Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober 2015 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Didactische werkvormen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Werkvormen als vanzelf
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop OGW in de klas..
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Onderzoeksvaardigheden
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Korte introductie tot het principe
Competentieprofielen
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
Cultuurprofieldoelen;
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Netwerkleren in het onderwijs
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vmbo → mbo Technologieroute Bert van Strien → hbo.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Draagvlak vergroten bij collega’s
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Van receptuur naar referentie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp (RKC)
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober

2 Doel van deze sessie Je kan met vertrouwen starten aan de voorbereiding van een korte trainingssessie voor collega’s. Inspiratie: geheimvandetrainer.nl/Trainer Toolbox

3

Wat zijn de 5 kritische succesfactoren voor een training of workshop ? 4

5 kritische succesfactoren voor een training of workshop Leerdoel Wat is je … Deelnemers Trainer Didactische werkvormen Hulpmiddelen & Randvoorwaarden Hoe bereid je een training optimaal voor ? Welke werkvormen zet je in en waarom ? Hoe sluit je aan bij je deelnemers ? Wat is je toegevoegde waarde als trainer ?

Soorten leerdoelen Kennis: Wat moet de deelnemer weten ? Inzicht: Wat moet de deelnemer na afloop begrijpen ? Vaardigheid:Wat moet de deelnemer na afloop kunnen ? Gedrag: Wat moet de deelnemer na afloop de in de praktijk gaan doen ? NB de mate waarin de deelnemer na afloop van de training het geleerde ook in de praktijk gaat toepassen, ligt veelal buiten de scope van de opleiding. 6

7 Leerdoel … geeft een antwoord op de vraag wat er in de opleiding of workshop bereikt moet worden Formuleer je leerdoel(en):  zo concreet mogelijk;  hou het overzichtelijk;  is het leerdoel/ zijn de leerdoelen haalbaar ?  kan je na afloop van de opleiding checken of het leerdoel/ de leerdoelen gerealiseerd zijn ?

Voorbeeld van een korte training : je afdelingshoofd vraagt dat jij, als interne trainer, de nieuwe wetgeving gaat uitleggen aan je collega’s.

voorbeeld – leerdoelen Kennis: de deelnemer moet kunnen benoemen/beschrijven wat de nieuwe wetgeving inhoudt Inzicht: de deelnemer moet begrijpen wat de impact is van de nieuwe wetgeving op de te behandelen dossiers Vaardigheid: de deelnemer laat in de training zien dat hij een voorbeelddossier kan behandelen rekening houdende met de impact van de nieuwe wetgeving 9

10 Deelnemers  Interesses, functies, achtergrondkennis  managen van verwachtingen

Hoe, op welke manier, ga je als trainer samen met de deelnemers een leerdoel bereiken ? 12 Trainer Didactische werkvormen

Hoe de geschikte werkvorm kiezen ? Brengt de werkvorm je bij het beoogde doel ? Soorten doelenVoorbeelden werkvormen kennisdoel(interactief) doceren inzichtsdoelWerken in subgroepen, rollenspel vaardigheidsdoelRollenspel, simulatie

Hulpmiddelen & Randvoorwaarden

16

Inspirerende lectuur Het groot werkvormenboek, Sasja Dirkse-Hulscher & A. Talen Het geheim van de trainer – toolbox, Lianne Kaufman & Janneke Ploegmakers Trainen: een praktijkgids, Karin de Galan 101 filmfragmenten voor opleiding, training & onderwijs, Becky Pike Pluth Warming-ups & energizers, Marcel Karreman Professionals organiseren informeel leren, Hanneke Koopmans Transfer of training, Mary L. Broad & John W. Newstrom Rendement van leeractiviteiten, Helga Gielen & Luk Indesteege 17