Sturing om Zorg …. Zorg om Sturing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Ervaringen in samenwerking
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
Sectie bestuurs- & politieke wetenschappen
Naar een nieuw sociaal contract Arbeidsmarktdag Limburg, 22 november 2010 Leni Beukema en Ivo Kuijpers.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Universiteit Maastricht Hervorming van de zorgverzekering Hans Maarse BEOZ Eindhoven, 20 oktober 2005.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Nieuwe Wmo – Platform VO
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 1 Waarheen, o waarheen? AWBZ in beweging Seminar “Een AWBZ met toekomst” 15 december 2006 dr. P.F. Hasekamp,
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Herstructurering Sociaal Domein
De Gebiedende Wijk? Een zoektocht naar haar governmentality
Samen verder!.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
JAN DE WILD VRIJWILLIG OUDERENADVISEUR SBOG. TIEL,18 NOVEMBER 2014 Veranderingen in de langdurige zorg.
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Aanleiding tot verandering
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Veranderingen in de zorg
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Betaalbare en toegankelijk zorg: nu en straks Jaarcongres HEAD "(Zorg) langs de lijn!?“ André Rouvoet, voorzitter ZN Donderdag 5 juni 2014.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
15-Jul-16 | 1 Financiële organisatie van het Nederlandse zorgsysteem: Welke gezondheidseconomische principes liggen ten grondslag aan het Nederlandse zorgstelsel?
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
De Kwesties in het Sociaal Domein Een Pragmatisch Reveil 31 maart 2017 Jan-Kees Helderman Governance and Innovations in social services (GAINS).
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Vluchtelingen en asielzoekers
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Financiering van het zorgstelsel
Wmo beleid in de Drechtsteden
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Financiering van het zorgstelsel
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De wijkverpleegkundige Spil in de eerstelijnszorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Sturing om Zorg …. Zorg om Sturing RMA / HAN Healthcare Lecture, 12 april 2015 Dr. Jan-Kees Helderman Contact: j.helderman@fm.ru.nl

Zorg om Sturing? Governmentality!? Sturing om Zorg?

Proloog: Governmentality Sturing als collectieve mentaliteit Ons collectief besturend vermogen: Een verzameling regimes en praktijken; De kennis die wij daaruit verzamelen; De programma’s en strategieën die wij constitueren. Waarop - of wat - willen wij besturen? Hoe willen wij hierop sturen? Wie zijn wij wanneer wij (ons zo laten) sturen? Waarom sturen wij, of laten wij ons besturen? In historisch specieke verschijningsvormen De ‘governmentality’ van de Nederlandse gezondheidszorg

Deel 1: Sturing om Zorg

Waarop sturen wij? De verzorgingsstaat is: 5 De verzorgingsstaat is: Complex van institutionele regimes, arrangementen en praktijken die ons tegen uiteenlopende sociale risico’s in onze levensloop beschermen. Individuele risico’s worden sociale risico’s: Omdat wij ze moreel onacceptabel vinden Omdat ze negatieve externe effecten veroorzaken Omdat ze buiten de controle sfeer van het individu liggen. Instituties en collectieve actie: Om ons tegen deze risico’s te beschermen zijn er instituties nodig die onze individuele keuzen reguleren en structureren. Maar de risico’s in onze levensloop veranderen door omstandigheden waar wij nauwelijks of geen invloed op hebben. Instituties zijn zelf ook dilemma’s van collectieve actie, maar moeten wel veranderen wanneer de risico’s veranderen.

Risico’s op terrein van ziekte en inkomen Ziekte en gezond maken Hoge kosten Onvoorspelbaarheid van die kosten Noodzakelijkheid van zorg moeilijk te bepalen voor niet-medici Hoge kosten van fouten De medische professie en de zorgverzekering Professionele autonomie en zelfregulering is kerninstitutie. Aanbod geïndiceerde vraag Moral hazard en cherry picking Niet alles is verzekerbaar! Catastrofale en chronische gezondheidsrisico’s (?) Preventie (?) Informatie asymmetrie en verzekeringsdilemma’s Kosten en doelmatigheid ? Transparantie versus concurrentiegevoelige informatie? Generiek versus Maatwerk? 6

Hoe sturen wij? Het polder model … corporatisme Wat door private partijen geleverd kan worden moet niet door de overheid worden geleverd. Overwegend publieke financiering en private levering. Derde partij: ziektekostenverzekeraar (ziekenfonden / part. Ziektekostenverzekeraars) Onafhankelijke not-for-profit zorgaanbieders De overheid is verantwoordelijk voor toegang, betaalbaarheid en kwaliteit van gezondheidszorg, maar kon en kan dit niet op eigen kracht realiseren!

Het Maatschappelijke Middenveld 8 Het Maatschappelijke Middenveld Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren - + Staat / Etatistisch Command & Control Markt / pluralisme Competitie / Contract Gemeenschap Spontane solidariteit / normering Maatschappelijk middenveld + Publieke statustoedeling Onderhandelde overeenstemming Verantwoordelijkheid van de overheid voor de uitkomst van sociale interacties _

Zorginstituut Nederland College voor Zorgverzekeringen Groeiend onbehagen over poldermodel (Woestijnwet, 1996) Incrementele hervorming van zorgstelsel Zorgverzekeringswet (2006) Verdere uitbreiding marktwerking Stijgende kosten gezondheidszorg Signalen dat marktwerking was deel van het probleem Kostenbeheersing op de agenda Inzetten op kwaliteitsregulering en doelmatigheid Ziekenfondbesluit (1941) Wet Toegang Zorgverzekering (1986) Naar stelsel van gereguleerde concurrentie Zorginstituut Nederland Ziekenfondsraad College voor Zorgverzekeringen 1999 - 2014 1949 - 1999 2014 > Een veranderende beleidsagenda

Herverkaveling van zorg Zorgverzekeringswet en Wet Marktordening Gezondheidszorg (2006) Van AWBZ naar Wet Langdurige Zorg (2015) Modernisering AWBZ: Uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars (per 1 januari 2013) Budgetplafonds, zorgzwaartepakketten, centrale indicatiestelling Van handelingsfinanciering naar uitkomstfinanciering Scheiden wonen en zorg WMO (2007 / 2015) Wet voorziening gehandicapten (Wvg), Welzijnswet, huishoudelijke hulp uit de AWBZ. Vanaf 2014: dagbesteding en begeleiding vanuit AWBZ naar WMO Wijkverpleging naar Zvw. Sturen op basis van WMO-beleidsplan Herschikking van taken, verantwoordelijkheden en bekostiging 10

Deel 2: Zorg om Sturing

Verkokering en boedelscheiding: Door de onzalige spagaat tussen overheid en markt De illusie van de souvereine consument Privatiseren van informatie en kennis (uit concurrentie overwegingen) Dramatische stijging van transactiekosten (quasi-markten) Stapeling van mechanismen van toezicht en verantwoording Erodeert ons maatschappelijk probleemoplossend vermogen Kennisvernietiging Dictatuur van de middelmaat Verdamping van het politiek-normatieve debat Incidenten politiek en veranderdrift Belangentegenstellingen en fragmentatie En worden we verkokerd oud! 13

Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren Een eroderend middenveld Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren - + Verstatelijking Maatschappelijk middenveld + Nieuw Publiek Management Maatschappelijke ondernemers Verantwoordelijkheid van de overheid voor de uitkomst van sociale interacties Quasi markets - ? gemeenschap Vermarkting

Burgers’Bush Dikkertje Dapper zat op de participatieladder!

Deel 3: Een Pragmatisch Reveil. ……. Sturing om Zorg Revisited

Van een sociale beschermingsstaat …. Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin sociaal-economische uitval overwegend ex-post financieel wordt gecompenseerd door inkomensoverdrachten. Passief en curatief Beschikbaarheid, toegankelijkheid, betaalbaarheid Uitkeringsvisie & sociale verzekeringen Naar een sociale investeringsstaat? Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin een grotere nadruk ligt op maatschappelijke dienstverlening ter preventie van sociaal-economische uitval (WRR, 2006) Activering & preventie Employability, life long learning, active & healthy ageing Focus op de levensloop en leefomgeving van mensen

Van Verzekeren naar Ondersteunen en Investeren Gezondheid als Capaciteit: “Het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en mentale uitdagingen van het leven” (Huber, 2014) Transities in het Sociale Domein “In deze tijd willen mensen hun eigen keuzes maken, hun eigen leven inrichten en voor elkaar kunnen zorgen. Het past in die ontwikkeling zorg en sociale voorzieningen dicht bij mensen en in samenhang te organiseren. Om dit te bereiken, decentraliseert de regering overheidstaken op drie gebieden.” Nieuw stelsel van jeugdzorg met ingang van 2015. Langdurige zorg: Re-integratie in werk / activerend arbeidsmarktbeleid Van compensatieplicht naar maatwerkvoorziening Nationaal Programma Preventie “Alles is Gezondheid” 18

Naar nieuwe lokale verhoudingen …..? verstatelijking Lokale zorg en maatschappelijke dienstverlening vermaatschappelijking vermarkting

Ons maatschappelijk probleemoplossend vermogen Investeer in kennisallianties maak leren mogelijk Investeer in variëteit en innovatieve praktijken autonomie op uitvoerend niveau maar met inspanningsverplichting organiseer experimenteerruimte Organiseer actieve tegenkrachten Invloed van cliënten en andere belanghouders mechanismen van conflictbeslechtiging Investeer in gerichte maatschappelijke verantwoording Doelstellingen, kwaliteitsbeleid, besteding van middelen, wijze van betrokkenheid Samenhangend, sober en selectief toezicht (WRR, 2004, Bewijzen van Goede Dienstverlening, rapporten aan de Regering, no.70) 20

Een open vraag ….. “Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel?” (H. Putnam, 2001)