De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren van elkaar in samenwerking: de opgehaalde sterke en zwakke punten Workshops: Zwolle, Eindhoven, Rotterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren van elkaar in samenwerking: de opgehaalde sterke en zwakke punten Workshops: Zwolle, Eindhoven, Rotterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Leren van elkaar in samenwerking: de opgehaalde sterke en zwakke punten Workshops: Zwolle, Eindhoven, Rotterdam (3x3= circa 200 deelnemers) Invoegen logo organisatie Invoegen logo organisatie

2 Peelgemeenten gastspreker Harry Woltring Algemeen Directeur
Drie aanvliegroutes samenwerking : introductie Samenwerkingsverbanden e Samenwerkingsverband OWO gemeenten Gastsprekers Peelgemeenten gastspreker Harry Woltring Algemeen Directeur De uitvoering van de wmo de jeugdwet, de bijzondere bijstand, de lokale minimaregelingen en de schulddienstverlening worden met ingang van uitgevoerd door de GR Peelgemeenten. Daarvoor is een dienstverleningsconcept ontwikkeld. De inwoner staat centraal en we organiseren de toegang en de dienstverlening lokaal. Bedrijfsvoering BLNP gastspreker Anneke van Londen Projectleider De vier gemeenten- Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten hebben hun bedrijfsvoering geoptimaliseerd met behulp van zelfregie, eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en, als pilot, één zelfsturend team. Het gaat om de taakvelden: ICT, Financiën, P&O en Juridisch. Eind 2016 hebben de vier gemeenteraden toestemming gegeven voor het aangaan van de juridische samenwerking, verwoord in de ‘Regeling zonder meer’. OWO-gemeenten gastspreker Geert Broekman Concernmanager Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland hebben een breed scala aan uitvoerende taken bij elkaar in de organisaties ondergebracht. Elke gemeenten werkt op dat gebied voor drie gemeenten. Het gaat om taken op de gebieden: uitvoering werk, inkomen & zorg; vergunningverlening, toezicht & handhaving; P&O; I&A; financiën; inkoop & aanbesteding; DIV; belastingen & vastgoedinformatie. De uitvoering van de wmo, de jeugdwet, de bijzondere bijstand, de lokale minimaregelingen en de schulddienstverlening worden met ingang van uitgevoerd door de GR Peelgemeenten. Daarvoor is een dienstverleningsconcept ontwikkeld. De inwoner staat centraal en we organiseren de toegang en de dienstverlening lokaal.

3 Sterke en zwakke punten per onderwerp thema
Slide 4 Top 5 sterke en zwakke punten Slide 5 De algemene onderwerpen Slide 6 Juridische vorm, Financiën en Monitoring Slide 7 Personeel, Werkprocessen en Cultuur Slide 8 Namen en gegevens van de drie gastsprekers

4 Top 5: sterke en zwakke punten
Sterke punten Onderling vertrouwen (gunfactor). Durf en daadkracht. Gelijkwaardigheid. Gedragen kaders bij de start. Overeengekomen financiële verdeelsleutels. Zwakke punten Stakeholders op het juist moment met de juiste informatie informeren en betrekken. Draagvlak (commitment; onderaf). Harmoniseren van beleid en processen. Aandacht voor cultuurverschillen. Projectaanpak (realistische planning, inzet capaciteit en middelen).

