Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vidiversproject: video bij docententraining over diversiteit Naar cultureel sensitieve docenten in het hoger onderwijs: Welke bijdrage kunnen videocasussen.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Professionaliteitsontwikkeling
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
StatIG in de Vrolijke School
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Ante Groep 14.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Transdisciplinaire projecten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Stagecoördinatie op De Rank
moderniseren van het curriculum.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Eerstejaarsproblemen
De puzzel past steeds beter
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Lesgeven in en over diversiteit
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamiek 1.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Participerend Leiderschap
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
Vakmanschap en ondernemend gedrag
De Wever Zorg Innovatie Centra
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Diversiteit in het curriculum
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
JEUGDzorg - voor wie?.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Meetladder Diversiteit Onderwijs Project Diversiteit In Vakmanschap Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam Trees Pels, Pauline Naber, Peter Peeters en Hester Radstake Leernetwerkbijeenkomst Intercultureel Vakmanschap NIP/NVO Utrecht

DIVERSITEIT IN VAKMANSCHAP: DOELEN Opleidingen Pedagogiek: Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit 1.Screening op diversiteitgevoelig werken 2.Stappenplan voor aanpassing 3. Uitvoering en evaluatie (koploper HIH)

Meetladder Diversiteit Onderwijs o Aandachtspunten diversiteitsensitief onderwijs o Accent: vorming professionals van de toekomst o Functie: reflectie/zelfanalyse o Vervolgens: o keuzen, waar aan werken? o verfijning/concretisering criteria

Meetladder: overzicht (sub)categorieen 1. Curriculum o Onderwijsdoelen, toetsing en leerlijnen o Inhoud o Materialen en bronnen o Didactiek: o Werkvormen en leeractiviteiten o Stage- en begeleidingspraktijk o Groeperingsvormen 2.Pedagogische voorwaarden 3.Algemene voorwaarden o Visie op diversiteit in het onderwijs o Docentcompetenties en verwerving ervan o Management en organisatie.

Curriculum: onderwijsdoelen, toetsing en leerlijnen o Diversiteitsensitief vakmanschap in eindtermen o Eindtermen geoperationaliseerd in leerdoelen o Leerdoelen getoetst, diversiteitcompetenties onderdeel beoordelingsstructuur o Diversiteit in verschillende vakken, opeenvolgende jaren, in herkenbare leerlijn

Curriculum: inhoud, wat leren studenten? o Kennis over theorie, empirie en praktijk van diversiteit Bijvoorbeeld: kruispuntdenken, migratieprocessen en gevolgen voor opvoeding, diversiteitgevoeligheid van interventies o Bewustwording en Attitudevorming : Bijvoorbeeld: open houding, actieve tolerantie, bereidheid om onzekerheid/ongemak te accepteren o Vaardigheden Bijvoorbeeld: (non)verbale (interculturele) communicatie, vraagarticulatie, empowerment, betrekken en versterken van familiesystemen en informele netwerken o Reflectie, oordeelsvorming

Curriculum: materialen en bronnen o Adequate vertegenwoordiging van meerdere perspectieven in vakken/gebruikte literatuur, aangehaalde anecdotes/voorbeelden, casussen o Vermijden van ‘wij’ vs. ‘zij’, generalisaties, dichotome portrettering (‘traditioneel’ vs. ‘modern’) o Gebruiken van authentieke casuistiek, oefeningen, vragen, opdrachten

Curriculum: didactiek o Ruimte voor student voice Bijvoorbeeld: aanmoediging van vragen en kritische opmerkingen, gebruik van heterogene samenstelling groep tbv reflectie op lesstof of veldervaringen, actieve inbreng van studenten in les/opdrachten o Instructiestrategieën die aansluiten bij kenmerken/leerstijlen studentgroepen Bijvoorbeeld: gebruik audiovisuele materialen, werkvormen die uitnodigen tot bewustwording/communicatie over eigen/andermans normen en waarden, ervaringsleren, reflection in action o Pedagogische strategieën om groepsinteracties te verbeteren Bijvoorbeeld: omgaan met discussies over gevoelige onderwerpen, conflicten, uitsluiting en pesten, verhoging van de vaardigheden van studenten om zich te uiten, evenals te luisteren naar en leren van anderen, gelegenheid voor onderlinge interactie o Samenstelling van groepen (variatie)

Curriculum: Stage en begeleiding o Coaching van studenten Bijvoorbeeld: studieloopbaanbegeleiding, informele contacten o Stagebeleid Studenten in aanraking laten komen met uiteenlopende praktijksituaties, gezinnen en gemeenschappen

Pedagogische voorwaarden o Positieve docent-student en peer relaties Bijvoorbeeld: veilige sfeer, persoonlijke interesse in studenten en hun ervaringswereld, maatregelen tegen (etnische, gender) ongelijkheid in instructie, groepsdiscussie, samenwerkend leren o Modelling van respect voor diversiteit o Pedagogy of excellence o Monitoren en managen van groepsprocessen Bijvoorbeeld: hanteren van conflicten tussen studenten, formuleren/handhaven van gedrags- en omgangsregels voor alle studenten

Algemene voorwaarden: visie op diversiteit in onderwijs o Delen visie met docenten en studenten o Visie komt tot uiting in alle facetten van de opleiding ( curriculum, pedagogisch klimaat, docentgedrag, studentbegeleiding, professionalisering en management en organisatie)

Algemene voorwaarden: docentcompetenties o Kennis, bewustwording, attituden, vaardigheden, oordeelsvorming, reflection in action o Vaardigheden in netwerken en samenwerken met de beroepspraktijk o Bij- en nascholing om relevante (diversiteit)competenties op peil te brengen en houden

Algemene voorwaarden: management en organisatie o Verankering: rugdekking vanuit management en bestuur o Continue interactie met het werkveld t.b.v. voeding vanuit praktijk en daar levende diversiteit aan vragen/behoeften o Aanstelling en coaching van diversiteitgevoelig en divers samengesteld personeel o Faciliteren van ‘lerende opleiding’ Bijvoorbeeld: ondersteunen docenten bij het onderzoeken, verbeteren en evidence base maken van hun lespraktijk en –gedrag, inzet van expert-docenten, intervisie tussen docenten(teams), opleidingen laten leren van elkaar o Evaluatie en verbetering van het onderwijs, ook door betrekken waardering en beoordeling van studenten en docenten

De meetladder verschijnt begin januari. Contact: