Week van de intern begeleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectie-portfolio beoordelen
Gedragsproblemen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Handelingsgericht werken
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Ervaringen Implementatie in Nederland
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Welkom bij onze PBS reis
Wat is belangrijk om te leren?
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Groepsdynamiek 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Behavior Based Safety Warehousing
Visie en strategie Les 4: strategie.
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Week van de intern begeleider De alternatieve route Week van de intern begeleider 31 oktober 4 november 6 november 12 november

Gedrag is interactie

Gedrag=geen pasklare oplossing

Programma Gedragsprobleem? Gedragsfunctieanalyse (GFA) Gedragsinterventieplan (GIP) Aan de slag

De Basis = Preventie Doen wat werkt Invoering kost tijd Helder pedagogisch klimaat: Regels Aanleren gewenst gedrag Toezicht Positieve feedback Relatie medewerker-leerling Consequentie Doen wat werkt Invoering kost tijd

Meest effectieve interventie: Complimenteren Benoem wat je ziet Geef het compliment direct Varieer in bewoordingen Wees consequent en oprecht 4:1

Gedragsproblemen? Wanneer is er sprake van een gedragsprobleem? Niet als je bedenkt dat dit jongentje honkbalt… wel als je ziet dat de bal een hamster is? Per persoon is dit weer anders; je ziet niets geks aan een kind, totdat je de omgeving verandert. Of een bepaald gedrag een probleem is hangt van veel factoren af, niet in het laatst van de perceptie van de leerkracht. Dus: de omgeving is van invloed. Koppeling met filmpje Pipi: je kunt het kind niet veranderen, maar wel hoe je met haar omgaat. Brug: je hebt allemaal je eigen grenzen en mate van geduld, als het om lastig gedrag gaat. Toch is er wel een soort verdeling te maken;

gedragsproblemen: gedragsstoornis: zijn altijd een gevolg van complexe interacties tussen de genetische aanleg van de leerling en de ecologische omgeving waarin de leerling opgroeit gedragsstoornis: is het gevolg van een defect in de aanleg en ontwikkeling van het zenuwstelsel

Gedragsprobleem? Situatief Relationeel Relatief Fluctuerend

Functies van gedrag Beleving van de Doel van de leerling leerkracht ergernis aandacht uitgedaagd/bedreigd macht gekwetst wraak hulpeloos vermijding Gedragsproblemen roepen reacties op bij leerkrachten. Elk gedrag heeft te maken met interactie tussen leerkracht en leerling. Wanneer je een bepaalde emotie bij jezelf herkent, kun je vaak het doel van de leerling bedenken. Primaire doelen, die je het meest tegenkomt zijn aandacht vragen en vermijding. Herkenbaar? voorbeeld: aandacht: potlood steeds laten vallen, kun je je afvragen waarom dat kind dat doet en dan aandacht geven op andere momenten. (emmertje) Voorbeeld macht: het kind wil gezien worden en heeft het gevoel dat het niet gerespecteerd wordt; het gaat de machtsstrijd aan, bijvoorbeeld het kind dat overal tegein gaat en juist het tegenovergestelde doet van wat je vraagt. Ga nooit de strijd aan! Geef het kind taken, spreek uit dat je ziet wat het kind wil bereiken met zijn gedrag; geef verantwoordelijkheden waardoor het kind zich gerespecteerd en gezien voelt. Geef het kind gelijk. Geen emotie tonen, ga je wel de strijd aan dat zal het kind winnen. Bereik je niks mee en uiteindelijk kan uit zo’’n strijd wraak ontstaan. Voorbeeld wraak: dan ben je boos op het kind, voel je je gekwetst en heb je een hekel aan het kind; laat nooit zien wat je voelt als leerkracht, straf niet maar maak gebruik van natuurlijke gevolgen; stap uit de situatie, reageer op een manier die het kind niet verwacht, bij herhaaldelijk van de stoel vallen bijvoorbeeld haal je de stoel wel. Wil het kind niet naar binnen, maak dan de les heel aantrekkelijk. Laat het laatje liggen. Voorbeeld vermijding: vertoon van onvermogen, dat is het geval als je als leerkracht het gevoel hebt geen contact te kunnen maken met het kind en je weet niet meer wat je moet doen; je voelt je hulpeloos; kind heeft zwak zelfbeeld, geen zelfvertrouwen, veel bemoedigen!; bij elke inspanning, dus ook als het fouten maakt (‘we gaan het samen maken’) of een helper uit de groep. Voorbeeld meisje rekenen: elke ochtend rekenen niet af… daarom voor straf binnen blijven in pauze om het af te maken; blijkt na observatie dat ze bang is voor ruzies in de pauze (ze werd gepest) dus ze zocht een mogelijkheid om de pauze te vermijden.

Wat is een gedragsfunctie analyse (GFA)? Het beoordelen van gebeurtenissen die voorafgaan aan het gedrag en die het patroon van probleemgedrag in stand houden (Crone & Horner, 2003) Waarom gedraagt dit kind zich zo? 12

Doel GFA Beschrijving probleemgedrag, wat zie je wat hoor je; concreet Achterhalen van de voorspeller van het probleemgedrag Benoemen van de omstandigheden die het gedrag in stand houden hypothese

Manieren om een GFA uit te voeren Voeren van een vraaggesprek Direct observeren gedrag Formulier Hulpvraag GFA checklist leraar GFA checklist ouder GFA checklist leerling Observatieformulier www.uitgeverijpica.nl

Gedragsinterventieplan Gericht op maatregelen om: Probleemgedrag te voorkomen Gewenst gedrag aan te leren Gevolgen te veranderen Belangrijk! Gegevens verzamelen over effectiviteit GIP Tijdschema maken voor invoer, evaluatie en follow-up

Stap voor stap Lastig gedrag is er een helder pedagogisch klimaat ? Hulpvraag formuleren Gedragsfunctie analyse opstellen (GFA) checklist leraar – checklist ouder – checklist leerling – observaties Hypothese uitspreken over de functie van gedrag Opstellen van een Gedragsinterventieplan (GIP) Route alternatief gedrag Strategie voor aanpak

Aan de slag Invullen: ‘Route van alternatief gedrag’ en brainstorm interventiestrategieën (indien tijd)

Annette Giling & Elise Heijne post@boo-gh.nl www.boo-gh.nl