Naar een versterkt kader voor beleidsgericht onderwijsonderzoek Oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Commissie Emancipatiezaken, 18 februari 2014, Ellipsgebouw, Brussel
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Wat vooraf ging ViA-rondetafel 3 december 2010 Partnerdialoog 6 oktober 2011 Beslissing Vlaamse Regering 28 januari 2011 Lentecampagne Partnerdialoog.
Personeel & Organisatie
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Inter-provinciale studie detailhandel
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Conceptnota Bis Duaal Leren
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Voorstelling Meerjarenprogramma
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Projectmanagement in de Vo
Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Naar een versterkt kader voor beleidsgericht onderwijsonderzoek Oktober 2015

Situering Jarenlange traditie in financiering en opvolging van onderzoek en ontwikkeling i.f.v. de beleidsvoorbereiding en –evaluatie Onderzoek gekaderd in breder kennisbeleid Niet alleen kennisproductie, maar ook kennistoepassing Aantal uitdagingen die niet meer beantwoord kunnen worden binnen huidig kader + stopzetten steunpunten beleidsgericht onderzoek Focus is beleidsgericht onderzoek, over praktijkgericht onderzoek komt andere conceptnota

Kennisbeleid – algemene doelstelling “Binnen het departement Onderwijs en Vorming de ondersteuning, voorbereiding en evaluatie van het onderwijsbeleid op basis van betrouwbare en valide kennis mogelijk maken”. Waar staat kennisbeleid voor: Evidence informed beleid Antwoorden vinden op kennisvragen, zowel proactief (ex ante) als ex post (gekaderd in PDCA). Gelinkt aan beleidsagenda, maar met brede, open blik Niet alleen via wetenschappelijk onderzoek, maar ook door het verzamelen van inzichten, kennis, opinies en belevingen van mensen uit de onderwijspraktijk Subsidiariteit ook toegepast op valorisatie van kennis

Pijlers van huidige beleidsgericht onderwijsonderzoek OBPWO Internationaal vergelijkend onderzoek (bijv. PISA, PIAAC, TALIS, …) Beleidsevaluatie (bijv. werkingsmiddelen, engagementsverklaring, … ) Ontwikkeling van instrumenten (bijv. Toolkit breed evalueren; capaciteitsmonitor, …) VLOR-reviews Steunpunt Peilingen & Toetsontwikkeling Steunpunt Studie- en schoolloopbanen Ander kortlopend onderzoek (bijv. leerlingenvervoer, …) PIEO-monitor

Uitdagingen en doelstellingen nieuw onderzoekskader (1) Een betere aansluiting realiseren van het beleidsgericht onderwijsonderzoek op de beleidsagenda van de Vlaamse Regering en de minister van Onderwijs Het bestendigen van het lopende longitudinaal cohorteonderzoek en het creëren van een stabiel kader voor dergelijk onderzoek in de toekomst. Boeken van efficiëntiewinsten om de beperktere middelen voor beleidsgericht onderzoek op te vangen

Uitdagingen en doelstellingen nieuw onderzoekskader (2) Het tegengaan van de innovatieparadox door meer doelgericht in te zetten op de valorisatie van onderzoeksresultaten naar alle beleidsniveaus Een kader voor beleidsgericht onderzoek creëren dat stabiel, doch wendbaar en flexibel is en garantie biedt op een hoger kwaliteit Het bieden van een stabiel kader dat beleid op langere termijn door onderzoeksinstellingen mogelijk maakt en capaciteitsopbouw toelaat

Leidende principes 1.Strategisch: door beleidsvragen gericht onderzoek, ingepast in de beleidscyclus 2.Evenwichtig: diversiteit aan onderzoeken i.f.v. de beleidsvragen 3.Gecoördineerd i.f.v. efficiëntiewinsten 4.Gedragen: maximale betrokkenheid van beleidsmakers en stakeholders 5.Kwaliteitsvol: onderzoek d.m.v. een voor onderzoekers aantrekkelijk onderzoekskaders 6.Nuttig: benutting van kennis en inzichten uit onderzoek versterken

Nieuwe structuur voor beleidsgericht onderzoek Kennisbeleid Steunpunt Toets- ontwikkeling en peilingen Steunpunt Beleidsgericht onderwijs- onderzoek Internationaal vergelijkend onderzoek en projecten Indicatoren- constructie en monitoring

