De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017."— Transcript van de presentatie:

1 Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017

2 Wat gaan we doen? Meedenksessies
Met lokale teams, jeugdhulp aanbieders en gecertificeerde instellingen. Met als resultaat input voor: Implementatie item cliënttevredenheid effect jeugdhulp (SOR) Advies harmonisatie metingen cliënttevredenheid (inhoud, techniek, proces) Planning en agenda 4 mei introductie + inventarisatie 11 mei uitwerksessie I: inhoud  overkoepelende thema’s + vragen per thema (incl. SOR item cliënttevredenheid) 1 juni uitwerksessie II: inhoud  wat kan samen, wat mist dan? (incl. SOR item cliënttevredenheid) 15 juni            uitwerksessie III: techniek en methodiek (meetmoment/wijze afname (incl. implementatie SOR item) 6 juli                   Nader te bepalen Na zomer Nader te bepalen

3 Agenda vandaag Kennismaking, inventarisatie en bepalen agenda
uur Opening & voorstelronde uur Presentatie deel I uur Inventarisatie bestaande meetinstrumenten uur Korte pauze uur Presentatie deel II uur Tweetallen in gesprek en plenaire terugkoppeling uur Hoe verder?

4 Presentatie deel I

5 Wat is er aan de hand? Bestaand
Cliëntervaringsonderzoeken zorgaanbieders, GI Regionale cliëntervaringsmonitor (CEM) Lokale cliëntervaringsmonitor NJI monitor aansluiting onderwijs-jeugdhulp In ontwikkeling Invoering resultaatmetingen specialistische jeugdhulp (o.a. outcome-item cliënttevredenheid) Doorontwikkeling vragenlijst CEM (pilot MCJO) Lokale instrumenten om cliëntervaringen te meten ………

6 Huidige situatie Cliënt
Vragenlijst met 10 vragen over ondersteuning door school en/of jeugdhulp Cliënt NJI Aansluiting onderwijs-Jeugdhulp Zorgaanbieders CEO CEM regionaal Cliëntervaringen jeugdstelsel GI In enkele gemeenten CEM lokaal Cliënttevredenheid: diverse meetinstrumenten/vragenlijsten (o.a Exit, C-toets, GGZ Thermometer) met meerdere vragen Ervaringen van cliënten met jeugdhulp en jeugdstelsel. 5 Jeugdwet-items verplicht uit te vragen. Vragenlijst in ontwikkeling.

7 Situatie 2018 zonder harmonisatie
Cliënt NJI Aansluiting onderwijs-Jeugdhulp Zorgaanbieders CEO CEM regionaal Cliëntervaringen jeugdstelsel GI CT SOR Lokale teams In ontwikkeling / nieuw Nieuw 1 vraag: hoe nuttig was deze hulp voor jou/u?, schoolcijfer 1 tot 10. Vragenlijst in ontwikkeling

8 Kans….?! Noodzaak…!? om metingen onder cliënten te vereenvoudigen en harmoniseren met elkaar verkennen

9 Wat zouden we winnen? Herkenbaarheid en eenduidigheid van items voor cliënten Onderlinge vergelijkbaarheid Cliënten worden minder bevraagd Respons hoger ……………?

10 Wat zouden we verliezen?
Eigen inkleuring vragenlijsten vanuit ‘opdrachtgever’ …………………?

11 Inventarisatie… …van bestaande werkwijzen/meetinstrumenten/vragenlijsten rond cliënttevredenheid en -ervaringen met jeugdhulp/jeugdstelsel. Naam methodiek (exit, C-toets, thermometer, ….) Validatie Aantal vragen Meetmoment(en) …. Aanbieders niet aan tafel?

12 Korte pauze

13 Presentatie deel II

14 Harmonisatie-scenario’s
Enkele scenario’s… Harmonisatie op inhoud, methodiek en proces

15 Cliënt Scenario 1 Harmonisatie op inhoud. Harmonisatie uitvraag
CEO zorgaanbieder + SOR CT + CEM (incl./excl. ketensamenwerking) + NJI CEO lokaal team + CEM (bij geen verwijzing) Cliënt Lokale teams CEO +optioneel CEM+NJI GI + optioneel CEM+NJI Zorgaanbieder SOR CT + CEM NJI Indien van toepassing Indien van toepassing

16 Cliënt Scenario 2 Harmonisatie op inhoud. Harmonisatie uitvraag:
SOR CT + CEO zorgaanbieder CEM + NJI Indien van toepassing Cliënt CEM Ketensamenwerking NJI Lokale teams CEO GI Zorgaanbieder Zorgaanbieders SOR CT Indien van toepassing

17 Geharmoniseerde vragenlijst
Scenario 3 Harmonisatie op inhoud 1 of 2 meetmomenten afhankelijk van klantstroom Toekomstmuziek? GI (CEO) Zorgaanbieder (CEO) Gemeente/Regio (SOR) Lokale teams (CEO) Regio (CEM) Cliënt Geharmoniseerde vragenlijst SOR CT, CEO, CEM met – indien van toepassing – extra vragen: 1. aansluiting jeugdhulp-onderwijs 2. ketensamenwerking Relevante data naar Gemeente/samenwerkingsverbanden onderwijs

18 Wat vinden en willen we? In tweetallen uit elkaar
Opdracht: noteer per tweetal op post-its: aanvullingen op “wat zouden we winnen en verliezen?” belangrijkste uitwerkingsvragen en suggesties Daarna clusteren post-its Korte terugkoppeling plenair

19 Hoe verder? Welke onderwerpen moeten verder uitgewerkt worden?
Zitten de juiste mensen aan tafel? Wie volgende sessies aanwezig? Hoe betrekken indien niet of niet iedere sessie aanwezig? Planning en agenda meedenksessies (11 mei, 1 juni, 15 juni, 6 juli)

20 Einde


Download ppt "Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017."

Verwante presentaties


Ads door Google