Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Verantwoordelijke Leni.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Opleiden in school 22 juni 2004
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Voortgangsgesprek fase 1
Stagecoördinatie op De Rank
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Het zorgcontinuüm.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen

Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Gemeenschappelijke Basis Gemeenschappelijke competenties van de opleidingen zorg en welzijn. Via projectwerk, werkplekleren, instructielessen, praktijklessen.
Info directievergadering
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Startkracht! in de lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW

Overzicht Welke vormingen? Welke mentor? Output: aantal opgeleide mentoren… een overzicht Uitdagingen van mentorschap in onderwijs Toekomstperspectieven

Klasmentorenvorming Vakmentorenvorming Vorming tot mentor (decretale)

Klasmentorenvorming Onderwijzers en kleuterleidsters die zich willen bekwamen als klasmentor en helpen in de begeleiding van studenten uit de lerarenopleidingen (stagiairs). Begeleidt de stagiair in zijn/haar klas Duur: 2.5 dagen Gesubsidieerd… gratis voor de leraren en de scholen

Klasmentorenvorming Thema’s Profiel en taakinvulling van de klasmentor Behoeften en bekommernissen van stagiairs Grondhouding van de klasmentor Proeven van begeleidingsvaardigheden Werken aan de relatie mentor-stagiair Actief luisteren Observeren van een activiteit Feedback geven en ontvangen Omgaan met weerstand Betrokken confronteren Relatie klasmentor-schoolmentor

Klasmentorenvorming De relatie met de lerarenopleiding De basiscompetenties: competentiegericht opleiden Afspraken maken met de stagiair Evalueren en rapporteren aan de opleiding Naast de klassieke vorm: De opleiding komt naar je toe… De verkorte vorm…

Vakmentorenvorming Leerkrachten secundair onderwijs die zich willen bekwamen als vakmentor en helpen in de begeleiding van studenten uit de lerarenopleidingen (stagiairs) en LIO’s (leraar in opleiding) Begeleidt de stagiair in zijn/haar klassen Begeleidt de LIO in de klassen van de LIO Duur: 3 dagen Gesubsidieerd… gratis voor de leraren en de scholen

Vakmentorenvorming Thema’s Profiel en taakinvulling van de vakmentor Drie-partijenrelatie lerarenopleiding/school/LIO Behoeften en bekommernissen van stagiairs Grondhouding van de vakmentor Proeven van begeleidingsvaardigheden Werken aan de relatie mentor-stagiair Werken aan de relatie mentor-LIO Actief luisteren Observeren van een activiteit Feedback geven en ontvangen Omgaan met weerstand Betrokken confronteren Relatie vakmentor-schoolmentor

Vakmentorenvorming De relatie met de lerarenopleiding De basiscompetenties: competentiegericht opleiden Afspraken maken met de stagiair/LIO Evalueren en rapporteren aan de opleiding Hoe omgaan met de expliciete rol van evaluator t.o.v. LIO’s (die vaak reeds collega’s zijn)

Vakmentorenvorming De opleiding komt naar je toe… Thema’s uit de opleiding worden als aparte wokshops aangeboden aan scholen of scholengroepen Thema’s uit de opleiding worden als aparte wokshops aangeboden aan scholen of scholengroepen Kan ook op de stageschool zelf georganiseerd worden Kan ook op de stageschool zelf georganiseerd worden

Vorming tot mentor Mentor (decreet december 2006) … Ondersteuning van de student tijdens de stage Ondersteuning van de leraar in opleiding (LIO) Ondersteuning van de leraar in opleiding (LIO) Aanvangsbegeleiding gedurende het eerste jaar van de beroepsuitoefening van de leraar. Schoolmentor de verbindingspersoon tussen de student, de stageschool en de hogeschool. Hij schept ruimte voor het realiseren van de leermogelijkheden op schoolniveau. Aanvangsbegeleider: beginnende (afgestudeerde) leraar gedurende de eerste jaren

Vorming tot mentor Kansen! Extra middelen voor school met mentor Professionaliseringsproces van de beginnende leraar in een gestructureerde aanpak. Van mentorschap voor studenten naar beginnende leraren naar begeleiden van ervaren leraren.

Vorming tot mentor Duur: 5,5 tot 6,5 dagen Thema’s: Profiel en taken van de schoolmentor Coachingsvaardigheden en een leertraject begeleiden Ken jezelf en je starter: Inzicht in kenmerken van begeleiders, visie op leren, leerstijlen en begeleiden ifv leerstijlen Creatie en onderhoud draagvlak voor startersbegeleiding in een school Aanvangsbegeleiding Trajecten opstellen Wegwijs/leer-/werkbegeleidingCoachen Omgaan met weerstand

Vorming tot mentor Mogelijkheid om portfolio in te dienen. Bij slagen vrijstelling voor olod uit Banaba Schoolontwikkeling. Gesubsidieerd… gratis voor de leraren en de scholen Ook de opleiding decretale mentor komt naar je toe… Thema’s uit de opleiding worden als aparte wokshops aangeboden aan scholen en scholengroepen Thema’s uit de opleiding worden als aparte wokshops aangeboden aan scholen en scholengroepen Kan ook op de stageschool zelf georganiseerd worden Kan ook op de stageschool zelf georganiseerd worden

Output Zie bijlage Zie bijlageAnalyse Algemene dip in als één van de felle reacties op de afschaffing van de mentor-uren Vanaf herneemt de interesse Klas- en vakmentor Groei van de korte vormingen en de specifieke workshops Kunnen ook doorgaan op school en SG tijdens vrijgemaakte uren (pedagogische studiedag, personeelsvergadering)

