De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise

Verwante presentaties


Presentatie over: "Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise"— Transcript van de presentatie:

1 Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Van GOK-decreet tot GOK-praktijk: ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise implementatie GOK-beleid

2 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
Inleiding Recent publiek debat over GOK-beleid (n.a.v. uitspraken van Van Hecke (VSKO)/Verdyck (GO!): is GOK mislukt? Gevaar van verenging van het debat tot inschrijvingsrecht. Slagen of falen van GOK-decreet is in grote mate afhankelijk van de wijze waarop dit decreet in scholen geïmplementeerd wordt. SSL-rapport implementatie GOK-decreet 2 implementatie GOK-beleid

3 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
1. Centrale vraag Welke stappen hebben scholen gezet om dit schooleigen GOK-beleid vorm te geven? = evaluatie van de implementatie van het GOK-beleid Op 3 niveaus: Verhouding tussen overheid en school: perceptie van het decreet door de scholen Op schoolniveau: interne beleidsopties, vraag naar beleidsvoerend vermogen van de school Op klasniveau: interpretatie en uitvoering van het decreet op het klasterrein SSL-rapport implementatie GOK-decreet 3 implementatie GOK-beleid

4 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
2. Methode Bron: kwalitatieve data bij 20 GOK-scholen met GOK-uren, afgenomen tussen 2003 en 2004 = 1e GOK-cyclus Onderzoek = opstartevaluatie Relevantie voor vandaag? = spiegel voor huidige praktijk SSL-rapport implementatie GOK-decreet 4 implementatie GOK-beleid

5 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
3. Typering scholen Uit grootstad (> inw.): 3 zeer kansarme scholen (nauwelijks modale lln, veel anderstalige lln, hier: meer dan 80% GOK-lln) 3 kansarme scholen (gemiddeld 36% GOK-lln, grotere groep kansarme nederlanstalige leerlingen, hier: percentage ligt hoger dan gemiddelde in SiBO-databank) 3 kansrijke scholen (uit Brussels Hoofdstedelijk Gewest, veel anderstalige leerlingen, maar laag percentage GOK-leerlingen) SSL-rapport implementatie GOK-decreet 5 implementatie GOK-beleid

6 3. Typering scholen (vervolg)
Uit steden en gemeenten met minder dan inw. 1 zeer kansarme school 3 kansarme scholen 6 modale scholen 1 kansrijke school Vergelijking met SiBO-scholen SSL-rapport implementatie GOK-decreet 6 implementatie GOK-beleid

7 3. Typering scholen: keuze GOK- thema’s
SSL-rapport implementatie GOK-decreet 7 implementatie GOK-beleid

8 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
4. Algemene conclusies GOK-decreet is positief onthaald. Mogelijke weerstand gaat over overheidsinstrumenten. GOK-decreet heeft deze scholen gestimuleerd om hun beleidsvoerend vermogen (verder) te ontwikkelen. Hierin wel verschillen tussen scholen met en zonder voorgeschiedenis in OVB/ZVB. In welke mate heeft GOK-decreet scholen bewust gemaakt van de koppeling tussen leerachterstand, sociale afkomst en thuiscontext? SSL-rapport implementatie GOK-decreet 8 implementatie GOK-beleid

9 5. Ingrediënten voor een succesvol schooleigen GOK-beleid
Een beleid dat ondubbelzinnig vertrekt vanuit een perspectief van gelijke kansen Deskundige GOK-leerkrachten die collega-leerkrachten ondersteunen en verdeskundigen in het gelijke kansen perspectief Een diepgaand en continu reflexief debat onder leerkrachten over het GOK-beleid in de school SSL-rapport implementatie GOK-decreet 9 implementatie GOK-beleid

10 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
5.1 Het gelijke kansen perspectief en zijn verhouding met het zorgperspectief Vaststelling: spanningsveld tussen zorgperspectief (nadruk op individuele remediëring) en perspectief op gelijke kansen (nadruk op sociale preventie) Goede implementatie van GOK-decreet vraagt om een mentaliteitswijziging in scholen richting gelijke kansen perspectief. Indien niet is kans groot dat de implementatie ervan zich beperkt tot marginale veranderingen op het klasterrein. SSL-rapport implementatie GOK-decreet 10 implementatie GOK-beleid

11 5.2. Bijsturen taakinvulling en opwaardering GOK-leerkracht
Vaststelling: de moeilijke positie van de GOK-leerkracht Een goede implementatie van GOK-decreet vraagt om GOK-leerkracht die nadruk legt op leerkrachtniveau en minder op leerlingniveau. Nood aan opwaardering van de functie van de GOK-leerkracht SSL-rapport implementatie GOK-decreet 11 implementatie GOK-beleid

12 5.3. Schooleigen GOK-beleid is van iedereen
Vaststelling: betrokkenheid van leerkrachten in schooleigen GOK-beleid is laag. Dit houdt risico’s in voor de implementatie van het GOK-decreet op het klasterrein. Goede implementatie van het GOK-decreet vraagt een diepgaand en continu reflexief debat over GOK en het GOK-decreet onder het voltallige team. SSL-rapport implementatie GOK-decreet 12 implementatie GOK-beleid

13 SSL-rapport implementatie GOK-decreet
Tot slot Contact: Rapport is te downloaden op site steunpunt loopbanen: SSL-rapport implementatie GOK-decreet 13 implementatie GOK-beleid


Download ppt "Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise"

Verwante presentaties


Ads door Google