De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker

2 Welkom! 2

3 3 Programma ●What’s the case? ●Knagende vragen ●Omvang, belang en risico ●Het effectmetingsplan: stap 1 t/m 3 ●Het effectmetingsplan: stap 4 en 5 ●Next step(s) ●Afsluiting en evaluatie

4 What’s the case? 4

5 Knagende vragen 5

6 Vraag 1 ●Hoeveel % van wat je leert, leer je door formele leermomenten? Bron (Cheetham & Chivers, 2001; Cross, 2007) Antwoord: 20%

7 ●Formeel leren heeft een leereffect van 20%. Hoeveel % van de uitgaven aan ‘leren’ wordt besteed aan formeel leren? Bron (Cheetham & Chivers, 2001) Antwoord: 70% Aanvullend: Informeel leren: 80% leereffect – 30% budget Vraag 2

8 ●Hoeveel % van de deelnemers aan een training/opleiding past het geleerde daadwerkelijk toe in de praktijk? Bron (Mooney & Brinkerhoff, 2008) Antwoord: 15% Aanvullend: 15% probeert het niet eens – 70% probeert, maar valt terug op oude werkwijze Vraag 3

9 ●Hoeveel is in 2011 geïnvesteerd in (bedrijfs) opleidingen? Bron (CBS, 2012) Antwoord: 1,5 miljard Euro Aanvullend: In 2007 was het budget 3,0 miljard Euro Vraag 4

10 Vraag 5 ●Opleidingen zouden moeten bijdragen aan de organisatiedoelstelling. In hoeveel % wordt deze bijdrage gemeten? Bron (Arets en Heijnen, 2008) Antwoord: 4%

11 Wanneer evalueren? 11

12 Waar zou je eerder een evaluatie op uitvoeren? 12 1) Een twee jarig traject waarin 40 managers zich ontwikkelen naar senior management in de toekomst? 2) Een ééndaagse seminair waarin juristen geinformeerd woren over de laatste wijzigingen in het arbeidsrecht? 3) Een drie maanden durend introductieprogramma voor nieuwe medewerkers?

13 Wanneer evalueren? 13 Omvang Belang Risico

14 Aan het werk - 1 ●Wat is voor jouw case: ●de omvang ●het belang ●het risico

15 Stap 1 t/m 3 van het effectmetingsplan 15

16 16 Effectmetingsplan (EMC 2009) 5 stappen: ●Inhoud ●Niveau ●Criteria ●Methode ●Meetlat

17 17 1. Inhoud Wat is het gewenste effect: ●op de organisatie- doelstellingen? ●van de (leer)interventie? Het effect dat we willen zien is…

18 18 2. Niveau Op welk niveau heeft deze (leer)interventie effect? ●Pleasure ●Potential ●Performance ●Productivity ●Profitability (Bron: D. Stoel)

19 19 Pleasure ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in tevredenheid bij de deelnemers. ●Aansluiting op (leer)behoefte, kwaliteit begeleiders en materialen ●‘Het was zinvol, met plezier geleerd!’

20 20 Potential ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in aantoonbaar verworven kennis, inzicht en vaardigheden. ●Vakinhoudelijke kennis, gebruik van systemen. ●‘Ze kennen en kunnen het!’

21 21 Performance ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in aantoonbaar gewenst gedrag en het toepassen in de praktijk. ●Goede samenwerking, effectief communiceren. ●‘Ze doen het!’

22 22 Productivity ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in verbetering van bedrijfsresultaten. ●Hogere klanttevredenheid, kortere doorlooptijden, meer bezoeken, minder klachten. ●‘Het levert zichtbaar op!’

23 23 ●Het effect van de (leer)interventie is uit te drukken in winst en financieel toegevoegde waarde. ●Lagere kosten, hogere winst, meer omzet, grotere aandeelhouderswaarde. ●‘Het levert geld op!’ Profitability

24 24 3. Criteria ●Hoe is dit effect waarneembaar? Dit zien we als…

25 Aan het werk - 2 Neem je eigen case: ●Wat is het gewenste effect van de leerinterventie? ●Wat is de bijdrage van deze leerinterventie aan de organisatiedoelstelling? ●Geef dit een plek in het 5P-model. ●Hoe is het effect waarneembaar? Concreet gedrag beschrijven (criteria).

26 Stap 4 en 5 van het effectmetingsplan 26

27 27 4. Methode ●Waarmee is dit effect meetbaar? Dit is meetbaar door…

28 28 5. Meetlat ●Wanneer ben je tevreden over het resultaat? We zijn tevreden als…

29 Aan het werk - 3 Werk voor je eigen case de stappen 4 en 5 van het effectmetingsplan uit.

30 Next steps ●Hoe kijk je terug op de workshop? ●Wat is voor jou de belangrijkste lesson learned? ●Wat ga je morgen anders en/of beter doen?

31 31 Boek Haal je Kop uit het zand! www.emcperformance.nl @emcperformance @StephanObdeijn @CarlijnHoedemak #kopuitzand WebApp www.effectmetingsplan.nl www.emcperformance.nl www.effectmetingsplan.nl


Download ppt "Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker."

Verwante presentaties


Ads door Google