Uitdagingen Middelen Middelen Evolutie van de taak van de mentor Evolutie van de taak van de mentor Diversiteit van starters Diversiteit van starters Diversiteit van lerarenopleidingen Diversiteit van lerarenopleidingen Verschil met begeleiden van leerlingen Verschil met begeleiden van leerlingen Groot verloop van schoolmentoren Groot verloop van schoolmentoren

Middelen Momenteel geen specifieke middelen meer Momenteel geen specifieke middelen meer Noch voor de scholen Noch voor de scholen Noch voor de mentorenopleiders / lerarenopleidingen Noch voor de mentorenopleiders / lerarenopleidingen Geen erkenning van het mentorschap door het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming Geen erkenning van het mentorschap door het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming Doorlichtingen blijven nochtans focussen op professioneel mentorschap Doorlichtingen blijven nochtans focussen op professioneel mentorschap

Evolutie v.d. taak van de mentor Van autoritaire nestor naar dialogerende coach Van autoritaire nestor naar dialogerende coach Organisator leeromgeving van de starter Organisator leeromgeving van de starter Wegwijs-, werk-, leerbegeleider en coach Wegwijs-, werk-, leerbegeleider en coach Evolutie naar begeleider van werkplekleren Evolutie naar begeleider van werkplekleren Evolutie naar “empowerment” van de starter Evolutie naar “empowerment” van de starter Helpen herkennen van weerstanden en hoe er mee om te gaan Helpen herkennen van weerstanden en hoe er mee om te gaan

Diversiteit van starters Nieuwe trajecten van lerarenopleidingen Nieuwe trajecten van lerarenopleidingen LIO’s (+ formele rol als evaluator) LIO’s (+ formele rol als evaluator) Flexibiliseringsdecreet Flexibiliseringsdecreet Contrast met de “gelijklopende” voorkennis van hun lln Contrast met de “gelijklopende” voorkennis van hun lln Oudere starters Oudere starters Zij-instromers Zij-instromers  enorme nood aan individualisering t.o.v. de starter  nood aan extra communicatieve vaardigheden en flexibiliteit van de mentor

Diversiteit van lerarenopleidingen Verschil in de te ondersteunen competenties in verschillende fasen van de opleiding Verschil in de te ondersteunen competenties in verschillende fasen van de opleiding Tussen de geïntegreerde lerarenopleidingen onderling Tussen de geïntegreerde lerarenopleidingen onderling Tussen de specifieke lerarenopleidingen (inc. LIO’s) Tussen de specifieke lerarenopleidingen (inc. LIO’s) Enorme verschillen in duurtijd van aparte stages Enorme verschillen in duurtijd van aparte stages 37 verschillende evaluatieformulieren 37 verschillende evaluatieformulieren

Verschil met begeleiden van lln “We geven veel te snel zelf het antwoord” Complexiteit van de opdracht van de starter in contrast met deze van een leerling Complexiteit van de opdracht van de starter in contrast met deze van een leerling Soms een antwoord geven op een verkeerd niveau Soms een antwoord geven op een verkeerd niveau Begeleiden onder tijdsdruk Begeleiden onder tijdsdruk Een klas leerlingen naar eindtermen/jaarplannen Een klas leerlingen naar eindtermen/jaarplannen Een individu naar professionele identiteit Een individu naar professionele identiteit

Groot verloop van schoolmentoren Vooral voor “decretale” en/of “schoolmentoren” Vooral voor “decretale” en/of “schoolmentoren” Meestal van “gemiddelde leeftijd” bij aanvang Meestal van “gemiddelde leeftijd” bij aanvang Afschaffing “mentoruren”  spreiding van het decretaal mentorschap over meerdere leraren Afschaffing “mentoruren”  spreiding van het decretaal mentorschap over meerdere leraren Geen aparte “erkenning” Geen aparte “erkenning” Groeien vaak door naar andere beleidsondersteunende jobs, of worden zelf directie Groeien vaak door naar andere beleidsondersteunende jobs, of worden zelf directie  zijn eerder “korte” periode werkzaam als schoolmentor  zijn eerder “korte” periode werkzaam als schoolmentor

Toekomstperspectieven Klas- en vakmentorenvormingen geïntegreerde lerarenopleidingen voelen sterk de nood om hier blijven in te investeren Verhoogt de kwaliteit van de lerarenopleiding Decretale mentorenvorming Baten liggen sterker bij de school zelf Hogescholen richten deze in maar wel betalend (kostendekkend) Kan als vervolgopleiding van de opleiding klas- of vakmentor

Uitdagingen voor de toekomst Ondersteuning van de doorgaande lijn van professionalisering in het lerarenambt van student tot expert-leraar op basis van het beroepsprofiel. Maatschappij complexer: het beroepsprofiel van leraar is uitgebreid en blijft uitbreiden: verder ontwikkelen na afstuderen is en blijft nodig. Stijgende uitval bij beginnende leraren in eerste 5 jaar van de loopbaan. Meer “samen school maken” dan “keizer, koning, admiraal in eigen klas”. Coachingscompetenties zijn broodnodig in onderwijsorganisaties.

Nood aan ondersteunen van loopbanen van leraren Nood aan coachingsvaardigheden in onderwijsorganisatie Nood aan verhoogd beleidsvoerend vermogen door draagkrachtige schoolteams Echte erkenning vanuit het ministerie van Onderwijs van de noodzaak tot goed opgeleide mentoren? Noden voor ons onderwijs…