Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur Rotterdam, 30 oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Petje op, petje af Deelnemers krijgen een petje en gaan staan
Welke stapeling komt er op ons af?
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Aanscherping bijstand voor jongeren en gezinnen
Sociaal domein Van transities naar maatschappelijke transformatie
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Veranderingen in de zorg
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Participatiewet WWB en de veranderingen WMO een stand van zaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Samen verder!.
Het Westerwoldse zorgmodel
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Participatiewet vanaf 2015
Gemeente Ede.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Informatieve raadsvergadering gemeente Aalburg 3 decentralisaties en een nieuw regeerakkoord 19 maart 2013.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samenhang 3D Tijd om anders te gaan denken. Plan van aanpak Kwantitatief: landelijke initiatieven afwachten om omvang in kaart te krijgen Kwantitatief:
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
1 Minimabeleid Minimaregelingen en bijzondere bijstand 11 februari 2014 Ellie Huisman en Marlous van Driel.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Maatregelen WWB m.i.v. 1 juli 2014 en Kindregelingen Congres Sociaal Raadslieden 15 januari 2014 Stimulansz-CliP Wilma Kuiper en Jetske de Jong.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2012 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Vanuit het perspectief van de cliënt: Inkomenspositie en gevolgen.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Beleidsplan Participatiewet
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Transcript van de presentatie:

Kernpunten Regeerakkoord VVD – PVDA voor het lokaal en midden bestuur Rotterdam, 30 oktober 2012

© 2012 Deloitte The Netherlands Samenvatting financiële gevolgen Regeerakkoord voor Gemeenten 1 Het kabinet streeft naar gemeenten met een minimale omvang van inwoners. De decentralisaties zullen in principe gericht worden op gemeenten (korting oplopend van € 60 mln. in 2015 tot structureel € 975 mln.). Korting Algemene Uitkering (trap-op-trap-af) (korting oplopend van € 48 mln. in 2015 tot structureel € 307 mln.) Dualiseringscorrectie (minder volksvertegenwoordigers) (structurele korting van € 18 mln. vanaf 2015). Het BTW-compensatiefonds zal worden afgeschaft (korting oplopend van € 200 mln. in 2013 tot structureel € 550 mln.) Decentrale overheden gaan in 2013 verplicht schatkistbankieren. Invoering Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF) gaat door. De individuele bijzondere bijstand voor daadwerkelijk gemaakte kosten wordt verruimd (extra budget van € 80 mln. in 2014 en vanaf 2015 structureel € 100 mln.) Het jeugdzorgbudget, dat per 2015 met een decentralisatie-uitkering naar gemeenten wordt overgeheveld, wordt additioneel verlaagd met € 150 mln. (met een ingroei in 2015 en 2016 van € 40 mln. en € 100 mln.). Een bedrag van € 256 mln. wordt vanaf 2105 structureel uit het Gemeentefonds overgeheveld naar de scholen ten behoeve van hun huisvesting. Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging (overheveling gaat gepaard met een efficiencykorting van € 290 mln. in 2014 oplopend tot structureel € mln.) Het beroep op de bestaande huishoudelijke hulp in de WMO wordt voor nieuwe cliënten in 2014 beëindigd. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Gemeenten behouden 25% van het budget voor een maatwerkvoorziening (korting oplopend in 2014 van € 89 mln. tot structureel € mln.). Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in de Wmo (korting oplopend in 2015 van € 15 mln. tot structureel € 50 mln.). Gemeenten worden verantwoordelijk voor maatwerkvoorziening voor inkomenssteun aan chronisch zieken en gehandicapten (hiervoor komt vanaf 2014 € 100 mln. oplopend tot structureel € 761 mln. extra beschikbaar. Tegelijk heeft het Rijk een efficiencykorting geboekt van € mln.). Gemeenten kunnen huishoudelijke dienstverlening aanbieden. Hiervoor komt vanaf 2017 € 100 mln. structureel beschikbaar