Wat moeten we doen? 1.Oprichting van een steunpunt voor Beleidsgericht Onderwijsonderzoek 2.Versterken van het kader voor valorisatie van resultaten onderzoek

Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderwijszoek (1) Doelstellingen Een sterkere samenhang tussen het onderzoeksprogramma en beleidsprioriteiten van de minister Meer afstemming tussen bestaande kennis- en beleidsvragen en het onderzoek ernaar Versterken van de kwaliteit, beleidsrelevantie en bruikbaarheid van het onderzoek Reductie van administratieve belasting voor overheid en onderzoeksinstellingen Meer ruimte voor valorisatie van onderzoeksresultaten Structuur bieden voor het vrijwaren van longitudinaal en lange termijnonderzoek

Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderwijszoek (2) Structuur Universitair steunpunt (cf steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen) Opdrachten van het steunpunt Beleidsgericht onderzoek geconcretiseerd in thematische onderzoekslijnen Verschillende onderzoeksvragen per thematische lijn Kennisaccumulatie Vrije ruimte om ad hoc vragen op te vangen Gunning Expertise en complementariteit van de indieners Kwaliteit, zowel van het wetenschappelijk onderzoek als van de valorisatie Efficiënte inzet van middelen en totale kostprijs

Steunpunt Beleidsgericht OnderwijsOnderwijszoek (3) Onderzoek met volgende kenmerken Gericht op beleidsondersteuning, maar met grote vrijheid voor onderzoekers naar formulering onderzoeksvragen en opzetten methodologie Allerhande onderzoekstypes: fundamenteel, ontwikkelings-, secundaire analyses, primaire dataverzameling, … Onderzoekers gedeeld eigenaar van de resultaten, overheid heeft gebruiksrecht Valorisatie Valorisatie wordt deel van de opdracht Inventarisatie van relevant onderwijsonderzoek Voorstel valorisatie in meerjarenplanning Wordt gunningscriterium Aansturing Globale stuurgroep voor strategische beslissingen Opvolgingsgroep per onderzoekslijn

Steunpunt Beleidsgericht OnderwijsOnderwijszoek (4) Looptijd Looptijd van 5 jaar Eerste cyclus van 1 juli 2016 t.e.m. 31 augustus 2020 Overgangsmaatregelen Verlenging werking steunpunt SSL met 6 maanden tot 30 juni 2016 LiSO tijdelijk opvangen via een O&O procedure en nadien integreren in steunpunt BOO

Valorisatie (1) Disseminatie & communicatie Toegankelijk maken van inzichten en kennis uit onderzoek via vulgariserende publicaties Maken van leesbare beleidssamenvatting voor elk onderzoek Kenniswerkers en beleidsmakers: vorming, kenniskringen en kennisnetwerken Anderen: studiedagen, middagsessies Luik onderwijsonderzoek op website van beleidsdomein O&V Eventuele ontsluiting via Mijn Onderwijs Circulariteit Doorbreken lineaire visie op kennisketen Meer gebruik maken van tussentijdse rapporten Optimaler gebruik beschikbare administratieve en wetenschappelijke data Meer inzetten van reviews en state-of-the-art-publicaties

Valorisatie (2) Beleidsmatige valorisatie Diversiteit in valorisatietrajecten Blijven inzetten op disseminatie Betere inzetten op integratie van de valorisatie van onderzoek en de expertiseontwikkeling en professionalisering van de beleidsondersteuning in DOV (vorming, kenniskringen, kennisnetwerken) Samenwerking met alle onderwijsactoren en kennisbenutting op al die niveaus Wetenschappelijke valorisatie Tussentijdse rapportage van resultaten mogelijk maken Engelstalige publicaties

Tijdskader Consultatie: oktober/december 2015 Oprichting en gunning steunpunt: oktober 2015 – juni 2016 Lancering oproep tot steunpunt: februari 2016 Voorzien start eerste cyclus steunpunt beleidsgericht onderwijsonderzoek: 1 juli 2016

Vragen?

Thematische onderzoekslijnen THEMALIJN 1: De lerende 1.a De loopbaan van de lerenden (leerplichtonderwijs/hoger onderwijs/volwassenonderwijs/levenslang leren) 1.b De lerende 1.c Curriculum THEMALIJN 2: De leraar THEMALIJN 3: Onderwijsinstelling en ondersteuningssysteem