Directienetwerk Randstad Hardinxveld-Giessendam-24 november Gouda-3 december Regio Randstad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Psalm 119 : 10, Ik zoek U met mijn ganse hart, laat mij niet van uw geboden afdwalen.
Van harte welkom op de ouderavond HAVO-4
Ik wens je De kracht van god.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Betuigd door een vuurkolom.. Exodus 3:2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik.
KOM EN KOOP VAN MIJ.
Genesis 25: 27 Toen de jongens opgroeiden, werd Esau een man, ervaren in de jacht, een man van het veld, maar Jakob was een huiselijk man, die in tenten.
Discipelschap.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Vanavond: Gods leiding in je leven
Proud to be a man Proud to be a woman Waarom zijn jongens
Welkom kruis Lijden hoort tot het standaardpakket en het basisonderwijs van het christen-zijn. Petrus’ eerste reactie daarop was: God verhoede het Heer!
Zingen Vers 1 Neem mijn leven, laat het, Heer,
HOEZO BIDDEN?.
David, een profeet psalm 16.
Welkom in deze kerkdienst
Hemelvaart hier en nu of daar en straks?. Situatie Marc.16:14-20 (vgl. Luc.24 en Hand.1) 1)Jezus’ positie 2)onze positie 3)en dan?
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Godsdienst 1 1.
WELKOM TOV’ERS.
Welkom op TOV!.
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
HET UNIEKE VAN DE HEILIGE GEEST…
Interpreteren van data
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Een brandend hart.
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Zorgen in de basisschool
Zingen Vers 1 Laat ons nu vrolijk zingen! Komt, heft uw liedren aan
15 sept Rotterdam. Romeinen 10 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft.
Wanneer was jij voor het laatst WOEDEND – en terecht?
Verslaving.
De wapenrusting van God 4. ZITTEN & STAAN.
Thema voor vanavond: Je ouders
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Openbaring 3:14-20 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Ik.
Israëlzondag, belijdenis en doopdienst 4 oktober 2015 m.m.v. De Huisband Voorganger Ds. Peter Elzinga.
Curieuze Kinderen Basis Levens Vragen 1.Begin: Wat is onze oorsprong? 2.Betekenis: Waarom leef ik? 3.Bestemming: Waar gaan we heen? 4.Bewustheid: Hoe.
3Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw.
Het geloof is uit het gehoor. De tijd waarin we leven is op ons zelf gericht identiteit.
Er is geen veroordeling meer Romeinen 8:1-17
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
* Christus, het beeld en woord van God
24 januari 2015 Den Haag. Nebukadnezar  machthebben van het Babylonische rijk en verwoester van de tempel & Jeruzalem 2Kronieken 36  het gouden hoofd.
Welkom deze morgen in de Chr. Ger. kerk van Biezelinge Voorganger in deze dienst is Ds. A.G.M. Weststrate Thema: Rijk wordt arm en arm wordt rijk.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Paasviering 2016 CBS Op de Zandtange. Aansteken van de paaskaars Gebed.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
4G Genade Gratie Genade Gratie Gunst Genade Gratie.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
God waakt Lessen van 7 gemeenten.
3 – Hoe belangrijk is het om te genieten?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouders en school samen Maart 2016
Leven vanuit de troon Laten wij dan met vrijmoedigheid naderen tot de troon van de genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden om geholpen.
Transcript van de presentatie:

Directienetwerk Randstad Hardinxveld-Giessendam-24 november Gouda-3 december Regio Randstad

Agenda 1.Opening 2.Kengetallen 3.De leraar en passend onderwijs 4.Onderwijsassistenten 5.Rondvraag 6.Sluiting Regio Randstad

Opening Regio Randstad 14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. 17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. 18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. 19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u. 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. 21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon. 22 Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Opening Regio Randstad Springt op van vreugd, verheft Zijn lof, Die, daar Hij woont in 't hemelhof, Een Vader is der wezen; Die weduwen haar recht verschaft, Die streng haar onderdrukkers straft, En voor Zijn wraak doet vrezen; Een God, die zet uit mensenmin, D' onvruchtb'ren in een huisgezin; En, om Zijn macht te tonen, Gevang'nen uit de boeien redt; Maar die verlaters van Zijn wet Doet in het dorre wonen.

Kengetallen -Het gaat over kinderen. -Kinderen die speciale behoeften hebben. -En daarom op het SBO/SO zitten. -Het zijn dus kwetsbare kinderen Regio Randstad

Kengetallen Regio Randstad

Kengetallen Regio Randstad 0,18%1,74% 0,19%1,79% 0,22%1,85% 0,23%2,00% 0,24%2,02% 0,37%2,09% 0,43%2,11% 0,45%2,24% 0,46%2,27% 0,58%2,30% 0,66%2,35% 0,67%2,54% 0,67%2,81% 0,75%2,85% 0,88%2,88% 0,94%2,90% 1,04%2,90% 1,04%2,97% 1,21%3,13% 1,22%3,26% 1,24%3,28% 1,36%3,36% 1,46%3,37% 1,49%3,51% 1,51%3,54% 1,60%3,68% 1,62%4,14% 1,71%4,24% 1,72%4,68% 1,73% Voedingsgebied Beversluisschool:1,45% Voedingsgebied De Akker/De Wijngaard:2,25%

Kengetallen Wat zien we in de grafieken? -Landelijk een dalende trend -Berséba stabiel -Randstad stijgende trend -Grote verschillen tussen scholen -Verschillen tussen de subregio’s Regio Randstad

