voorbereiding eindgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Welkom bij de 4e workshop over:
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
PowerPointslides maken
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenvatting Havo 5.
Onze doelen en visie in beeld
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Portfolio Presentatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardig-heden
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Studieloopbaancoaching
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Powerpoint presentatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
Creativiteits- sessie
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Project English BOL niveau 4.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Zichtbaarheid Creëren
Interactief presenteren - checklist
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

voorbereiding eindgesprek

Beoordelingsgesprek Planning: Aan het eind van kwartaal 4 in week 4.8 is er een beoordelingsgesprek   Voorbereiding: Studenten bereiden hun beoordelingsgesprek zorgvuldig voor door hun showportfolio te actualiseren. De studenten dienen minimaal een week voorafgaand aan het beoordelingsgesprek de volgende stukken uitgeprint in te leveren in het postvak van de praktijkdocent en de studieloopbaancoach: Overzicht bewijzen (zie format uit portfolio) Het POP (zie format uit portfolio) Eindmeting jaar 2 Als een student de bovenstaande stukken niet op tijd aanlevert vervalt het beoordelingsgesprek. Deze student kan het beoordelingsgesprek dan pas weer herkansen in de herkansingsweek. Inhoud van het beoordelingsgesprek: Alle studenten hebben hun showportfolio en hun portfolio met daarin het POP en de eindmeting jaar 2 en bij zich. Tijdens het beoordelingsgesprek bevragen de praktijkdocent en de studieloopbaancoach de student aan de hand van: Overzicht bewijzen showportfolio: Tijdens het gesprek wordt er aan de student gevraagd om één kerntaak mondeling toe te lichten. Hierbij geeft de student aan op welk niveau zij deze kerntaak nu beheerst en presenteert en onderbouwt de student de toegevoegde bewijzen. De student hoort pas tijdens het gesprek op welke kerntaak zij een mondelinge toelichting moet geven. Wees creatief! Je kunt met behulp van een laptop filmfragmenten en foto’s etc als bewijs laten zien. Het POP: Heeft de student werkbare leerdoelen ontwikkeld waaruit zichtbaar wordt op welke wijze gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de competenties? In hoeverre zijn deze leerdoelen behaald?

Overzicht bewijzen bewijzen in portfolio moeten vraak zijn http://prezi.com/fdal8bfo5csm/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share check of dit ook het geval is….als dit niet het geval is aanpassen of toelichten waarom niet in verslag

POP Heeft de student werkbare leerdoelen ontwikkeld waaruit zichtbaar wordt op welke wijze gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de competenties? In hoeverre zijn deze leerdoelen behaald? leerdoelen die smart geformuleerd zijn dat doen we als volgt: http://prezi.com/6kl_lzd1dbz5/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Eindmeting jaar 2   Met behulp van de tussentijdse meting bepaal je je je beheersingsniveau op het competentieprofiel van PEM. Hoe groot is je ontwikkeling het afgelopen jaar geweest? Beheers je minimaal 80 % van de prestatie indicatoren grotendeels of geheel? Vul de eindmeting jaar 2 (zie portfolio op N@tschool) in. Dit doe je door een beoordeling toe te kennen aan alle prestatie indicatoren. Natuurlijk moet deze beoordeling onderbouwd zijn door de bewijzen uit je showportfolio! Beschrijf per prestatie-indicator de motivatie voor je beoordeling. Ten slotte vul je de overzichtspagina in. Bespreek je eindmeting jaar 2 met je praktijkbegeleider voor het eindgesprek praktijk. Vergelijk deze meting met de beoordeling die de praktijkbegeleider je geeft (bijlage 8). Ga in gesprek over deze eventuele verschillen.