© 2012 Deloitte The Netherlands 2 Er komt één participatiewet die de Wwb, Wsw en een deel van de Wajong samenvoegt (korting oplopend in 2014 van € 60 mln. tot structureel € mln.). De algemene arbeids- en re-integratieplicht in de Bijstand wordt aangescherpt door het gebruik van ontheffingen te beperken (korting oplopend in 2014 van € 13 mln. tot structureel € 95 mln.). Het participatiebudget van gemeenten wordt gekort. Dit levert een besparing op van € 38,5 mln. In 2014 oplopend naar € 96,6 mln. In 2017 structureel. De Huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 1 januari De bijstandsuitkering wordt lager naarmate er meer inwonende volwassenen in een huishouden aanwezig zijn. Hier wordt een besparing van € 80 mln. Mee gerealiseerd.

© 2012 Deloitte The Netherlands Sociale zekerheid (Bijstand) Om het activerende karakter van de bijstand te vergroten, geldt de arbeids- en re-integratieplicht en de plicht tot tegenprestatie naar vermogen voortaan voor iedereen. Er zijn geen categoriale ontheffingen meer. Een individuele ontheffing heeft een tijdelijke karakter en betreft alleen de arbeidsverplichting. (korting oplopend in 2014 van € 13 miljoen tot structureel € 95 miljoen). De Huishouduitkeringstoets wordt ingevoerd per 1 januari De bijstandsuitkering wordt lager naarmate er meer inwonende volwassenen in een huishouden aanwezig zijn. Hier wordt een besparing van € 80 miljoen mee gerealiseerd. In de WWB wordt vastgelegd dat gemeenten een bijstandsuitkering drie maanden moeten stoppen als de sollicitatieplicht niet wordt nageleefd. De individuele bijzondere bijstand voor daadwerkelijk gemaakte kosten wordt verruimd. Extra aandacht is er voor gezinnen met kinderen, werkenden met een laag inkomen en ouderen met een klein pensioen (extra budget van € 80 mln. in 2014 en vanaf 2015 structureel € 100 miljoen). 3 Gevolgen Regeerakkoord voor Gemeenten per beleidstaak

© 2012 Deloitte The Netherlands Duurzaam groeien en vernieuwen De wettelijke winkelsluiting op zondag wordt opgeheven. Het is aan gemeenten om desgewenst nadere regels te treffen. Onderwijs In lijn met de motie Van Haersma Buma wordt € 256 miljoen uit het gemeentefonds overgeheveld naar de scholen ten behoeve van hun huisvesting. 4

© 2012 Deloitte The Netherlands Zorg Gemeenten worden geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging. De aanspraken worden beperkt, dienstverlening wordt versoberd en meer gericht op waar ze het hardste nodig is en gaat vallen onder de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). De overheveling gaat gepaard met een efficiencykorting van € 290 miljoen in 2014 oplopend tot structureel € miljoen. De aanspraken op huishoudelijke hulp worden vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die het echt nodig hebben en het niet uit eigen middelen kunnen betalen. Het beroep op de bestaande huishoudelijke hulp in de WMO wordt voor nieuwe cliënten in 2014 beëindigd. Voor bestaande cliënten gaat de maatregel een jaar later in. Gemeenten behouden 25% van het budget voor een maatwerkvoorziening (korting oplopend in 2014 van € 89 miljoen tot structureel € miljoen). Verplicht hergebruik scootmobiel/rolstoel etc. in de Wmo (korting oplopend in 2015 van € 15 miljoen tot structureel € 50 miljoen). Gemeenten kunnen huishoudelijke dienstverlening aanbieden. Hiervoor komt vanaf 2017 € 100 mln. structureel beschikbaar Decentralisatie van regelingen als compensatie eigen risico (1), de aftrek specifieke zorgkosten (2) en de wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (3). Hieruit wordt een nieuwe gemeentelijke voorziening gefinancierd met een omvang van € 761 miljoen. Het rijk boekt een bezuiniging in van € miljoen. De gemeenten wordt een zeer ruime beleidsvrijheid gegeven met betrekking tot de concrete invulling van deze gedecentraliseerde voorzieningen. 5

