FORMULE JEUGDTEAMS ZUID-HOLLAND ZUID. INTRODUCTIE  Overheveling zorgtaken van het rijk naar de gemeente per 01-01-2015  Transitie van de jeugdhulptaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Transitie jeugdzorg.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
juni Transitie jeugdzorg
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Zorg nieuwe stijl.
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Samen verder!.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Verbinden van zorg en onderwijs
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
3 Decentralisaties De opgave, Bergense visie en aanpak
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Decentralisatie Jeugdzorg
Integraal sociaal werk
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
MEE maakt meedoen mogelijk
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Wmo beleid in de Drechtsteden
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

FORMULE JEUGDTEAMS ZUID-HOLLAND ZUID

INTRODUCTIE  Overheveling zorgtaken van het rijk naar de gemeente per  Transitie van de jeugdhulptaken  Vorming van de jeugdteams

MISSIE EN DOELEN  Missie “Het jeugdteam is de spin in het web van het jeugdstelsel, waardoor gezinnen versterkt worden in de eigen kracht, direct basishulp in hun eigen leefomgeving tot hun beschikking hebben, waar nodig specialistische hulp vanuit regionale vrije direct door de jeugdprofessional ingeschakeld kan worden om zo duurzame oplossingen te creëren en tegelijkertijd maatschappelijk rendement te realiseren.”  Doelen  Meer jeugdigen groeien op tot zelfredzame burgers en meer opvoeders zijn zelfredzaam  Meer sociale netwerken van gezinnen en buurten zijn actief  Het jeugdteam werkt hulpvraaggericht en probeert zoveel als mogelijk maatwerk te leveren, hierbij krijgt de professional autonomie en neemt de verantwoordelijk om dit te realiseren. Dit gebeurt binnen de grenzen van de standaarden van zijn/haar professie.  Het gezin voert de regie over de ondersteuning en wordt daarin ondersteund door de jeugdprofessional. (één gezin, één plan, één regisseur)  De jeugdprofessional draagt bij aan het maatschappelijk rendement; meer doen voor minder

TAKEN VAN HET JEUGDTEAM  Samenwerking met de basisvoorzieningen (CJG, medische verwijzers, schoolmaatschappelijk werk, onderwijs, jongerenwerk, politie, enz.)  Samenwerking met vrijwillige zorg en ervaringsdeskundigen  Het opstellen van het integraal ondersteuningsplan (één regisseur, één plan)  Het uitvoeren van basisdiagnostiek en screening  Het verlenen van generalistische basisondersteuning vanuit de Geestelijke Gezondheidszorg, zorg voor (licht) verstandelijk beperkten en jeugd & opvoedhulp.  Het verlenen van crisishulp. Bij crisissituatie die óf buiten de beschikbare capaciteit en/of competenties van het jeugdteam vallen of buiten kantoortijden, wordt de crisishulp in eerst instantie ingezet vanuit de regionale crisisdienst.  Het inschakelen van de regionale vrijezorgmarkt/toeleiding:  Het inschakelen van het Diagnostisch Advies Netwerk.  Het inschakelen van de crisisdienst 24/7.  Het inschakelen en samenwerken met jeugdbescherming, jeugdreclassering en de Raad voor Kinderbescherming. Deze partners sluiten in de uitvoering zoveel mogelijk lokaal aan. Voor de samenwerking wordt gekozen voor een gebiedsgerichte samenwerking minimaal op subregionaal niveau vormgegeven.  Het beslissen welke specialistische zorg nodig is. Het geven van een bindend advies voor een beschikking specialistische zorg die door de Service Organisatie wordt afgegeven.  Het beslissen of een Persoon Gebonden Budget (PGB) noodzakelijk is en het geven van een advies aan de Service Organisatie zodat een beschikking afgegeven kan worden.

WAT VALT BUITEN HET JEUGDTEAM  De volgende functies/taken zijn in beginsel niet belegd binnen het jeugdteam:  Schoolmaatschappelijk werk  CJG functies/ Jeugdgezondheidszorg  Cliëntondersteuning  Jongerenwerk Voor deze functies wordt geadviseerd om dit lokaal te integreren in het jeugdteam.  De volgende functies/taken zijn niet belegd binnen het jeugdteam:  Kinderbescherming, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering, Justitie en politie.  Hulp die niet lokaal uitvoerbaar is.  Hulp die in volume schaars is omdat het te specialistisch is.

DE PROFESSIONAL IN HET JEUGDTEAM  Minimaal HBO opgeleid  Jeugd & Opvoedhulp, Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg of Jeugd Licht Verstandelijke Beperkte zorg  T-profiel (breed generalistisch, diep specialistisch)  >24-uur contracten  Competent om te werken in resultaatverantwoordelijke teams

INTEGRATIE VAN SOCIALE (WIJK) TEAM EN CJG-FUNCTIES CJG wel integrerenCJG niet integreren SWT wel integreren0-100 team (plus)0-100 team SWT niet integrerenCJG-JeugdteamJeugdteam Gelijkblijvend:  De jeugdprofessional beslist over het inschakelen van de regionale zorgmarkt (incl. inschakelen jeugdbescherming, jeugdreclassering en Raad voor Kinderbescherming) en Diagnostisch Advies Netwerk (DAN) binnen het jeugddomein.  De jeugdprofessional is bekend met werkprocessen, wijze van inkoop en de manier waarop er bij de Service Organisatie (SO) en gemeente verantwoording wordt afgelegd.  De jeugdteams dragen budgetverantwoordelijkheid (2017) binnen het jeugddomein.  De jeugdteams worden gefaciliteerd om de transformatiedoelstellingen te bereiken. Alle teams worden ondersteund door een teamcoach/verandermanager teneinde de hoofddoelstellingen te bereiken. De intensiteit van de begeleiding kan verschillen afhankelijk van de lokale structuur.  De jeugdprofessionals werken op eenzelfde ICT systeem.  De jeugdprofessionals zijn in principe in dienst van de stichting jeugdteams

CASUS SANNE  Ouders met lichte verstandelijke beperking  Dochter van 8 jaar met gedragsproblemen  Na vastlopen op school door de schoolmaatschappelijk werker toegeleid naar aanvragen zorg  Pedagogische ondersteuning ingezet  Ouders onvoldoende leerbaar  Einde indicatie… 8

NU STRAKS  Twijfel waar de indicatie vandaan moet komen BJZ of CIZ  Na indicatiestelling CIZ (6 weken) op de wachtlijst  Ouders minimaal recht op zorg vanwege lichte vorm beperking (gebruikelijke zorg)  Start gezinsondersteuning op vaste tijden  Kortdurend  Werken vanuit dezelfde basishouding  Versterken van het sociale netwerk eventueel aangevuld met vrijwilliger  Door integraal team alle kennis aanwezig om gericht op alle levensdomeinen en systeemgericht te werken  Snel ‘hands-on’ ondersteuning indien nodig  Geen bureaucratie naar langdurige vormen van ondersteuning (via SO naar de regionale zorgmarkt)  Minder schotten tussen instellingen met verschillende financieringsstromen  Ondersteuning wanneer nodig (vb initiatief zorgaanbieder VG) CASUS SANNE 9

PLANNING  Juni - Juli  Lokaal inrichtingsplan opstellen  September – December  Inrichtingsplannen operationaliseren

VERANDERING BEGINT VANDAAG! 11