VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer
VERANDEREN Wat is er (recent) in jouw organisatie veranderd? Hoe ging dat? Wat is er (recent) in jouw organisatie veranderd? Hoe ging dat? Wat zou je willen dat er gaat veranderen in jouw organisatie? Hoe zou dat moeten? Wat zou je willen dat er gaat veranderen in jouw organisatie? Hoe zou dat moeten? Veranderen houdt dat ooit op? Veranderen houdt dat ooit op?
LEON DE CALUWÉ
VERANDEREN, EEN CONTAINERBEGRIP Kan betrekking hebben op het resultaat (doel, effect, product) Piet is veranderd! Kan betrekking hebben op het resultaat (doel, effect, product) Piet is veranderd! Wordt ook gebruikt om het proces te duiden: Piet is aan het veranderen! Wordt ook gebruikt om het proces te duiden: Piet is aan het veranderen! Of om aan te geven dat er iets moet of gaat gebeuren: Piet moet veranderen! Of om aan te geven dat er iets moet of gaat gebeuren: Piet moet veranderen! Piet gaat veranderen!
WENSELIJK OM HELDER TE COMMUNICEREN Mensen veranderen niet graag Mensen veranderen niet graag Leidt tot frustratie, angst, onzekerheid, verzet Leidt tot frustratie, angst, onzekerheid, verzet De hakken in het zand. De hakken in het zand.
VERANDERINGSSTRATEGIEËN EN BENADERINGEN Machtsdwang: verandering wordt doorgedrukt top-down Machtsdwang: verandering wordt doorgedrukt top-down Rationeel-emperisch: er vanuit gaan dat medewerkers rationeel denkende wezens zijn Rationeel-emperisch: er vanuit gaan dat medewerkers rationeel denkende wezens zijn Normatief-reëducatief: mensen tot verandering aanzetten via zelf gegenereerde verbeteringsvoorstellen: bottom –up Normatief-reëducatief: mensen tot verandering aanzetten via zelf gegenereerde verbeteringsvoorstellen: bottom –up Ruil-beloning: kosten-baten-analyseWat levert de verandering in positieve of negatieve zin op? Ruil-beloning: kosten-baten-analyseWat levert de verandering in positieve of negatieve zin op?
VERANDERKUNDIGE BENADERINGEN Inzetten van expertise: verwerven van kennis en leren Inzetten van expertise: verwerven van kennis en leren Gebruik van procedures: procedure over hoe je gaat veranderen (ISO-Koersen op de toekomst Gebruik van procedures: procedure over hoe je gaat veranderen (ISO-Koersen op de toekomst Beïnvloeden van cultuur of cultuur-elementen Beïnvloeden van cultuur of cultuur-elementen Machtsuitoefening: verander of ik schiet! Machtsuitoefening: verander of ik schiet!
SOORTGELIJKE MANIEREN Difussiebenadering: ontwikkelen van verandering en het invoeren zijn gescheiden (Selling the idea) Difussiebenadering: ontwikkelen van verandering en het invoeren zijn gescheiden (Selling the idea) Directieve benadering: Zo gaan we het doen! Sturing op basis van macht Directieve benadering: Zo gaan we het doen! Sturing op basis van macht Interactieve benadering: open eind karakter – verschillende oplossingen Interactieve benadering: open eind karakter – verschillende oplossingen Ontwikkelingsgericht: versterken van competetenties Ontwikkelingsgericht: versterken van competetenties
VERSCHILLENDE CONCEPTEN: a.Bijeenbrengen van belangen, stellen van en effectief nastreven van complexe doelen: belangen en invloeden werken in op de omgeving b.Van te voren vastleggen van resultaat, specificeren van eisen en vervolgens uitvoeren c.Veranderen is het inzettenv an HRM en organisatiekundige elementen d.Veranderen is leren: mensen motiveren om te gaan leren e.Veranderen als permanent proces
DE KLEUREN
FILMPJE