De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering"— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
Professionalisering van de ondersteuners in het ondersteuningsmodel

2 Agendapunten kennismakingsrondje
Korte toelichting bij de volgende documenten: Oproep + Vragen projectfiche & handleiding + Vragen Andere documenten: enkel bij vragen indicatoren effectiviteit & kenmerken effectieve professionaliseringsactiviteiten richtlijnen opmaak financieel kostendossier evaluatie-instrument

3 OPROEP: deel 1 Het nieuwe ondersteuningsmodel: grote veranderingen (rol, opvattingen, handelingen, identiteit,..) voor alle betrokken actoren Thema PN: de professionalisering van ondersteuners die werkzaam zijn in het ondersteuningsmodel in het basis- en (deeltijds beroeps) secundair onderwijs.

4 OPROEP: deel 1 Complementair met andere professionaliseringsinitiatieven (PI) bv. competentiebegeleiders PBD’s en andere inhoudelijke PI De globale doelstelling: het ontwikkelen en versterken van de begeleidingscompetenties van ondersteuners en ondersteuningsteams via het creëren van sterke partnerschappen 1. tussen ondersteuners en scholen uit het gewoon onderwijs, (en de actoren daarbinnen, namelijk leraren, ouders, leerlingen, schoolleiders) 2. binnen de ondersteuningsteams 3. tussen ondersteuners en andere partners (o.a. CLB, PBD’s)

5 OPROEP: deel 1 Doelgroep (PN): de ondersteuners
die ondersteuning bieden in het kader van types 2, 4, 6 en 7 (auditieve beperking): die ondersteuning bieden in het kader van types basisaanbod (1, 8 in afbouw), 3, 7 (spraak- of taalstoornis) en 9 (ondersteuningsnetwerken). In kernteam: verschillende leden per deelnemend team (samenwerken in de dagdagelijkse praktijk)

6 OPROEP: deel 2 Elke organisatie of persoon
Bij samenwerkingsverband: 1 hoofdaanvrager Indieningsdatum: ten laatste 21 december 2017 Methodieken: verschillende methodieken mogelijk (niet enkel face-to-face) en ook informele ondersteuning ifv realisatie doelstelling sessies (telefoon, mail) Disseminatie en valorisatie: max 10% van het totaalbudget

7 OPROEP: deel 2 Financiering: max 125.000 euro (totaalbudget € 577.000)
Zie richtlijnen ‘opmaak kostendossier’ (website) Max 10% budget valorisatie Kostprijs (KP) trajecten: overige bedrag, basis voor berekening prijs/sessie. Informele begeleiding niet afzonderlijk berekenen Uitbetaling: in functie van werkelijk gemaakt kosten ikv valorisatie; het aantal werkelijk uitgevoerde sessies x de standaardsubsidie per sessie

8 OPROEP: deel 2 Beoordeling:
relevantie tav thema met focus op visie op professionalisering, gehanteerde kaders, transfer kwaliteitsvol project: inhoud, methode, materiaal  kenmerken effectieve professionalisering Kostenefficiëntie Selectie: 2 rondes 1e ronde: Tussenscore: A/B/C/D/E: enkel projecten met A/B score bijsturen/vragen ter verduidelijking Eind januari: projecten met A/B scores feedback

9 OPROEP: deel 2 2e ronde: toelichting bijsturingen/vragen ter verduidelijking Eindscore Half februari 2018 Communicatie: begin april 2018 Opvolging en vervolg: Geselecteerde projecten opgevolgd door stuurgroep Verlengingsdossier: voor 1 april 2019 in te dienen Bij aantal uitgevoerde sessies;

10 Oproep: overzicht timing 21/12/2017 Indienen projectfiche
Eind januari 2018 1e ronde: tussenscore Projecten met A/B tussenscore ontvangen feedback met vragen ter verduidelijking/bijsturingen Half februari 2018 2e ronde: eindscore obv tussenscore en toelichting Begin april 2018 Alle projecten ontvangen een terugkoppeling van de gemotiveerde rangschikking van de commissie

11 Vragen ivm oproep?

12 Projectfiche Uitgangspunten:
Subsidiëring per schooljaar, maar wel info voor 2 schooljaren Gradatie in concretisering : gedetailleerde info : algemene info Onderbouwing is belangrijk Vermijd herhalen van info, bepaal waar info op zijn plaats is en wees to the point Overlopen van de rubrieken: Algemene projectinformatie Gegevens van de organisatie -,

13 Projectfiche Aansluiting bij het thema Opzet project (v8)
Focus van jaar 1 en jaar 2: omschrijving en onderbouwing Visie op professionalisering en kaders, transfer rekening met kenmerken van effectieve professionalisering Operationele doelstellingen per schooljaar per SD (v9) Beknopte info over inhoud, methode, materiaal, motivering voor jaar 1 Clustering is mogelijk Aantal kernteams per jaar en selectie en groepering (v10)

14 Projectfiche Projectplanning
Modeltraject (v11): geen concrete uitwerking per sessie, wel een globaal overzicht dmv verwijzen naar v9 Flexibele trajecten (v12): werkwijze onderbouwen en hoe coherent geheel realiseren? Geen concretisering van de verschillende trajecten

15 Projectfiche Aantallen per schooljaar trajecten (aantal kernteams?)
deelnemers/traject (aantal deelnemers kernteam?) sessies modeltraject (inclusief start(intake) en einde (nazorg)) totaal # deelnemers van het gehele project: schatting van # trajecten x aantal deelnemers/traject totaal aantal sessies over trajecten heen: som van aantal sessies van het gehele project

16 Projectfiche Valorisatie: Samenwerking: Evaluatie
welke activiteiten en stappen? % totaal budget en bedrag in € Samenwerking: indien relevant: meerwaarde en valkuilen Evaluatie Naast bereidheid om evaluatie DOV te gebruiken, andere activiteiten in het kader van IKZ meegeven

17 Projectfiche Gegevens projectleider en medewerkers:
nog geen concrete medewerkers? bij ervaring de belangrijkste gewenste competenties Financiële gegevens: Zie richtlijnen opmaak van een financieel kostendossier Gevraagd budget per schooljaar (v20) Kostprijs (KP) project: Totaal budget: zie v20 KP valorisatie: zie v14 KP trajecten: totaal budget – KP valorisatie KP per sessie: KP trajecten/ # totaal aantal sessies project

18 Vragen ivm projectfiche
Vragen ivm andere documenten?

19


Download ppt "Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering"

Verwante presentaties


Ads door Google