Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Amsterdam- Amersfoort
Formatief - summatief evalueren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Academiejaar ste bachelorjaar Informatica en Informatica ICT Afspraak met de coach op vrijdag 6 oktober zie lesrooster Check mail en Bb.
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FWG SUPERSET®.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel.
Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven
Parallelsessie 2.1a Werken met Metis voor schatten achteraf Koen Vangeel, K.H.Kempen Jan Annaert, KHLim.
Parallelsessie 2.1b Werken met Metis voor vragenlijst studeerbaarheid
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderwijs- en examen-reglement
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Grafische vergelijking
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Zelfevaluatie.
The Future Teacher 3.0.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO

Inleiding »Situering KHBO »Inhoud van de sessie: –Ervaringen met Kronos en Metis: procedure –Interpretatie van de resultaten –Studeerbaarheid van een opleiding –Gesprek met studenten

Procedure om een studietijdmeting uit te voeren 1.Een studietijdmeting aanvragen 2.De studietijdmeting plannen 3.Data verzamelen 4.De studietijdmeting online zetten 5.De studietijdmeting uitvoeren 6.De meetresultaten evalueren 7.De definitieve resultaten berekenen 8.De resultaten rapporteren

1. Een studietijdmeting aanvragen »Verantwoordelijke: opleidingshoofd »Planning: aanvang academiejaar

2. De studietijdmeting plannen »Doelstellingen »Opleidingsonderdelen / onderwijsactiviteiten »Meettechniek: Kronos – Metis »Tijdstip »Methode: in groep – individueel »Opvolging tijdschrijven Kronos

3. Data verzamelen »Input vanuit de opleiding –Input voor Kronos –Input voor Metis »Input vanuit de studentenadministratie –Studenten toevoegen aan input

4. De studietijdmeting online zetten »Kronos en Metis: betrokken docenten inschrijven als student »Meting online zetten

5. Studietijdmeting uitvoeren »Studenten informeren »Kronos: tijdschrijven opvolgen »Metis: respons opvolgen

6. De meetresultaten evalueren »Ruwe data opvragen »Ruwe data beoordelen op ‘grove fouten’

7. De definitieve resultaten berekenen »De definitieve resultaten berekenen en grafisch voorstellen

8. De resultaten rapporteren »De resultaten van de studietijdmeting interpreteren »Conclusies trekken »De resultaten rapporteren

Resultaten studietijdmeting interpreteren (1) Studietijd van een individuele OO / OA 1.lager dan 20 uur/studiepunt 2.tussen 20 en 25 uur/studiepunt 3.tussen 25 en 30 uur/studiepunt 4.tussen 30 en 35 uur/studiepunt 5.hoger dan 35 uur/studiepunt

Resultaten studietijdmeting interpreteren (2) Studietijd van een individuele OO / OA 3. tussen 25 en 30 uur/studiepunt »Ideale toestand –Doelstellingen gehaald: geen acties –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen

Resultaten studietijdmeting interpreteren (3) Studietijd van een individuele OO / OA 2. tussen 20 en 25 uur/studiepunt 4. tussen 30 en 35 uur/ studiepunt »Beperkte afwijking ten opzichte van de norm: opvolging noodzakelijk –Doelstellingen gehaald: geen acties –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen

Resultaten studietijdmeting interpreteren (4) Studietijd van een individuele OO / OA 1. lager dan 20 uur/studiepunt »probleemsituatie: significante afwijking ten opzichte van de norm –Doelstellingen gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen –Doelstellingen niet gehaald: studielast verhogen »Studietijd vergelijken met de gemiddelde studietijd

Resultaten studietijdmeting interpreteren (5) Studietijd van een individuele OO / OA 5. Hoger dan 35 uur/studiepunt »probleemsituatie: significante afwijking ten opzichte van de norm –Doelstellingen gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen –Doelstellingen niet gehaald: doelstellingen en studiepunten afstemmen »Studietijd vergelijken met de gemiddelde studietijd

Resultaten studietijdmeting interpreteren (6) Gemiddelde studietijd van alle gemeten OO / OA in één semester 1.lager dan 20 uur/studiepunt 2.tussen 20 en 25 uur/studiepunt 3.tussen 25 en 30 uur/ studiepunt 4.tussen 30 en 35 uur/studiepunt 5.hoger dan 35 uur/studiepunt

Studeerbaarheid van een opleiding (1) »Doelstelling »Vragenlijst »Identificatiegegevens

Studeerbaarheid van een opleiding (2) »Doelstelling –Studiebevorderende en studiebelemmerende factoren identificeren om gerichte verbeteracties op te zetten

Studeerbaarheid van een opleiding (3) »Vragenlijst –Inhoudelijke en organisatorische punten: te realiseren door de opleiding studiebevorderend voor de studenten –De opleiding moet zelf kunnen bijsturen in geval van lage score

Studeerbaarheid van een opleiding (4) »Identificatiegegevens –Verbeteracties op verschillende niveaus: departement opleiding programmajaar –Verbeteracties gericht op groepen studenten traject aantal opgenomen studiepunten gemiddelde studietijd in normale lesweek –Identificatiegegevens koppelen aan de vragen

Gesprek met studenten »Bespreking resultaten Kronos en Metis »Vragenlijst studeerbaarheid »Zeer kleine groepen