5 Algemene Onderwerpen Eenvoud van de vorm samenwerking
Urgentie duidelijk aanwezig Vertrouwen, loslaten en gunfactor 7x Wil tot samenwerken en denken in kansen 3x Kennis delen /versterken kwaliteit 4x Samenwerken op basis van gelijkwaardigheid 2x Alleen samenwerken waar efficiency en effectiviteit te behalen valt. 2x Welke probleem los je op? Waarom niet “gewoon “fuseren /herindeling. Hoe weet je of je de beste oplossing realiseert? Starten samenwerking vanuit vertrouwen maakt kwetsbaar als dingen toch anders gaan m.a.w. persoons afhankelijk Neem OR mee in proces, meteen aan het begin 8. Energie, lef, durf en daadkracht 6x 9. Gewoon doen – blijven begeleiden 10. Starten i.p.v. tot dat alles helder is Samenwerken, commitment en van onderaf Investeren in “n gesprek gaan “ Diversiteit = kracht 2x 14. Grens verruimend 15. Vasthouden aan einddoel, problemen de onderweg ontstaan oplossen 16. Middelen vooraf beschikbaar Zorg voor draagvlak door goed te communiceren richting burgers, maar ook zeker richting medewerkers 2x Bij zelfstandigheid dienen altijd meerdere administraties te worden gevoerd + alle raadstukken Realistische tijd van voorbereiding tot start Onderlinge afstemming lastig te regelen /tempo bestuurlijke besluitvorming Te weinig integraal – niet alle taakvelden Lokale politieke wensen /externe strategie 17. Regie +sturing helder gedefinieerd 18. Integraliteit & vervangbaarheid – van elkaar leren 19. Vier k’s 20 Gelijkwaardigheid 21. Organisatie van onder op – Bottom up! 22. Mandaat goed geregeld 23. Organisch proces 2x 24. Verschillende voorbeelden –verschillende uitwerkingen 25. Samen oplossen door delen van vaardigheden 11. Opdrachtgever – opdrachtnemer – relatie 12. Vooraf niet altijd duidelijke afspraken 13. Draagvlak raad &college 3x 14. Zorg voor continue lerende omgeving- ook naar de rest van de organisatie 15. Eenduidig beleid 16. Vergelijking met samenwerkingsverband dat al langer bestaat. 17. Geografisch gespletenheid

6 Juridische vorm Financiën Monitoring Juridisch
Regeling zonder Meer – transparant /vertrouwen Peelgemeenten – duidelijke inrichting op meetbaarheid – marktwerking OWO- duidelijke sturing en richting m.b.t. cultuur Pas de juridische vorm toe die passend is voor de organisatie Peel: WGR + mandaat i.p.v. delegatie? Regeling zonder Meer bij wijziging Raad/College wordt er mogelijk anders tegenaan gekeken Decentralisatie binnen Regeling zonder Meer- contact vakgebieden buiten de regeling reeds samenleving of vth Visie/stip op horizon makkelijker bij OR als bij samenwerking zonder juridische grondslag Verdeel sleutel bij start duidelijk Hoe worden eventuele financiële nadelen opgevangen- hierover afspraken maken? Fiscus werkt niet mee bij Regeling zonder Meer Fiscaliteit te weinig aandacht Risico’s financieel naar de toekomst neemt toe Kosten werkplek zal per gemeente anders zijn Monitoring goed belegd 1. Vraag Medewerkers niet alleen via een gesprek hoe ze het vinden. Kan confronterend zijn. Test anoniem of uitslag hetzelfde is 2. Wensen &monitoring richting div. gemeenten

7 Personeel Werkprocessen Cultuur Kansen voor personeel
Initiatief en betrokkenheid bij medewerkers 2x Gebruik energie+ innovativiteit medewerkers Sterkere verbinding Personeel + afname operationele risico’s 1. BLNP- geen gelijke rechten werknemers – geen gelijke kansen 2. BLNP- geen harmonisatie arbeidsvoorwaarden 2x 3. Aandacht voor personeel 4. Inpassen in de organisatie 5. Grote broer/kleine zus gevoelens ( 10 A en 12) Samen sterker /efficiënter/ effectiever mits er harmonisatie plaats vindt Nog niet altijd volledige harmonisatie van de processen. Dus “meerdere” petten op. 2x Meer specialisme – vereist betere afstemming Eerder harmoniseren= efficiënter Een must harmonisatie: bijvoorbeeld 1 rekeningschema, processen en programma’s Loslaten eigen werkwijze Bij samenwerking kan cultuur belemmeren Aandacht voor cultuurverschillen 2x BLNP “gastheer ‘gemeente bepaalt meer dan de andere gemeenten De 5e K mis ik (kleur lokaal) Cultuurverschillen- oplossen hoe?

8 Heb je nog vragen dan bel of mail naar Harry Woltring. 0614760710
Heb je nog vragen dan bel of mail naar Harry Woltring Anneke van Londen Geert Broekman


Download ppt "Leren van elkaar in samenwerking: de opgehaalde sterke en zwakke punten Workshops: Zwolle, Eindhoven, Rotterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google