De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Actuele ontwikkelingen in het personeelsbeleid VVSG 26 oktober 2016 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel, VVSG.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Actuele ontwikkelingen in het personeelsbeleid VVSG 26 oktober 2016 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel, VVSG."— Transcript van de presentatie:

1 Actuele ontwikkelingen in het personeelsbeleid VVSG 26 oktober 2016 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel, VVSG

2 VVSG - Statutair of contractant 2 -26/10/2016

3 VVSG - Lees je even mee 1.Versoepelingen organieke decreten a.Meer personeelsbeleid, minder juridisering b.Secretaris en leden managementteam c.Delegatiemogelijkheden d.Meer samenwerkingsmogelijkheden 2.Van loopbaanonderbreking naar Vlaams zorgkrediet 3.Toekomstig recht op onbetaald verlof 4.Integratie gemeente-OCMW – waar staan we vandaag? 5.Pensioenhervorming: voorontwerp van wet Plannen voor invoering gemengd pensioen en tweede pensioenpijler Ambtshalve ziektepensioen van 60 naar 62 jaar (en verder) 6.Sociale maribel – wijziging referentiejaar en middelen voor 2016 7.Uitzendarbeid – plannen tot uitbreiding 8.Varia 26/10/20163 -

4 VVSG - 1. Versoepelingen organieke decreten Decreet van 3 juni 2016, in werking op 8 juli 2016, behalve bepaling personeelsformatie (besluit Vlaamse regering nodig) Nieuwe rechtspositiebesluiten (verwacht tegen eind 2017) omvatten minstens 1.bezoldigingsregeling en salarisschalen 2.toekenning van toelagen en vergoedingen 3.dienstbeëindiging, verlies hoedanigheid van statutair personeelslid, definitieve ambtsneerlegging 4.verloven en afwezigheden Antwerpen en Gent kunnen gemotiveerd afwijken van 1, 2 en 4, m.u.v. ondergrenzen 26/10/20164 -

5 VVSG - 1a. Meer personeelsbeleid, minder juridisering 1.Personeelsformatie wordt in de toekomst geschrapt Bepaling is nog niet in werking getreden! BVR nodig Besturen maken zelf instrument waarmee ze personeelsbehoefte en personeelsplanning in kaart brengen 2.Geen principiële statutaire tewerkstelling meer in organieke decreten Keuze rechtspositie wordt lokale beleidskeuze 3.Evaluatie wordt facultatief en door bestuur zelf geregeld, MAAR: Klemtoon op opvolging en feedback over functioneren Ontslag wegens beroepsongeschiktheid statutair/contractueel personeelslid omwille van ontoereikend functioneren voortaan enkel na voorafgaande evaluatie Ontslag contractant: ook toepassing Arbeidsovereenkomstenwet Veel vragen van besturen hierover (zie verder) 26/10/20165 -

6 VVSG - Lokale beleidsruimte bij evaluatie (1) UITGANGSPUNTEN Voor verplichte evaluatie naar aanleiding van indiensttreding en verplichte periodieke evaluatie is in decreten geen rechtsgrond meer Voor ontslag wegens beroepsongeschiktheid ingevolge ontoereikend functioneren is voorafgaande evaluatie nodig Rechtspositiebesluiten werden niet afgeschaft GEVOLGEN Bestuur dat (voorlopig) niets onderneemt: huidige bepalingen in lokale rechtspositieregeling blijven volop gelden Bestuur dat wil afstappen van evaluatie naar aanleiding van indiensttredingen en/of periodieke evaluatie kan die bepalingen in haar lokale rechtspositieregeling schrappen Als bestuur zaken wil regelen die expliciet in Rechtspositiebesluiten geregeld staan, moet bestuur betreffende bepalingen volgen Wat staat in Rechtspositiebesluiten expliciet geregeld: (1) evaluatie naar aanleiding van indiensttreding, (2) periodieke evaluatie. Als bestuur dus een of meerdere van die zaken wil regelen: bepalingen RP-besluiten volgen Bestuur kan er ook voor kiezen om een of meerdere daarvan niet toe te passen [Bevoegdheidsverdelende bepalingen over evaluatie secretaris en financieel beheerder: principebeslissing hangt samen met beslissing over evaluatie voor rest personeel] Als bestuur zaken wil regelen die niet expliciet in Rechtspositiebesluiten geregeld staan, kan bestuur eigen regeling treffen 26/10/20166 -

