Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Welkom.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Groepsdynamiek 1.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.
Experten in de derde graad Proefproject
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Ouderavond 19 januari 2017.
Uitkomsten stelselonderzoek bs Hugo de Groot
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Welkom.
Leerlingen en ouders aan het woord
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Nieuwe onderzoekskaders
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
Themabijeenkomst 14 november 2016
Algemene ouderavond schooljaar
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015

Feedbackgesprek 1.Het beeld van de school. De school komt in aanmerking voor verlenging van het basisarrangement. 2.Toelichting op het beeld en verhelderingsvragen 3.Dialoog: samen vooruitkijken: koppeling van het zelfbeeld van de school aan het beeld van de inspectie wat betekent dit voor de ambities en verdere ontwikkeling van de school? 2

Oordelen op de standaarden 3 De MeidoornInspectie Kwaliteitsgebied 1 Onderwijsresultaten 1.1 Resultaten in kernvakkenvoldoende Kwaliteitsgebied 2 Onderwijsproces 2.1 Aanbodvoldoende 2.2 Zicht op ontwikkelingvoldoendegoed 2.3 Didactisch handelenvoldoende 2.4 Ondersteuninggoed Kwaliteitsgebied 3 Schoolklimaat en veiligheid 3.1 Schoolklimaatvoldoendegoed 3.2 Veiligheidvoldoende Kwaliteitsgebied 4 Kwaliteitszorg en ambitie 4.1 Evaluatie en verbeteringvoldoende 4.2 Kwaliteitscultuurvoldoende 4.3 Verantwoording en dialoogvoldoende

Onderwijsresultaten : voldoende Voldoende eindresultaten Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Verantwoording van eindresultaten in relatie tot de populatie Hoge ambitie vastleggen middels streefdoelen voor alle vakgebieden 4

Aanbod: voldoende Methodisch aanbod voldoende en aanvullend materiaal voor de beter presterende leerlingen Denklab en daarnaast een speciale groep voor leerlingen die sterk zijn in één vakgebied Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Aanbod in de breedte versterken (bijvoorbeeld Engels, WO, techniek) en integratie van vakken Leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling Digitalisering van het onderwijs Reflectie: Wat is er nodig in het aanbod om meer gestalte te geven aan de uitgangspunten van eigentijds Montessori-onderwijs? 5

Zicht op ontwikkeling: goed Adequate inzet van informatie afkomstig uit leerlingvolgsysteem, methodetoetsen en observaties Reflectiegesprekken met leerlingen Werkbare groepsoverzichten die met grote regelmaat worden bijgesteld In aanvulling op de groepsoverzichten individuele handelingsplannen Tussenopbrengsten over de hele linie voldoende Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Prioriteit implementatie Zien! Expertise intern begeleider delen met het team (kwetsbaarheid ib- er verkleinen) 6

Didactisch handelen : voldoende Positieve houding naar de leerlingen, warm pedagogisch klimaat Rust en taakgerichtheid is zichtbaar in de school School werkt met drie instructieniveaus, waarbij leerlingen eigen verantwoordelijkheid krijgen door in- en uitschrijving lesje Lesjes sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen Rustige en functionele leeromgeving die uitnodigt tot spelen en werken Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Meer variatie in werkvormen tijdens instructie Alertheid voor leerlingen die wegdromen tijdens het zelfstandig werken Aandacht voor vakdidactiek 7

Ondersteuning : goed School heeft OPP’s voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Interventies ingezet op de onderwijsbehoeften, Bijstelling plannend aanbod na evaluatie Deskundigheid in de school (ib-er, gedragsspecialist, hb- specialist) Welbevinden en belang van de leerling staat voorop 8

Schoolklimaat: goed en veiligheid : voldoende Positieve sfeer in de school, respectvolle omgang Team straalt verbondenheid uit Leerlingen worden gezien Team is toegankelijk voor ouders Actieve vertrouwenspersonen Aan het begin van het schooljaar veel aandacht voor regels en omgangsvormen Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Schoolregels consequent toepassen ook bij TSO (inclusief informatie-uitwisseling) Meer inbreng leerlingen, b.v. leerlingenraad 9

Evaluatie en verbetering : voldoende Nieuwe organisatiestructuur (met bouwcoördinatoren) geeft positieve impuls aan de schoolontwikkeling Cyclische evaluatie met verschillende instrumenten Evaluatie leidt tot verbeterplanning Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Profilering van de school Heldere criteria voor kwaliteitsverbetering gekoppeld aan de profilering 10

Kwaliteitscultuur : voldoende Grote bereidheid om samen het onderwijs te verbeteren Voeren van verwachtingsgesprekken Aandacht voor professionele ontwikkeling leraren, specialisten Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Vanuit gezamenlijke visie-ontwikkeling komen tot een gedeelde verantwoordelijkheid om de Meidoorn te laten ‘groeien en bloeien’ Borging door leren met en van elkaar Aandacht voor interne communicatie 11

Verantwoording en dialoog : voldoende School informeert ouders via website, schoolgids en nieuwsbrieven Structureel overleg met het bestuur Hoe kan de school zich verder ontwikkelen? Transparantie over schoolontwikkeling naar ouders verhogen. Ouders en MR meer zien als educatief partner, klankbord b.v. op het gebied van ict Zichtbaarheid van directie voor ouders Aandacht voor afstemming met ketenpartners (b.v. TSO) 12

Dialoog: samen vooruit kijken Wat zijn zinvolle stappen in de schoolontwikkeling? Wat is daarvoor nodig? 13

Vervolg Vragenlijsten voor directie, leerkrachten en interne begeleider. Conceptrapport van bevindingen School/Bestuur reageert op het rapport. Deze reactie wordt als hoofdstuk in het rapport toegevoegd. In de reactie kunt u aangeven: - op welke punten het beeld overeenkomt? - welke punten uit ons beeld u als toevoeging meeneemt? - wat uw voornemens zijn voor verdere verbetering? 14