De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen

Verwante presentaties


Presentatie over: "De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen"— Transcript van de presentatie:

1 De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA

2 Inhoud Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs: feiten
Zorgverbreding en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs Van Heddegem I., Douterlungne M. & Ghesquière P. (2001), Zorgverbreding in relatie tot het buitengewoon onderwijs, HIVA-K.U.Leuven, Leuven. De rol van het CLB in de doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs Ruelens L., Dehandschutter R., Ghesquière P. & Douterlungne M. (2001), Op de wip. De overgang van het gewoon naar het buitengewoon basisonderwijs: analyse van de verwijzingspraktijk in de centra voor leerlingenbegeleiding, HIVA-K.U.Leuven, Leuven. De rol van het CLB in het nieuwe GOK-beleid

3 Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs
Toename van het aantal doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs Kleuteronderwijs: aandeel lln BO : 0,5% : 0,7% Lager onderwijs: aandeel lln BO : 4,2% : 6,7% Oververtegenwoordiging van kansarme en allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs

4 Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

5 Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

6 Zorgverbreding en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs
Begin jaren ’90: start ZVB en OVB, stijging aantal doorverwijzingen Verhoogde uitstroom geanalyseerd: Aanvankelijk enkel stijging in ZVB-scholen Andere scholen volgen onder invloed van veranderd doorverwijzingsklimaat Oorzaken verhoogde uitstroom? Nieuwe concentratiescholen Verhoogde signalering/diagnosticering, maar geen gerichte aanpak

7 Effect ZVB-middelen Frequenter overleg
Snellere detectie van onderwijsproblemen Verschuiving functies taakleerkracht en leerkracht ZVB Meer differentiatie, maar nog te veel als doel op zich Nood aan ondersteuning bij aanpak problemen

8 Het CLB en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs
Doorverwijzingscriteria en de realiteit van het doorverwijzen Verantwoordingsprotocollen: kindkenmerken – IQ! Classificerende diagnostiek: bron van discriminatie Alibifunctie van het buitengewoon onderwijs Doorverwijzingsproces Eerder passieve en uitvoerende rol van het CLB Scholen sterk determinerend Scholen signaleren te laat Minimale rol voor kind en ouders

9 Rol van het CLB in het GOK-beleid
Begeleidingsfunctie van het CLB Vraaggestuurde werking Consultatieve begeleiding van leerkrachten Begeleiding én preventie Accentverschuiving kleuteronderwijs Risico vraaggestuurde werking Van een classificerende naar een handelingsgerichte diagnostiek Gedeelde verantwoordelijkheid met de scholen

10 Rol van het CLB in het GOK-beleid
Gerichte aanpak van kansarme en allochtone leerlingen Identificatie van de leerlingen Nood aan methodiek Bijzondere aandacht voor allochtone leerlingen Afstemming met anderen: Zorgcoördinatoren Lokaal Overlegplatform GOK


Download ppt "De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen"

Verwante presentaties


Ads door Google