeft het kind: –… een leerkracht nodig die… –… een instructie nodig die… –… activiteiten en opdrachten nodig die… –… groepsgenoten nodig die… –… feedback nodig die…

Onderwijsbehoeftes formuleren Leerling mede-eigenaar maken Mogelijke hulpzinnen: Leer mij om … (doel) Help mij met … door … Geef mij … Ondersteun mij door …