VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Advertisements

Ouders en Kinderen Centraal
Verandermanagement Les 1 – Wat is veranderen?.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Hogescholen in Dialoog
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Kenmerken van de concept contextbenadering
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Workshop bejegening en informatievoorziening
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Dossier Empowerment.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Tatiana Constandse John Ouderling.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Evenwicht in sturing.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
Groepsdynamica.
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
gespreksvaardigheden
50.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Kenmerken van de concept contextbenadering
Human Resources Accounting
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Omgaan met verschillen
Workshop – teamgroei begrijpen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer

VERANDEREN Wat is er (recent) in jouw organisatie veranderd? Hoe ging dat? Wat is er (recent) in jouw organisatie veranderd? Hoe ging dat? Wat zou je willen dat er gaat veranderen in jouw organisatie? Hoe zou dat moeten? Wat zou je willen dat er gaat veranderen in jouw organisatie? Hoe zou dat moeten? Veranderen houdt dat ooit op? Veranderen houdt dat ooit op?

LEON DE CALUWÉ

VERANDEREN, EEN CONTAINERBEGRIP Kan betrekking hebben op het resultaat (doel, effect, product) Piet is veranderd! Kan betrekking hebben op het resultaat (doel, effect, product) Piet is veranderd! Wordt ook gebruikt om het proces te duiden: Piet is aan het veranderen! Wordt ook gebruikt om het proces te duiden: Piet is aan het veranderen! Of om aan te geven dat er iets moet of gaat gebeuren: Piet moet veranderen! Of om aan te geven dat er iets moet of gaat gebeuren: Piet moet veranderen! Piet gaat veranderen!

WENSELIJK OM HELDER TE COMMUNICEREN Mensen veranderen niet graag Mensen veranderen niet graag Leidt tot frustratie, angst, onzekerheid, verzet Leidt tot frustratie, angst, onzekerheid, verzet De hakken in het zand. De hakken in het zand.

VERANDERINGSSTRATEGIEËN EN BENADERINGEN Machtsdwang: verandering wordt doorgedrukt top-down Machtsdwang: verandering wordt doorgedrukt top-down Rationeel-emperisch: er vanuit gaan dat medewerkers rationeel denkende wezens zijn Rationeel-emperisch: er vanuit gaan dat medewerkers rationeel denkende wezens zijn Normatief-reëducatief: mensen tot verandering aanzetten via zelf gegenereerde verbeteringsvoorstellen: bottom –up Normatief-reëducatief: mensen tot verandering aanzetten via zelf gegenereerde verbeteringsvoorstellen: bottom –up Ruil-beloning: kosten-baten-analyseWat levert de verandering in positieve of negatieve zin op? Ruil-beloning: kosten-baten-analyseWat levert de verandering in positieve of negatieve zin op?

VERANDERKUNDIGE BENADERINGEN Inzetten van expertise: verwerven van kennis en leren Inzetten van expertise: verwerven van kennis en leren Gebruik van procedures: procedure over hoe je gaat veranderen (ISO-Koersen op de toekomst Gebruik van procedures: procedure over hoe je gaat veranderen (ISO-Koersen op de toekomst Beïnvloeden van cultuur of cultuur-elementen Beïnvloeden van cultuur of cultuur-elementen Machtsuitoefening: verander of ik schiet! Machtsuitoefening: verander of ik schiet!

SOORTGELIJKE MANIEREN Difussiebenadering: ontwikkelen van verandering en het invoeren zijn gescheiden (Selling the idea) Difussiebenadering: ontwikkelen van verandering en het invoeren zijn gescheiden (Selling the idea) Directieve benadering: Zo gaan we het doen! Sturing op basis van macht Directieve benadering: Zo gaan we het doen! Sturing op basis van macht Interactieve benadering: open eind karakter – verschillende oplossingen Interactieve benadering: open eind karakter – verschillende oplossingen Ontwikkelingsgericht: versterken van competetenties Ontwikkelingsgericht: versterken van competetenties

VERSCHILLENDE CONCEPTEN: a.Bijeenbrengen van belangen, stellen van en effectief nastreven van complexe doelen: belangen en invloeden werken in op de omgeving b.Van te voren vastleggen van resultaat, specificeren van eisen en vervolgens uitvoeren c.Veranderen is het inzettenv an HRM en organisatiekundige elementen d.Veranderen is leren: mensen motiveren om te gaan leren e.Veranderen als permanent proces

DE KLEUREN

FILMPJE