Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Transitie Jeugdzorg.
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Diversiteit & Jeugdzorg
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Herstructurering Sociaal Domein
Verbinden van zorg en onderwijs
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Informatiebijeenkomst Nieuwe Jeugdwet. Informatiebijeenkomst nieuwe Jeugdwet 2 Inhoud A. Achtergrond stelselwijziging B. Doelen stelselwijziging C. Inhoud.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Workshop VWS, VenJ en VNG Ondersteuning bij de transitie en transformatie 13 februari 2012.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Het stelsel zorg voor jeugd werkt niet goed. -een toename (van 8 – 50% per jaar) van gespecialiseerde, complexe zorg -1 op de kinderen in jeugdzorg, passend onderwijs of wajong -een versnipperde aanpak en veel regeldruk en bureaucratie 2

Het gebruik van gespecialiseerde jeugdzorg neemt sterk toe. GEMEENTE X INWONERS Kinderen 2005 Kinderen 2009 Gemiddelde jaarlijkse groei Provinciale jeugdzorg % Jeugd-ggz % Jeugd-lvg 3165* 28% Pgb *48% 3 * 2008

4 Verschillende financieringsstromen belemmeren integrale aanpak.

5 Een deel van de jongeren wordt onvoldoende bereikt. (Migrantenjongeren zitten in de ‘zwaarste’ jeugdzorg).

Parlement heeft grote zorgen over de zorg voor jeugd. Parlementaire commissie en regeerakkoord 2010 besluiten tot een stelselwijziging. Plannen kabinet Rutte (2012): brede steun, niet controversieel verklaard. Concept-Jeugdwet in consultatie (2012). 6

We hebben veel ambities met de stelselwijziging jeugd. Inhoudelijk (‘transformatie’)  ‘van zorg veraf naar preventie, ondersteuning en zorg dichtbij’  ‘van complexe naar eenvoudige zorg’  ‘van verkokerde naar integrale aanpak’ Bestuurlijk (‘transitie’)  verantwoordelijkheid van VWS, V+J, provincies en zorgverzekeraars naar gemeenten  in samenhang met andere stelselwijzigingen (passend onderwijs, mogelijke wijzigingen sociale zekerheid, awbz/wmo) Financieel  bundeling financieringsstromen  harmonisatie bekostigingssystemen  herziening eigenbijdragesystemen (€70 mln)  ombuiging van €300 mln 7

Transformatie: naar ‘ontzorgen’ en ‘ontkokeren’ Doorontwikkeling CJG Betere samenwerking lokale organisaties (o.a. cjg, welzijn, sport) en onderwijs Kwalitatief goede zorg, hulp in eigen context Samenwerken; 1 gezin 1 plan Inzet middelen en deskundigheid Vergroten 80% groep ouders en kinderen waar het goed mee gaat

In de ‘zorg’ voor jeugd is verbinding tussen paradigma’s nodig. 9 gezondheidszorg participatie veiligheid onderwijs

Participatie, onderwijs, zorg en veiligheid hebben vaak gedeelde uitgangspunten. - Ontplooiing en participatie - Uitgaan van mogelijkheden in plaats van beperkingen - Aansluiten op de eigen kracht van kinderen en hun opvoeders - Zorg dichtbij, goed toegankelijk en zonder bureaucratie - Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet - In complexe situaties: 1 gezin, 1 plan - Ingrijpen door de overheid zo kort als mogelijk, zolang als nodig. 10 Alle kinderen groeien gezond en veilig op, ontwikkelen hun talenten en doen naar vermogen mee.

11 Gemeenten, rijk en zorgaanbieders zoeken antwoorden op… Zorginhoudelijke vraagstukken, zoals: Positie cliënten, bijzondere groepen, kanteling (CJG’s), kwaliteit Financiële vraagstukken, zoals: Budget (indexering), verdeelmechanisme, uitvoeringskosten Bestuurlijk-juridische vraagstukken, zoals: Definitie ‘recht op zorg’, samenwerking gemeenten (schaalgrootte) Organisatorische vraagstukken, zoals: Indicatiestelling en toewijzing van zorg (toekomst CJG en BJZ), samenhang vrijwillig en gedwongen kader

Wij vragen reacties op de nieuwe concept-jeugdwet. Wetsvoorstel in consultatie tot 18 oktober In congresmap factsheet over de wet 12

De wet maakt ontkokering mogelijk. 13 Huidige stelselsNieuw stelsel jeugdzorg gesloten jeugdzorg preventie ogv Wmo 2 Jeugdhulp maatwerkdeel JGZ begeleiding ogv Wmo jeugd-lvb jeugd-ggz

De wet maakt verantwoordelijkheden helder en beperkt bestuurlijke drukte. 14 Huidige stelselsNieuw stelsel Provincies Rijk Gemeenten Zorgkantoren Zorgverzekeraars gemeentenme enten -beleidsplan -verordening -inspraak burgers en organisaties op beleidsvorming -cliëntervaringsonderzoeken

Gemeente ontvangt een vrij besteedbaar budget voor jeugd. Budget gemeente is afgestemd op: -Huidige kosten (historisch budget) -Toekomstige behoefte (objectieve kenmerken jeugdigen) -Verwachte eigen bijdragen Inkopen of subsidiëren is aan de gemeente. 15

De wet biedt ruimte met randvoorwaarden. -Centrale eisen als er sprake is van ingrijpen in de persoonlijke vrijheid en verblijf (zonder ouders) -Positie burger -Kwaliteit professional en instelling -Ruimte voor innovatie -integrale aanpak toegang -integrale aanpak ‘zorg’ (onderwijs, participatie, veiligheid) -nieuwe vormen van preventie, ondersteuning en zorg (‘demedicaliseren’) -nieuwe toetreders en nieuwe allianties (‘pedagogische civil society’) 16

17  ‘van zorg veraf naar preventie, ondersteuning en zorg dichtbij’  ‘van complexe naar eenvoudige zorg’  ‘van verkokerde naar integrale aanpak’