7 VVSG - Lokale beleidsruimte bij evaluatie (2) Mogelijke werkwijze (suggestie gebaseerd op veel gestelde vragen besturen) Evaluatie naar aanleiding van indiensttreding in lokale rechtspositieregeling behouden Schrappen in lokale rechtspositieregeling: periodieke evaluatie Aandachtspunt: voorwaarden voor doorstroming functionele loopbaan en toegang tot bevorderingsprocedures aanpassen Toevoegen in lokale RPR: evaluatie n.a.v. bepaalde feiten of attitudes Lokale invulling evaluatie(procedure) – VVSG-suggestie: (1) personeelslid op de hoogte brengen van feiten of gedragingen op basis waarvan een mogelijke negatieve evaluatie zal worden uitgesproken met (2) mogelijkheid personeelslid om zich hiertegen te verweren VVSG laat parlementaire vraag hierover stellen; blijft juridische discussie… 26/10/20167 -

8 VVSG - Voorafgaande evaluatie nodig bij ontslag om dringende reden? Ontslag om dringende reden: definitie en voorschriften (Arbeidsovereenkomstenwet) Ontslag te geven binnen drie werkdagen nadat feiten die aanleiding geven tot het ontslag om dringende reden aan aanstellende overheid bekend geworden zijn Voorschriften bij ontslag om dringende reden staan haaks op verplichting voorafgaandelijke evaluatie “Ontslag om dringende reden is geen ontslag wegens beroepsongeschiktheid ingevolge ontoereikend functioneren” Juridische discussie; te trancheren door de arbeidsrechtbanken 26/10/20168 -

9 VVSG - 1b. Secretaris en leden managementteam 1.Bevoegdheid personeelsformatie kan toevertrouwd worden aan gemeentesecretaris na subdelegatie door college van burgemeester en schepenen OCMW-secretaris na subdelegatie door het uitvoerend orgaan en mits toelating van deze subdelegatie door de OCMW-raad 2.Bevoegdheid organogram kan toevertrouwd worden aan gemeentesecretaris na subdelegatie door college van burgemeester en schepenen In het OCMW is ook rechtstreekse delegatie van de bevoegdheid over het organogram van OCMW-raad aan OCMW-secretaris mogelijk 3.Delegatie dagelijks personeelsbeheer mogelijk naar een personeelslid 4.Deeltijdse secretaris en financieel beheerder: in decreet geen koppeling meer tussen inwonersaantal en prestatieomvang 5.Salarisnorm secretaris: gemotiveerd afwijken voortaan mogelijk Salaris gemeentesecretaris & gemeentelijke verzelfstandigde agentschappen Salaris OCMW-secretaris & publiekrechtelijke OCMW-verenigingen 6.Aanstellingsbevoegdheid leden managementteam (behalve secretaris, financieel beheerder en ombudsman) voortaan bij college Geen gelijkaardige bevoegdheidsverdeling in OCMW 26/10/20169 -

