Zelfroosteren De Business Case De proef op de som.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Communicatie en draagvlak
Leiderschap bij verandering
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Een continue verbeterende dienstverlening
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
REA en kleine gemeenten
Opleiden van medewerkers
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Duurzame inzetbaarheid
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Individueel roosteren
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Visie & Strategie.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Van actie naar interactie
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
De Rode Knop van Viattence
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
+ Job Finding Work Team Henk Pos Casper Vaandrager.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Zelf roosteren: regie naar de werkvloer
Een vergadering organiseren
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Beste ath 4..
Vergadering Personeelsdienst
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Werk en mantelzorg DE BUSINESSCASE 22 maart 2018 Wim Gort
Duurzame inzetbaarheid
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Business case Overgang
Jaarurensysthematiek De oogst voor de praktijk
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Zelfroosteren De Business Case De proef op de som

Ontvangst Hartelijk welkom…

Agenda uur Ontvangst uur Introductie door Gerardo Garcia, Adjunct Directeur 'Vlietkinderen' uur Belevenissen van Annemarie Nederpel, locatiehoofd SRK - 'Luchtkasteel' uur De Proef op de Markt; Raymond van Hensbergen en Peter van Zijl uur Korte pauze uur De Kwis uur De Business Cases door Stef Driessen, Senior Adviseur 'Brandheuvels’ uur Wrap Up uur Afsluitende netwerkborrel

Introductie Door Gerardo Garcia Aanleiding Motieven voor deelname – Verantwoordelijkheden laag – Kostenbesparing Proces Resultaten Vervolg

Belevenissen Door Annemarie Nederpel De aftrap Afspraken De gunfactor Vertrouwen creëren Omgaan met weerstand De winst Hoe verloopt het nu? Henry Mintzberg: “Bijna iedere implementatiefout is het gevolg van disconnectie tussen de formulering en de implementatie.”  Richting bepalen in de vergaderzaal…  Actie ondernemen op de werkvloer?

De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen

De kinderopvang – U – hebt slechts twee problemen BatenKosten

De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen  Maximaliseren inspraak medewerkers  Kosten verlaging  Beheersbaar maken regelgeving  Inspelen op marktveranderingen  Oplossend vermogen van mensen en teams verbeteren  Optimaliseren van bezetting  Rust in (aanpak van) de roosters  Samen antwoord bieden op individuele roosterwensen  Verbeteren balans werk / privé  Productiviteitsverbetering  Meetbaarheid & rapportages  Positionering van aantrekkelijk werkgeverschap  Vergroten wervingskracht  Vergroten medewerkertevredenheid  Daling verzuim  Verbondenheid & flexibilisering  Versterken samenwerking, communicatie en collegialiteit  Goed werkGEVERschap, maar ook goed werkNEMERschap  …... Kosten & Baten zijn een resultaat Ingegeven door….. : (niet uitputtende lijst …)

De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen Kosten & Baten zijn een resultaat Ingegeven door drie kernproblemen  Flexibilisering  Proces optimalisatie  Cultuur & oplossend vermogen Mensenwerk De Wat & Hoe vraag Echt iets DOEN?

De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen Roosteren raakt de gehele organisatie Het ‘dwingt’ alle lagen van de organisatie om – na te denken; en – in beweging te komen WAT? – Werken aan Baten & Kosten HOE? – Een organisatieontwikkeling gericht op gedrag van mensen – Gestructureerd, geborgd, gekoppeld aan ‘de waan van de dag’

Pauze Koffie / Thee

Kwis - time Met de deelnemers speelden met hun smartphone live mee met de kwis Powered by Succes!

De Business Case Door Stef Driessen De echte gegevens – Stef Driessen – Kritische succesfactoren – Vorm & Aanpak – Kosten en baten – zowel hard als zacht en korte termijn als lange termijn

Kritische Succesfactoren Gedragen door het management: – Helder beeld van de reden waarom (visie) – …..van de te halen doelen – welke probleemgebieden? – ….wie de roosterstok oppakt  Kapstok Bevoegdheden voor de inzet van de werkers Beginnen waar de positieve energie is Meten & Communiceren van de successen De werkers doen zelf de verandering De Business Case Door Stef Driessen

Aanpakken Veranderen is anders DOEN, anders gedragen Gestructureerd – met een onderwerp en verhaal Begin direct met de borging in de organisatie Ongeacht centrale of decentrale planning Begin de verandering waar de positieve energie is (de rest komt er vanzelf achteraan) Veranderen is een (organisch) groeiproces NOGMAALS: Veranderen is anders DOEN De Business Case Door Stef Driessen

De Opbrengst Grotere binding met de organisatie Flexibeler opstelling mensen Eerlijk rooster Andere (kleinere?) rol roosteraars/planners Efficiëntere inzet van personeel Stabieler rooster (minder wijzigingen) Quick Wins primair proces Daling ziekte verzuim (kort en lang) Flexibiliteit van de organisatie Daling verloop De Business Case Door Stef Driessen  Flexibilisering  Proces optimalisatie  Cultuur &  oplossend vermogen

Kosten(patroon) Projectkosten: – Uren van werkers t.b.v. het veranderen – Begeleiding Brandheuvels Structurele kosten: – Tijd voor validatieteam – Tijd voor werkers t.b.v. het roosteren – Centrale ondersteuning De Business Case Door Stef Driessen

Cijfers 500 personen in het rooster (0,5 FTE), 50 locaties, 3 regio’s Verzuim van 9,5% naar 5% in 12 maanden = 6,5 FTE Efficiëntie: 15 minuten per medewerker per week = 3,5 FTE Verloop van 10% naar 5% in 12 maanden = 12,5 FTE Roosteraars: 100 uur naar 10 uur per week = 2,5 FTE Totaal directe personeelskosten: 25 FTE = 10% besparing Projectkosten Brandheuvels bandbreedte Euro 60 – 130/med Projectkosten intern 3 – 6 uren/medewerker Structurele kosten intern 4 – 6 uren/medewerker Structurele opbrengsten 5 – 10% = FTE x loonsom De Business Case Door Stef Driessen

Wrap Up Wat hebben wij gezien Wat heeft u gehoord Bijdragen aan ontwikkeling  2020? – Organisatie – Mens – IT Het kan echt – in twee stappen Wanneer komt u Rayen tegen? Wie is Rayen?

De Business Case ‘klopt’ Harde en zachte opbrengsten zijn groter dan de ‘kosten’. Vrijblijvende afspraak Een afspraak is makkelijk gemaakt - Bij onze persoonlijke kennismaking overhandigen wij u het boek: YES! Een crisis – door Marc Lamers (voormalig bondscoach dames hockey)

Afsluiting Zeer bedankt voor uw komst En voor uw aandacht Een hapje en een drankje!

Contactgegevens Raymond van Hensbergen E T 06 – Graag tot ziens!