Bachelor Medische Hulpverlening Instituut voor Gezondheidszorg
Inhoud presentatie BMH Rotterdam Competenties Opbouw stage jaar 3 KBS – KBP- bekwaamverklaring Beoordeling Verwachtingen afronding
BMH Rotterdam Start studiejaar 2012-2013 In samenwerking met ErasmusMC Als enige Hogeschool uitstroomprofiel operatieve zorg; naast anesthesie en acute zorg Lessen vanaf jaar 3 mede bij Zorgacademie Samenwerken met praktijk
Competenties Medisch Hulpverlener Vakinhoudelijk handelen Communicatie Samenwerken Organisatie Maatschappelijk handelen Kennis en Wetenschap Professionaliteit Onderverdeling in 3 beheersniveau’s (omschreven in gedragsindicatoren) Niveau 1: jaar 1 (propedeuse) Niveau 2: jaar 2/3 Niveau 3: afstuderen
Inhoud stage jaar 3 Stagewerkplan Volgens format Persoonlijke leerdoelen Competentie gerichte leerdoelen KBS voorbeeld Vanaf leerjaar 3 landelijk praktijkcurriculum Geïntegreerde vaardigheden (KBS – kenmerkende beroepssituatie) Laag- midden complex niveau Samen opleiden Praktijk met Hogeschool Begeleiding door instellingsdocent – overleg altijd mogelijk! Feedback (dagelijks) en reflectie (gesprekken, 360 graden feedback)
Complexiteit en begeleiding in de stage Start jaar 3 Laag- midden complex Stage werkplan goedkeuren door praktijk Afstemming leerdoelen met praktijk Overleg stagebegeleider praktijk – Hogeschool Klinisch redeneren in praktijk brengen Creativiteit rondom complexiteit patiënt
KBS KBS Voorbeeld Kenmerkende beroepssituatie Integratie van vaardigheden in bepaalde setting Afgeleid van proeve van bekwaamheid Voorbeeld
KPB KPB Korte praktijkbeoordeling Korte Praktijk Beoordeling (KPB) Beoordelaar: Datum: BMH student: Stage jaar: Gekoppeld aan KBS: Verwante discipline: Complexiteit: Hoog Midden Laag Observatie van: Vakinhoudelijk handelen Onder het niveau / volgens verwacht niveau / boven niveau/ niet gezien Wat ging er goed? Wat kan er beter? Communicatie met de patiënt Samenwerking met collega’s Organisatie Maatschappelijk handelen Professionaliteit Algemene opmerkingen: KPB Korte praktijkbeoordeling Is evaluatie en feedback instrument voor KBS (oefenen) Ongeveer 2 KPB / feedbackmomenten voordat KBS wordt afgetekend
Bekwaamverklaring Bekwaamverklaring is afgetekende KBS Ondertekening door praktijkbegeleider en student Afspreken binnen team wie bekwaamverklaring tekent Voorbeeld: Bekwaamverklaring Student: Datum: (vaste)Praktijkbegeleider: Titel KBS: De volgende student en begeleider bevestigt deze bekwaamverklaring: Ik acht deze student bekwaam: Ik acht mezelf bekwaam: Ondertekening Student Datum en handtekening (vaste) Praktijkbegeleider
Beoordelingsmomenten Voortgangsgesprekken 360 graden feedback Tussenbeoordeling Instellingsdocent verplicht aanwezig Eindbeoordeling Instellingsdocent facultatief aanwezig Voorbereiding en initiatief bij student Verslaglegging gesprekken door student Reflectie op tussen- en eindbeoordeling
Wat te verwachten van de BMH student Jaar 3: eerste stage in uitstroomprofiel Deelvaardigheden uitbreiden naar KBS, laag en midden complex Van strakke naar lossere begeleiding Stage jaar 2 wel of niet gedaan Perceptie student: Spannend Enthousiast Leergierig Kans Profileren
Vragen?
Contact Meer informatie over stage en stage opdrachten: www.hr.nl/ivg Informatie per opleiding Medische hulpverlening Contact: Instellingsdocent; Zie lijst op website Stage coördinator: Caroline van Asten astcc@hr.nl