10 VVSG - 1c. Delegatiemogelijkheden (relatie meerderheid, oppositie en administratie) 26/10/201610 - Aandachtspunt:rapportering over gedelegeerde bevoegdheden aan de raad OCMW-raad kan dading, omschrijving begrip dagelijks personeelsbeheer en organgram delegeren naar vast bureau (niet bijv. naar een bijzonder comité) (organogram is verder delegeerbaar naar OCMW-secretaris mits toelating OCMW- raad); delegatie van OCMW-personeelsformatie is delegeerbaar naar vast bureau, bijzonder comité of rechtstreeks naar OCMW-secretaris; delegatie aanstellingsbevoegdheid is delegeerbaar van OCMW-raad naar vast bureau of rechtstreeks naar OCMW-secretaris die zelf kan delegeren naar ander personeelslid. GEMEENTE: delegatie en subdelegati e voortaan mogelijk naar Alles wat niet voorbehoude n is, is in principe delegeerbaar Rechtsposi -tieregeling Vervangings- regeling secre- taris en financieel beheerder (onderdeel RPR) Effectieve aanstelling waarnemend titularis Terbeschik - kingstelling (onderdeel RPR) DadingDagelijks personeels- beheer (omschrij- ving begrip) Perso- neels- formati e Organo -gram Gewone aanstellings- bevoegdheid (incl. indi- viduele ter- beschikking- stellingen) CollegeJA Gemeente- secretaris NEEN JA, voor eigen vervanging NEEN JA (ander) personeelslid Financieel beheerder, voor eigen vervanging NEEN JA OCMW : delegatie en subdelegati e voortaan mogelijk naar Vast BureauJA NEEN JANEENJA OCMW- secretaris NEEN JA, voor eigen vervanging NEEN JA (ander) personeelslid Financieel beheerder, voor eigen vervanging NEEN JA

11 VVSG - 1d. Meer samenwerkingsmogelijkheden 1.Verruiming mogelijkheden terbeschikkingstelling statutaire medewerkers naar: (1) andere overheden (2) gemeentelijke (of OCMW-)verzelfstandiging of samenwerking (3) vzw waaraan gemeente resp. OCMW niet deelneemt maar met gemeentelijk belang resp. sociale doeleinden OCMW (4) vereniging waaraan gemeente deelneemt maar niet ter realisatie van gemeentelijk belang Onderscheid regelgevend kader terbeschikkingstelling en terbeschikkingstelling individueel personeelslid Geen BTW verschuldigd op terbeschikkingstelling vanuit gemeente, OCMW, politiezone of hulpverleningszone naar entiteit door hen opgericht of onder hun controle (AGB, OCMW-vereniging, IGS) Bij omgekeerde beweging wel, tenzij het om minder dan 25.000 euro/jaar gaat 2.Gezamenlijk werven en selecteren: mogelijk met alle overheden 3.Wat moet in lokale rechtspositieregeling gewijzigd worden? Vervangingsregeling secretaris en financieel beheerder [verplichte waarnemer bij afwezigheid > 120 dagen of bij vacature; waarnemer heeft alle bevoegdheden verbonden aan ambt; raad kan aanstelling effectieve waarnemer delegeren naar college/vast bureau of functiehouder; opvolger binnen 6 maand aan te stellen (verlengbaar)] Vrije keuze statutair/contractant Evaluatie (zie hoger) 26/10/201611 -

12 VVSG - 2. Van loopbaanonderbreking naar zorgkrediet Besluit Vlaamse regering van 26 juli 2016, in werking op 2 september Krachtlijnen 1.Niet-gemotiveerde loopbaanonderbreking, inclusief eindeloopbaanregeling met uitkering, werd afgeschaft 2.Voortaan motief nodig: Vlaams zorgkrediet (en opleidingskrediet) Besluit 26 juli 2016 is geënt op Herstelwet 22 januari 1985 en vervangt KB 2 januari 1991 gedeeltelijk [KB blijft wettelijke basis voor uitkeringen van federale thematische palliatief verlof] Voortaan recht voor personeel intercommunale, autonoom gemeentebedrijf, OCMW(-vereniging) 3.Federale thematische verloven ouderschapsverlof, medische zorgen en palliatief verlof blijven bestaan 4.Meerekenbaarheid voor pensioenen blijft federale bevoegdheid 26/10/201612 -

