Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Evidence-based leerpotenties in praktijk
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Gesprekscyclus Quadraam
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Portfolio en betekenisvol leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Netwerk ambitieuze scholen
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Workshop evalueren Dcp
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Meten en evalueren.
Inspectiebezoek.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012

Inspectie over het belang van opbrengstgericht werken over professionaliteit

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV 2011: De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen. De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg. De school evalueert jaarlijks de resultaten van haar leerlingen. De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces.

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (1) De leraren geven de leerlingen inhoudelijk feedback a.de feedback is gericht op het resultaat (product) b.De feedback is gericht op het proces (totstandkomen van het resultaat) c.Feedback in schriftelijk materiaal is meer dan het aanstrepen van fouten d.De leraar geeft ‘feed forward’ ; hij vertelt de (individuele) leerlingen wat zij moeten leren om het volgende leerdoel te halen

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (2) De leraren gebruiken bij de vormgeving van hun onderwijs de analyse van de prestaties van de leerlingen a.De leraren bepalen op basis van een analyse van de prestaties doelen voor (groepen) leerlingen (om achterstanden weg te werken) b.De leraren formuleren concrete doelen en/of acties voor bovengemiddeld presterende leerlingen c.In de lespraktijk is te zien dat op basis van de analyse van de vorderingen of leerprestaties aanpassingen in het onderwijsleerproces aan de groep zijn gemaakt.

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (3) De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen a.De school maakt gebruik van genormeerde diagnostische toetsen en vervolgtoetsen b.De analyse is gebaseerd op een registratie van vorderingen naar leerdoelen en/of foutencategorieën waardoor sturing op het leerproces mogelijk wordt gemaakt c.De leraren bespreken de uitkomsten hiervan tijdens een leerlingbespreking of een sectievergadering d.De school beschikt over schriftelijk vastgelegde criteria (gebaseerd op referentiegegevens) om te bepalen of een leerling uitvalt op een bepaald vakgebied, die bekend zijn bij alle leraren.

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (4) De school evalueert jaarlijks de resultaten van haar leerlingen a.De school evalueert jaarlijks systematisch de kwaliteit van de eindopbrengsten SE en CE b.De school maakt trendanalyses t.a.v. de vakken Nederlands, wiskunde en Engels tot op het niveau van individuele leraren c.De school trekt conclusies uit haar opbrengstenanalyses en legt deze vast.

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (5) De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten a.De school heeft (per sectie) meetbare doelen bepaald rond opbrengsten b.Met vakgroepen (secties) vinden periodiek gesprekken plaats over (het achterblijven van) de leerresultaten in relatie tot de gestelde doelen c.De schoolleiding maakt jaarlijks prestatieafspraken met de vaksecties of individuele leraren over opbrengsten, aanbod, kwaliteit/kwaliteitsbewaking van het onderwijsproces, scholing d.De risicovakken geven in het vakjaarwerkplan (of actieplan) concrete actiepunten aan om te komen tot een verbetering van de resultaten

Opbrengstgericht werken Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (5 vervolg) De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten e.In schoolgids, schoolplan en andere beleidsdocumenten wordt nadrukkelijk aangegeven dat de school streeft naar goede resultaten en hoge verwachtingen heeft van haar leerlingen.

Opbrengstgericht werken, referentieniveaus Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (1) De school met een substantieel percentage taalzwakke leerlingen heeft bij alle vakken een aanbod aan leerinhouden dat past bij de talige onderwijsbehoeften van deze leerlingen a.De school kan laten zien dat zij een aanbod heeft ter voorbereiding op de referentieniveaus voor Nederlandse taal dat past bij haar leerlingen b.Idem voor rekenen.

Opbrengstgericht werken, referentieniveaus Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (2) De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen a.De school stelt tenminste eens per jaar met behulp van een genormeerde toets vast in hoeverre de leerlingen voldoen aan de vereisten van het referentieniveau voor Nederlandse taal, dat voor hen van toepassing is. b.Idem voor rekenen.

Opbrengstgericht werken, referentieniveaus Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (3) De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingen a.Aan het begin van het eerste leerjaar stelt de school met behulp van een genormeerde toets vast in hoeverre elke leerling voldoet aan het referentieniveau voor Nederlandse taal, dat van toepassing is b.Idem voor rekenen.

Opbrengstgericht werken, referentieniveaus Indicatoren uit het OV-onderzoek 2012 (4) De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten a.De school beschikt over een samenhangend plan van aanpak voor de bestrijding van achterstanden op het gebied van de Nederlandse taal en voert dit plan aantoonbaar uit. b.Idem voor rekenen.

Professionaliteit Schoolontwikkeling = personeelsontwikkeling individuele ontwikkeling teamontwikkeling welke rol spelen de onderwijskundige ambities van de school? Weet elke leraar waar hij/zij staat in zijn/haar ontwikkeling? Wat vraagt dit van het personeelsbeleid van de school? Slaagt de school er in om een rijke leeromgeving neer te zetten die personeelsontwikkeling mogelijk maakt?

Professionaliteit Rol schoolleiding Gedragen onderwijsvisie en didactisch concept Werken aan de professionele ontwikkeling Voldoende professionele ruimte geven

Professionaliteit Inspectie: Ontwikkeling nieuw waarderingskader Veel van onze indicatoren gaan over leraren en lesgeven. Kern: de professionele cultuur met adequate feedback- en leerprocessen op alle niveaus.

Tenslotte Een professionele cultuur is een cultuur zonder vrijblijvendheid: leren is onze kernactiviteit en geldt dus bij uitstek ook voor onszelf. Feedback geven en krijgen hoort bij deze cultuur. Maak de Inspectie niet te belangrijk: risico van vervreemding door te grote gerichtheid op het beoordelingskader van de inspectie.