Kengetallen -Kengetal = signaal -Kengetal = aanleiding tot gesprek Wat wil ik als school weten als ik mijn kengetallen zie? Wat heb je daarvoor nodig? Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken 1.DUO i.s.m. Algemeen Dagblad 2.AVS 3.Kinderombudsman Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Onze leraren zijn goed geïnformeerd over wat invoering van passend onderwijs inhoudt. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Onze school heeft ouders van tevoren goed geïnformeerd over wat invoering van passend onderwijs inhoudt. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Leraren hebben van tevoren een goede scholing gehad op het gebied van passend onderwijs. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Leraren van onze school weten wat van hen verwacht wordt als het gaat om de concrete vormgeving van passend onderwijs in de klas. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Passend onderwijs gaat in onze school ten koste van de aandacht voor de gewone leerling. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Passend onderwijs zorgt ervoor, dat mindere kinderen naar het speciaal (basis)onderwijs worden verwezen. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Onze school heeft zich al met al goed voorbereid op de komst van passend onderwijs. Regio Randstad

De leraar en passend onderwijs onderzoeken-DUO/AD Cluster 3 leerlingen zijn redelijk gemakkelijk in het reguliere onderwijs te houden. Regio Randstad Cluster 4 leerlingen zijn redelijk gemakkelijk in het reguliere onderwijs te houden.

De leraar en passend onderwijs studiedag Management en RC’s hebben een inspirerende studiedag op 24 sept gehad met als thema “Hoe kunnen we onze leraren versterken”. Graag zouden we onze scholen dit ook gunnen. Het gaat om diverse invalshoeken. Scholen zouden eigen keuzes kunnen maken. We stellen onze regio voor hier ook een studiedag voor te beleggen. Kort noemen we nu de inhouden. Regio Randstad

Werkdruk en Passend Onderwijs Steef Post 1.Oorzaken werkdruk in PO (top 3): Alle taken buiten de lessen; beperkte ruimte om eigen werk te plannen en aan te pakken; leiding van de school. 2.Eigenaarschap als sleutel (cultuur). 3.Benedictijnse leefregels. 4.Taak erbij? Taak eraf! Regio Randstad

Resultaten Lectoraat Maxim vd Vliet en Arie Visser Wat kan PO leren van SBO (en omgekeerd) 1.Aanpassingsvermogen en flexibiliteit 2.Denken vanuit mogelijkheden 3.Kind (en groep) centraal 4.6 R’s: Rust, reinheid, regelmaat, reflectie, relatie en respect 5.Structuur 6.Contact met ouders 7.Leren van elkaar Regio Randstad

Process Communication Model Jelte van der Kooi 1.Zes persoonslijkheidskenmerken Gestructureerd denker; doorzetter; harmoniser; dromer; rebel; promotor 2.Wie is de leerkracht? Wie is de leerling? 3.Geeft veel handvatten hoe deze leerkracht met deze leerling de goede klik kan krijgen. 4.Heel bruikbaar voor IB-ers en coaches van leraren (en voor de leraren zelf uiteraard). Regio Randstad

Ondersteuning leraar in de groep Evelien Moret 1.In onze regio al veel toegepast 2.Support geven aan de leerkracht. 3.Waar mogelijk ook onderzoeken: Klimaatschaal/SIGA-vragenlijst/sociogram 4.Ouders erbij betrekken 5.Waar mogelijk preventief werken (volgende sheet) Regio Randstad

“Handreiking Formatieplan en zorgzwaarte groepen” 1.Passend Onderwijs = onderwijs aan groepen 2.Basisaanpak bij groepsvorming al standaard (?) 3.Pro-actief handelen bij formatieplan 4.Tijdig plan maken; scenario achter de hand (?) 5.Support geven 6.Ondersteuning organiseren (en snel ingrijpen) 7.Herstart na Kerstvakantie (uiterste tijdstip) Regio Randstad

Opdracht 1.Ondersteunen we het voorstel om een studiedag in het voorjaar te beleggen rond de leraar en passend onderwijs? En de voorgestelde inhouden? 2.Zo ja, wanneer wordt het een succes? 3.Wat vind je van de Handreiking? Overbodig (te zwaar aangezet; doen we al lang) Kleine school kan er niks mee …….. Regio Randstad

Onderwijsassistenten 1.Netwerk OA herstart. 80 deelnemers. 2.Betrokken en gemotiveerde mensen. 3.Veel behoefte een kennis. Ervaringen rond opleiding leraarondersteuner uitgewisseld. 4.In beide sessies werden vragen gesteld rond huidige (doorontwikkelde) werkzaamheden en inschaling; uitwisseling; verschillen tussen scholen. Steeds terugverwezen naar eigen school. 5.Initiatief genomen voor opleiding van Avans+ in eigen regio. Regio Randstad

Taken en bevoegdheden van OA-ers in relatie tot inschaling Voor OA geen wettelijke eisen aan opleiding; voor leraarondersteuner ook niet. Werkzaamheden in 10 jaar tijd sterk veranderd. In bepaalde gevallen mogelijk wel ‘onderbetaald’. Stelling: nog betere inzet van OA-ers vergroot de mogelijkheden voor Passend Onderwijs Flexibel functiebouwwerk SBO (Interstudie) Schalen verschillen soms heel weinig, behalve de stap naar schaal 7 Eind schaal 4 = € 2133 Eind schaal 5 = € 2243 Eind schaal 6 = € 2350 Eind schaal 7 = € 2591 Regio Randstad

Conclusies en afspraken 1.Netwerken OA versterken ‘onrust’ onder deze mensen. 2.Berseba (en Avans) zullen steeds benadrukken dat de school hier het beleid bepaalt en niet wij. 3.Scholen zullen hier verschillend mee omgaan. Wel adviseren wij de directies om hierover na te denken. Natuurlijk liggen hier (financiële) problemen, maar er liggen ook mogelijkheden. En de ene OA-er is ook de andere niet. Regio Randstad