13 VVSG - Vlaams zorgkrediet Motieven Zorg voor kinderen tot en met 12 jaar, bijstand of verzorging zwaar ziek gezins- of familielid, palliatieve verzorging en zorg voor kind met handicap Erkende opleiding met minimaal 120 contacturen of 9 studiepunten per jaar Duurtijd, onderbrekingspercentage en (bruto) bedrag uitkering 18 maanden bij volledige onderbreking arbeidsprestaties: 527 euro/maand 36 maanden bij onderbreking tot 1/2 normale voltijdse arbeidsregeling: 275 euro resp. 330 euro/maand voor alleenstaande ouder 90 maanden bij onderbreking voltijdse arbeidsprestaties met 1/5: 131 euro resp. 200 euro per maand voor alleenstaande ouder Onderbrekingsuitkering vervangt RVA-premie en Vlaamse aanmoedigingspremie Departement Werk en Sociale Economie is bevoegd Inwerkingtreding Teller wordt voor iedereen terug op 0 gezet Behoud lopende periodes loopbaanvermindering/loopbaanonderbreking Lopende eindeloopbaanregelingen blijven gelden tot aan datum (vervroegd) pensioen (zelfs als in oorspronkelijke goedkeuring ‘tot 60 jaar’ stond) (cf. mail RVA in nota’s) 26/10/201613 -

14 VVSG - Zorgkrediet en lokale rechtspositieregeling? Zorgkrediet is recht, behalve voor secretaris en financieel beheerder Geen voorafgaande aanpassing lokale rechtspositieregeling vereist: zorgkrediet is onmiddellijk uitvoerbaar Wel nuttig om lokale RPR aan te passen om goede werking diensten te garanderen (bijv. beperkingen opleggen) en om samenloop met andere afwezigheden te regelen Bestaande beperkingen op vroegere loopbaanonderbreking in lokale rechtspositieregeling kunnen soms blijven doorlopen (lokaal na te kijken) VVSG heeft rechtspositievoorbeeld voor gemeenteraad geactualiseerd 26/10/201614 -

15 VVSG - Federale thematische loopbaanonderbreking versus Vlaams zorgkrediet Gelijkenissen: thema’s/motieven; specifiek vervangingscontract loopbaanonderbreking Bruto bedragen thematische loopbaanonderbreking (in principe) geen recht op Vlaams zorgkrediet voor secretaris en FB in principe; rest personeel kan uitgesloten worden omwille van redenen inherent aan goede werking dienst (cf. recht op thematische loopbaanonderbreking is vrij absoluut; enkel anciënniteit van 15 m bij ouderschapsverlof) Vlaams zorgkrediet = gecontingenteerd Cf. federale thematische verloven mogelijk telkens wanneer situatie zich voordoet Socialezekerheidsbescherming (zie volgende slide) Zorgkrediet is geënt op gewone loopbaanonderbreking (cf. thematisch verlof is gunstiger) 26/10/2016 Bedragen in euro1/11/21/5 FEDERALE LOOPBAANONDERBREKING Ouderschapsverlof, medische bijstand, palliatief verlof 786,78393,38 (-50 j) 667,27 (+50 j) 133,45 (179,47 alleenstaande ouder) (-50 j) 266,91 (+50 j) VLAAMS ZORGKREDIET Ouderschapsverlof, medische bijstand, palliatief verlof, zorg kind met handicap, opleiding 527275 (330 al- leenstaande ouder) 131 (200 alleenstaande ouder) 15 -