© 2012 Deloitte The Netherlands Decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 naar gemeenten. Dit betreffen: de jeugdzorg (1), de gesloten jeugdzorg (2), de jeugd-GGZ (3), de zorg voor lichtverstandelijk gehandicapten jongeren op basis van de AWBZ (4) en de jeugdbescherming en jeugdreclassering (5). Het jeugdzorgbudget wordt additioneel verlaagd met € 150 miljoen (met een ingroei in 2015 en 2016 van € 40 miljoen en € 100 miljoen). Eén gezin, één plan, één regisseur” is het uitgangspunt bij de decentralisaties in het sociale domein: inzake de participatiewet (1), de algemene wet bijzondere ziektekosten (2), de wet maatschappelijke ondersteuning (3) en de jeugdhulpverlening (4) vergt dit één budget en één verantwoordelijke van overheidszijde. Met gemeenten wil het kabinet bevorderen dat er bij de aanleg van nieuwe wijken voldoende ruimte voor sport en bewegen is. Veiligheid Bevoegdheden en uitrusting van lokale toezichthouders en handhavers (BOA’s) worden beter geregeld. De wietpas vervalt, maar de toegang tot coffeeshops blijft voorbehouden aan ingezetenen die een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning, samen met een uittreksel uit het bevolkingsregister kunnen tonen. De nadruk ligt op lokaal maatwerk Het kabinet ondersteunt de samenwerking in en tussen veiligheidsregio’s en met de regionalisering van de brandweer wordt doorgegaan. 6

© 2012 Deloitte The Netherlands 7 Arbeidsmarkt Voor 55-plussers die ontslagen worden gaat de inkomensvoorziening voor oudere werklozen (IOW) gelden, zonder partner- of vermogenstoets en met sollicitatieplicht. De IOAW vervalt. Het wetsvoorstel Werken naar Vermogen wordt vervangen door een nieuwe Participatiewet, in te voeren op 1 januari Er komt één participatiewet die de Wwb, Wsw en een deel van de Wajong samenvoegt (korting oplopend in 2014 van € 60 miljoen tot structureel € miljoen). Het participatiebudget van gemeenten wordt gekort. Dit levert een besparing op van € 38,5 mln. In 2014 oplopend naar € 96,6 mln. In 2017 structureel. Het kabinet ontwerpt een quotumregeling voor het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten door grotere werkgevers. De quotumregeling wordt vanaf 1 januari 2015 (het jaar waarin de nieuwe wet ook voor bestaande gevallen in de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) gaat gelden) in zes jaar stapsgewijs ingevoerd. Efficiencykorting WSW wordt over zes jaar gespreid. Instroom in de sociale werkvoorziening in de huidige vorm stopt per 1 januari Voor beschut werken is geld beschikbaar (afgestemd op 100% minimumloon) om uiteindelijk structureel (nu circa ) plaatsen te realiseren. Om de onderlinge afstemming van onderwijs, peuterspeelzaalwerk en kinderopvang te optimaliseren wordt de financiering van het peuterspeelzaalwerk onder de Wet Kinderopvang gebracht. Daarbij zal bestaande gemeentelijke financiering worden betrokken. Door extra investeringen in voor- en vroegschoolse educatie wordt de kwaliteit en de taalvaardigheid van het personeel verbeterd.

