 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
De bevlogen leerkracht
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Opleidingsinfrastructuur
Workshop ‘Competenties’
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Studietaak De studietaak staat centraal
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Kernprocessen van de Act methodiek
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Workshop “Beoordelen”
Het belang van een stage
Iedere student een stageplaats!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie PSO Nederland
Coaching week Rotterdam Academy.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Bijeenkomst September 2015
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De praktijk van het bekwaamverklaren
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Module 6; didactisch handelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen als leeromgeving  4. Werkend leren begeleiden 4. Werkend leren begeleiden  5. Voorbereiden op blijvend leren 5. Voorbereiden op blijvend leren  Literatuur Literatuur

 Competentie is te vertalen als handelingsbekwaamheid: met competentie wordt bekwaamheid tot handelen bedoeld.  Beroepscompetenties zijn niet volledig te leren door ‘oefenen op het droge’, bijvoorbeeld in gesimuleerde situaties.

 Veel beroepsopleidingen hebben de afgelopen jaren competenties geformuleerd in de zin van leerdoelen die bereikt moeten worden  competentie is het vermogen van de persoon om op een adequate wijze taken uit te voeren, oplossingen te vinden en te realiseren in de dagelijkse handelingspraktijk

 Werkend leren levert een belangrijke bijdrage aan het professionele handelen. Anders dan in de educatieve context is leren niet de primaire doelstelling van de organisatie en de daar plaats vindende activiteiten  impliciete karakter van werkend leren ontstaat doordat de gang van zaken, de praktijkcultuur, een grote mate van vanzelfsprekendheid heeft, waar een nieuweling veelal even vanzelfsprekend in meegaat

 Werkend leren gebeurt vanzelf en altijd, maar kan ook worden georganiseerd  Werkend leren kan dus aanmerkelijk worden verbeterd en gestimuleerd door het expliciteren van, reflecteren op, kennis delen over en gezamenlijk kritisch bespreken van het eigen en gezamenlijke beroepshandelen

 Voor opleidingen is een belangrijke vraag aan welke criteria een stageplaats moet voldoen  In de praktijk zal er niet altijd een ideale keus zijn bij het vinden van stageplaatsen  hoe minder goede keus van stageplaatsen er is, des te meer verdient het de voorkeur om stagiaires zo veel mogelijk met verschillende werkomgevingen te laten kennismaken

 positie van de stagiair: › mogelijkheden om te leren hangen sterk af van de mate waarin een nieuweling toegang krijgt: wordt toegestaan om, geleidelijk volwaardiger, te participeren en daarin de eigen beroepsidentiteit te ontwikkelen › afhankelijk van het type stage en daarmee gepaard gaande doel

 In de werkomgeving kunnen diverse medewerkers model staan en dat werkt beter naarmate ze ook bewust model staan  bewust afstand nemen van negatieve voorbeelden is een belangrijk aspect van het werkend leren  handelen leer je alleen door te handelen

 Een begeleide uitvoering, waarbij de betrokken medewerker de stagiair goed observeert, is nodig om te beoordelen welke volgende taken de stagiair aankan en om steun bij het leerproces te geven.  beoordeling ook aan de basis van het geven van feedback in het kader van het stimuleren van het leren

 Beroepsbeoefenaars zullen steeds meer ook tijdens de beroepsuitoefening moeten blijven leren  Belangrijk is dat studenten inzicht krijgen in hun eigen voorkeursmanieren van leren en de sterke en zwakke kanten daarvan