16 VVSG - Thematische verloven versus zorgkrediet: socialezekerheidsbescherming Pensioen Niet meerekenbaar voor werknemerspensioen want berekend op deeltijds salaris Onder voorwaarden meerekenbaar vor ambtenarenpensioen (cf. vroegere gewone loopbaanonderbreking in nota’s) Arbeidsongeschiktheid Voltijdse werkende contractant moet 120 dagen aantonen tijdens referentieperiode van 6 maanden; afwezigheid wegens loopbaanonderbreking of –vermindering wordt niet gelijkgesteld met gewerkte dagen Gedeeltelijke onderbreking arbeidsprestaties: soms nodig om retroactief deeltijds arbeidscontract af te sluiten => uitkering berekend op deeltijdse salaris Volledige onderbreking prestaties : geen uitkering bij arbeidsongeschiktheid Salaris blijft doorlopen bij opname ziektekrediet statutaire medewerkers Zorgkrediet telt niet mee voor opbouw ziektekrediet tenzij bestuur zorgkrediet gelijkstelt met dienstactiviteit (art. 170 §3 en §5 + art. 187 §2 Rechtspositiebesluit 7 december 2007) Telt zorgkrediet mee voor opbouw vakantiedagen? In regeling publieke sector: keuze bestuur (art. 177 besluit) In vakantieregeling private sector telt zorgkrediet niet mee (KB 30.03.1967, art. 16, 18 en 36) Wellicht toepassing ‘decemberafrekening’ in vakantiestelsel private sector Zorgkrediet telt mee voor opbouw diverse anciënniteiten (art. 99, laatste lid Herstelwet)  Federale thematische verloven zijn voordeliger 26/10/201616 -

17 VVSG - 3. Onbetaald verlof Recht op onbetaald verlof op komst Ontwerptekst Vlaamse regering is nu voor advies naar Raad van State Inwerkingtreding dag na publicatie in BS maar pas uitvoerbaar na vastleggen lokaal kader Krachtlijnen onbetaald verlof als recht (zie ontwerptekst op onze website) Tijdens de loopbaan: 12 maanden voltijds e en 60 maanden deeltijds onbetaald verlof (vermindering tot 80% of tot 50% van een voltijdse functie) Vanaf 55 jaar: bijkomend 1 jaar voltijds verlof en altijd recht op deeltijds onbetaald verlof tot aan pensioen (geen minimumperiode) Ook nog onbetaald verlof als gunst => niet verplicht daarvan toepassing te maken Vervangt volgende bestaande onbetaalde verloven in Rechtspositiebesluiten Verlof voor deeltijdse prestaties (gunst) Onbetaald verlof (recht/gunst) Toepassingsgebied Niet dwingend van toepassing op personeel intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; Rechspositieregeling gemeente resp. OCMW geldt in princpe voor personeel AGB’s en publiekrechtelijke OCMW-verenigingen, maar mogelijk om af te wijken o.w.v. specificiteit organisatie Lokale rechtspositieregeling aanpassen is juridisch nodig Bovendien nuttig om goede werking dienst te garanderen (bijv. uitstel geven, personeelscategorieën uitsluiten…) VVSG-rechtspositievoorbeeld voor de gemeenteraad: suggesties, o.m. voor samenloop andere afwezigheden 26/10/201617 -

18 VVSG - Onbetaald verlof en sociale rechten PENSIOEN (onder voorwaarden) meerekenbaarheid voor ambtenarenpensioen want gelijkstelling met dienstactiviteit Werknemerspensioen wordt berekend op effectief betaalde salaris => geen gelijkstelling ARBEIDSONGESCHIKTHEID Meerekenbaarheid voor opbouw ziektekrediet want gelijkstelling met dienstactiviteit Uitkering mutualiteit? Gedeeltelijke onderbreking prestaties => retroactief deeltijds arbeidscontract afsluiten => ziekte- en invaliditeitsuitkering berekend op deeltijds salaris Volledige onderbreking prestaties : geen uitkering mutualiteit bij arbeidsongeschiktheid OPBOUW VAKANTIE Vakantieregeling publieke sector: keuze bestuur Vakantieregeling private sector: deeltijds onbetaald verlof telt niet mee (KB 30.03.1967, art. 16, 18 en 36) 26/10/201618 -