© 2012 Deloitte The Netherlands Ruimte en mobiliteit De besluitvorming over ruimtelijke projecten moet eenvoudiger en sneller, daarom wordt de ruimtelijke wet- en regelgeving verder gestroomlijnd. In 2013 komt het kabinet met een wetsvoorstel omgevingswet ter vervanging van onder meer de wet op de ruimtelijke ordening en de waterwet. De krimpproblematiek krijgt aandacht vanuit verschillende ministeries. In het onderwijs moeten alle vormen van samenwerking mogelijk zijn wanneer krimp daartoe noopt. Woningen zullen moeten worden aangepast met het oog op de bevolkingssamenstelling en soms is sloop aan de orde. Voorzieningen zullen waar mogelijk moeten worden gebundeld. Het voortouw ligt hiervoor bij de lokale overheid. Regio’s die hiermee te maken hebben, moeten ruimte krijgen door middel van maatwerk in regelgeving. Bestuur Een grote decentralisatie van taken en bevoegdheden vergt medeoverheden die op een passende schaal zijn georganiseerd. Voor de lange termijn heeft het kabinet het perspectief van vijf landsdelen met een gesloten huishouding en gemeenten van tenminste honderdduizend inwoners voor ogen. De inwonersnorm kan worden aangepast aan de bevolkingsdichtheid in verschillende delen van het land. Er is een structurele bezuiniging van € 975 miljoen ingeboekt in verband met lagere apparaatskosten gemeenten. Dit is gebaseerd op een daling van 75 gemeenten. Benadering is 100 tot 150 gemeenten in De waterschappen worden samengevoegd met de landsdelen. Samen met de medeoverheden wil het kabinet dit lange termijn perspectief realiseren. Ontwikkelingen in de gewenste richting worden aangemoedigd. De landelijke overheid zal zijn doen en laten in de contacten met medeoverheden richten op het gewenste eindbeeld. Dit heeft gevolgen voor het overleg en de vormgeving van decentralisaties en financieringsarrangementen. Decentralisaties zullen in principe gericht worden op gemeenten. 8

© 2012 Deloitte The Netherlands 9 Daling gemeentefonds € 307 miljoen structureel Gemeenten benutten mogelijkheden om bewoners van wijken, buurten en dorpen te betrekken bij zaken die hen raken. Een wetsvoorstel tot afschaffing van de WGR+ samenwerkingsverbanden zal worden ingediend. Het wetsvoorstel tot vermindering van politieke ambtsdragers met 25 procent zal worden aangepast. Een eerder ingeboekte bezuiniging van € 100 miljoen vervalt. Het aantal gemeenteraadsleden daalt tot het aantal dat bestond voor de dualisering van het gemeentebestuur. Dit levert een bezuiniging op van € 18 miljoen. Dat geldt ook voor het initiatief tot deconstitutionalisering van de aanstelling van de burgemeester en de commissaris van de Koningin. De voorgestelde daling van het aantal provinciale politieke ambtsdragers zal wel 25 procent blijven. Het BTW-compensatiefonds zal worden afgeschaft. Uit de evaluatie van het fonds is gebleken dat het niet tot het achterliggende doel -doelmatigheidswinst door uitbesteding- heeft geleid. Dit levert een bezuiniging op van € 550 miljoen. De bijdrage aan de incidentele loonontwikkeling in de (semi)collectieve sector in 2016 en 2017 wordt beleidsmatig op 0 gezet. Dit levert een bezuiniging op van € 400 miljoen structureel. Decentrale overheden gaan in 2013 verplicht schatkistbankieren. Ook lokale partijen gaan onder de wet financiering politieke partijen vallen. Gegeven het belang van houdbare overheidsfinanciën en het belangrijke aandeel dat decentrale overheden hierin hebben, zullen in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën (HOF) ook regels worden opgenomen ten aanzien van de bijdrage die decentrale overheden moeten leveren aan het bereiken en vasthouden van houdbare overheidsfinanciën. Normering topinkomens in de semi (publieke) sector wordt 100% van een ministerssalaris. Dit levert een bezuiniging op van € 10 miljoen.