tot zover de voorbereiding nu het eind gesprek zorgd at alles op n@tschool staat zijn je bestanden te groot, verdeel ze in kleine stukken en plaats ze 1 voor 1 op n@tschool er kunnen meerdere bestanden bij 1 opdracht geplaatst worden vraag je slc-er of praktijkdocent controleert of het ook zichtbaar is op n@tschool

eindgesprek je zorgt dat je voor elk competentiegebied een zgn. pitch klaar hebt staan Pitch voorbereiden in zeven stappen Een presentatie of (elevator) pitch voorbereiden in zeven stappen:   1. Wees kort en duidelijk Een korte, duidelijke presentatie is meer waard dan een lange, complexe presentatie. Een goede pitch weet aandacht te trekken en vast te houden. Een duidelijke structuur helpt hierbij. Met een korte pitch kan je aantonen hoe je ervoor staat. Als je niet snel, kort en bondig de betekenis van jouw presentatie kunt uitleggen aan je toehoorders, dan gaan ze ervan uit dat jou dit ook richting collega’s niet zal lukken. Ga ervan uit dat je eerste en je laatste woorden het meeste zullen blijven hangen. Gebruik dit in je voordeel. Als je een demo hebt, laat deze zien. Een beeld zegt altijd meer dan woorden. Dit helpt om jouw idee volledig te begrijpen en de aandacht vast te houden.

2. Presenteer feiten Presenteer de feiten. Gebruik een simpele illustratie, afbeelding, foto of demo voor de juiste beeldvorming. maak je product 'tastbaar'. Geef het een 'gevoel' mee om een goede indruk achter te laten.

3. Ken je publiek Zoveel mensen, zoveel wensen. In onderstaande checklist vind je wat ze meestal interessant vinden: Bedenk vooral voor welk publiek je presenteert. Jouw pitch is pas interessant voor mensen als zij hierin de punten terugvinden die zij belangrijk vinden. maak een afweging vooraf welke punten je wel, en welke je niet zult behandelen. Deze keuze is en blijft lastig. Besef echter dat vooral die punten van belang zijn, waarin je jezelf van anderen onderscheidt. De overige punten dienen ter onderbouwing en als bewijsvoering.

4. Let op je woorden Bepaalde woordcombinaties halen je presentatie regelrecht onderuit. Met bijvoorbeeld ‘’wat we proberen te doen is…’’ geef je te kennen dat je het probeert, maar nog niet doet. Hier zit een cruciaal verschil tussen. Geef aan wat je doet, niet wat je probeert te doen. Een ander voorbeeld is de zinsnede ‘’Ik geloof dat… ‘‘. Je gelooft dus iets? Maar je weet het dus niet zeker? Je woordkeuze bepaalt hoe mensen naar je kijken. Zorg dat ze vertrouwen in je krijgen! Woorden die de interesse van publiek weten op te wekken zijn vaak in de vragende vorm gesteld. "Wist u dat…", "…maar is het eigenlijk niet zo dat…" Dit zijn retorische vragen waar je geen antwoord op verwacht. Ze zetten aan tot actie en interacties. ‘’Laat mij u de vraag stellen…’’ of ‘’Sta mij toe u te laten zien hoe het werkt” getuigen van respect voor de toehoorders. Dit zijn natuurlijk vrij simpele, maar beproefde stijlfiguren die we kennen sinds de Grieks Romeinse oudheid. Wat let je om hiermee je voordeel te doen? Ze trekken aandacht en vergroten de betrokkenheid van je publiek.

5. Oefen Het klinkt als een cliché, maar oefening baart kunst. Slechts weinig mensen zijn als geboren presentatoren of presentatrices in de wieg gelegd. De meesten van ons moeten hun presentatie toch echt wel minstens drie keer voordragen om hun verhaal helder en ongekunsteld over te kunnen brengen. De meeste mensen letten niet alleen op de inhoud van de presentatie, maar vooral op de presentatiewijze. Degene die de presentatie geeft, krijgt in de regel 2/3 van de aandacht; de inhoud van zijn presentatie kan op 1/3 van de aandacht rekenen.

dus… 5 competentiegebieden, zorgt voor 5 presentaties..5 minuten waar je voor kiest mag je zelf weten, powerpoint, prezi, gebarentaal, mime.. wat bij je past en wat je boodschap het beste overbrengt. en bedenk less is more http://www.youtube.com/watch?v=ECl_V4Wr3zI succes…..