19 VVSG - 4. Integratie gemeente en OCMW Conceptnota Vlaamse regering 13.05.2016 na maandelange discussies (bevoegde overheid? Te volgen traject? Wet of bijzondere wet?) 1.Politiek (niet voor randgemeenten rond Brussel en Voeren) OCMW-raad = gemeenteraad; Voorzitter GR = voorzitter OCMW-raad (geen uitvoerend mandaat) Vast bureau wordt verplicht en is gelijk aan CBS; CBS wordt aangesteld door GR-leden OCMW-raad verkiest voorzitter vast bureau Bijzonder comité voor sociale dienst (bevoegd voor individuele dienstverlening) wordt verplicht 2.Ambtelijk (wel voor randgemeenten rond Brussel en Voeren) Eén algemeen directeur voor gemeente en OCMW tegen 2020; ambt gemeente- en OCMW-secretaris verdwijnt Eén financieel directeur (FD) voor gemeente en OCMW tegen 2020; ambt financieel beheerder verdwijnt Keuze voor gezamenlijke algemeen directeur (resp. FD) wordt decretaal geregeld, met voorrangsregeling voor zittende titularissen en waarborgregeling (behoud rechten, passende functie) voor niet-aangestelde secretaris en financieel beheerder Eén organogram; één managementteam Rechtspositieregeling voor gemeenschappelijke betrekkingen geldt voor gemeente- en 'gewoon' OCMW-personeel; OCMW-raad stelt rechtspositieregeling vast voor de bijzondere diensten; voor de specifieke OCMW-functies geldt indien mogelijk de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel (= wijst op mogelijke inperking lokale autonomie tegenover nu) OCMW-personeel kan overgedragen worden naar gemeente, 'zonder afbreuk te doen aan de sociale dienst'. 3.Planning en rapportering Beleidsrapportering van OCMW is deel van beleidsrapportering gemeente; beleidsrapporten gemeenteraad worden van rechtswege beschouwd als beleidsrapport OCMW Contracten en verbintenissen OCMW en gemeente blijven nog gescheiden (twee aparte rechtspersonen) 26/10/201619 -

20 VVSG - Vraagstukken over OCMW-personeel op gemeentelijke diensten OCMW-personeel op dienst burgerzaken? Afgifte kan ook door OCMW-personeel Attesten dienst bevolking (identiteitskaart e.d.m.) Rijbewijzen OPGELET: er moet wel een juridische band zijn, bv. terbeschikkingstelling Afgifte kan (voorlopig?) niet door OCMW-personeel Reispassen Attesten burgerlijke stand Pensioenaanvragen door OCMW-personeel? Praktijk RVP: burgemeester kan bevoegdheid delegeren aan een ambtenaar; kan ook iemand van het OCMW zijn Regelen in beheersovereenkomst; eindverantwoordelijkheid blijft bij de gemeente 26/10/201620 -

21 VVSG - Struikelblokken Budgethouderschap: delegatie kan enkel aan ‘eigen’ personeel Sociale maribel: kan probleem zijn bij overheveling OCMW- personeel naar gemeente (geen probleem in omgekeerde richting) Pensioenfinanciering: kan verschillen bij overheveling OCMW- personeel naar gemeente en vice versa Informatieveiligheid Dienst bevolking: aflevering reispassen en attesten burgerlijke stand moet door gemeentepersoneel gebeuren (zie hoger) Werkgeversgezag over niet-eigen personeel (bijv. voor evaluaties of tucht) (Mee te nemen voor het beleid op Vlaams en federaal niveau) 26/10/201621 -

22 VVSG - 5. Pensioenhervorming Voorontwerp van wet 27 mei 2016 Vier nieuwe maatregelen liggen ter onderhandeling voor 1.Misschien invoering gemengd pensioen publieke sector vanaf 1 juli 2017 Contractuele jaren tellen mee voor werknemerspensioen; statutaire jaren tellen mee voor ambtenarenpensioen Voor vaste benoemingen vanaf 9 oktober 2014 (datum in verleden) Niet van toepassing op tijdelijk statutair personeel onderwijs Regularisatiebijdrage misschien geschrapt vanaf 1 december 2016 (treedt normaal gezien vanaf 2017 in werking voor vaste benoemingen van contractanten die langer dan 5 jaar in dienst zijn) 2.Misschien invoering mechanisme om dubbel pensioen te vermijden vanaf 1 juli 2017 Geen cumulatie overheidspensioen met tweede pensioenpijler Slaat op contractuele prestaties waarin tweedepensioenpijler werd opgebouwd en die bij vaste benoeming gevalideerd worden (opgelet, cf. 1 hierboven) voor het ambtenarenpensioen Maatregel slaat enkel op werkgeversbijdragen 26/10/201622 -

23 VVSG - Pensioenhervorming (vervolg) 3.Misschien aftrek op individuele responsabilisering van kosten tweede pensioenpijler vanaf 2018 VVSG niet akkoord: ene bestuur zal voor andere bestuur moeten betalen; cf. financiering lokale ambtenarenpensioenen Lokale besturen staan zelf volledig in voor hun pensioenuitgaven! Omslagstelsel Principes van solidariteit (basisbijdrage voor iedereen) en responsabiliseringsbijdrage (extra bijdrage wanneer basisbijdrage niet volstaat om pensioenuitgaven bestuur te dekken – niet volledige saldo wordt aangerekend) Regering denkt ook na om validatie verleden loopbaan te stimuleren Vanaf 2017 komt er tweede pensioenpijler bij federale overheid Ook wellicht (technische) aanpassingen WAP-wet 4.Misschien afschaffing loopbaanvoorwaarde van vijf jaar om overheidspensioen te genieten vanaf 1 januari 2017 Meer mensen bouwen loopbaan op in diverse pensioenstelsels: als zelfstandige, werknemer of ambtenaar 26/10/201623 -

24 VVSG - Andere lopende pensioenhervormingen (1) 1.Basisbijdragevoet pensioenen DIBISS a)Schematisch overzicht voor alle werkgevers (alle ex-pools): www.vvsg.be > werking en organisatie > personeel > pensioen > ambtenarenpensioen www.vvsg.be b)Detail voor werkgevers ex-pool 1 voor de jaren 2016 tot en met 2020: VASTGESTELDE BIJDRAGEVOETEN EX-POOL 1 (inclusief 7,5% werknemersbijdragen) (1) Wet 24.10.2011, art. 18 (2) KB 19.12.2014, BS 13.01.2015, art. 1. (3) KB 26.10.2015, BS 03.11.2015. (4) KB 13.03.2016, BS 21.03.2016. 26/10/2016 JAARTheoretische bijdragevoet ex-pool 1 Inzet reservefonds ex-pool 1 (korting in %-punt) Effectieve bijdragevoet ex-pool 1 201641,5% (1)3,5% (3)38% 201741,5% (2)3,5% (3)38% 201841,5% (4)3% (3)38,5% 2019 41,5% (nog niet officieel bepaald) 3% (3)38,5% 202041,5% (nog niet officieel bepaald) (nog niet bepaald) 24 -

25 VVSG - Andere lopende pensioenhervormingen (2) 2.Afschaffing preferentiële leeftijdsgrenzen politiepersoneel a.Eindeloopbaanregeling vanaf 58 jaar: aangepaste betrekking mogelijk b.Non-activiteit voorafgaand aan pensionering vanaf 58 jaar mits voorwaarden (overgangsregeling) c.Gefinancierd door de lokale besturen 3.Wellicht harmonisering diplomabonificatie: voorontwerp van wet 20/10 Reeds afgeschaft voor toegang tot pensioen; voor meerekenbaarheid in berekening pensioen zal persoonlijke bijdrage gevraagd worden Met respect voor verworven rechten 4.Wellicht afschaffing preferentiële tantièmes Gekoppeld aan bespreking over zware beroepen (zie verder) 5.Ambtshalve ziektepensioen van 60 naar 62 jaar (op 1 juli 2016), naar 62,5 jaar vanaf 2017, naar 63 jaar vanaf 2018 In de toekomst afgeschaft (cf. begrotingsakkoord oktober 2016) Geactualiseerde brochure Federale Pensioendienst (sept. 2016) 26/10/201625 -

26 VVSG - Zware beroepen / zwaar werk Discussie in Nationaal Pensioencomité Bijzondere commissie voor publieke sector VVSG niet rechtstreeks vertegenwoordigd; Informatiedoorstroming via kabinet minister Homans DIBISS-vertegenwoordigers Ontwerp van eindrapport augustus 2016 Vier categorieën van criteria om zware functies te identificeren 1.belastende arbeidsomstandigheden door fysieke inconveniënten in werkomgeving of lichamelijke belasting; 2.belastende werkorganisatie 3.emotionele of mentale werkbelasting 4.verhoogde veiligheidsrisico’s Van zwaar beroep naar zwaar werk Verdere werkwijze in drie fasen eerste fase om transversale criteria van zwaar werk te omschrijven tweede fase voor vaststelling budgettaire enveloppes derde fase voor uitvoering criteria voor zwaar werk 26 -26/10/2016

27 VVSG - 6. Sociale Maribel Koninklijk besluit van 1 juni 2016 tot wijziging van het besluit van 18 juli 2002 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profit sector (in kader van de tax shift) 1.Wijziging referentiejaar Niet meer het jaar 2005 Wel vergelijking arbeidsvolume jaar (n-3 + n-2)/2 met arbeidsvolume jaar laatste toekenning, waarbij “n” gelijk is aan jaar van de laatste toekenning (rondzendbrief DIBISS 2016/03 30 juni 2016) Met ingang vanaf 1 januari 2016 2.Extra middelen voor 2016 (in kader van de tax shift) Oproep nieuwe plaatsen op basis van prioritaire criteria Sociale inschakeling van erkende vluchtelingen en subsidiair beschermden Gezinszorg en aanvullende thuiszorg Woonzorgcentra 26/10/201627 -

28 VVSG - 7. Uitzendarbeid Conceptnota Vlaamse regering 29.01.2016, krachtlijnen: Uitzendarbeid bij lokale besturen is nu al mogelijk voor de tijdelijke vervanging contractant wiens arbeidsovereenkomst is geschorst Vor alle andere situaties werken besturen soms ook al met uitzendkantoor voor de recruteirng en selectie; aanwerving gebeurt dan met tijdelijk contract (geen interimcontract) Uitzendarbeid bij lokale besturen zou in de toekomst ook mogelijk worden voor: 1.tijdelijke vervanging statutair die zijn ambt niet of slechts deeltijds uitoefent 2.tijdelijke vervanging contractant met deeltijdse loopbaanonderbreking 3.artistieke prestaties 4.tijdelijke vervanging contractant wiens arbeidsovereenkomst is geëindigd 5.tijdelijke vermeerdering van werk 6.uitzonderlijk werk Voor laatste drie vormen zou reglementaire maximumtermijn bepaald worden Bevoegdheid uitvoerend orgaan of, bij delegatie, hoofd van personeel Wetgeving overheidsopdrachten + enkel erkende uitzendbureaus kunnen meedoen Kennisgeving aan vakbonden van indienstnemingen via uitzendarbeid Interimkrachten zijn geen personeelsleden Specifieke toegangsvoorwaarden zoals taalkennis, afhankelijk van de aard van de functie, zullen door uitzendkantoren moeten gegarandeerd worden 26/10/201628 -

29 VVSG - 8. Varia Tax Shift Hervormingen federale regering (mobiliteitsbudget, arbeidstijd…) Fedris 26/10/201629 -


Download ppt "Actuele ontwikkelingen in het personeelsbeleid VVSG 26 oktober 2016 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel, VVSG."

Verwante presentaties


Ads door Google