De Ideale leraar topje van de ijsberg? Groep 3 Marieke – Lotte – Richard - Daan
f Inleiding Voorstellen Waarom? Hoofdstukken
f
f Eigenschappen goede docent Passie voor het vak Inlevingsvermogen Consequent Goede lesvoorbereiding Enthousiasmeren
f Lesplanning Beginsituatie Doelstelling Inhoud van de les Welke producten gebruik je Huiswerk opgeven
f Het oude en nieuwe leren Manier van doceren Eindtermen onderwijs Competentiegericht onderwijs (CGO)
Competentie gericht onderwijs Didactische onderdelen Praktijklessen Skills labs Theorielessen / Taallessen leren, loopbaan en burgerschap BPV
Beroeps, burgerschap en leercompetenties
De verschillende rollen van een docent Pedagoog Instructeur Rolmodel Coach Motivator / Inspirator Daan das;fkljadsf;jfdas;jdasf;jfad;ljdfasj;
Competenties Docent Oprecht: Coach laat zien dat hij/zij coach wil zijn Accepterend: ongeacht aandachtspunten Inlevingsvermogen: verplaats in de leerling
l Doel: Lerende zichzelf kunnen beoordelen en zelfstandig aanpassen van verbeteringen
Communicatieve vaardigheden Schriftelijk: structuur & doel Mondeling: luistervaardig, kennisoverdracht & inlevingsvermogen Schriftelijk communiceren is in het eerste geval erg belangrijk richting de studenten toe. Het is belangrijk om als docent zijnde een goede schriftelijke communicatie te kunnen overbrengen. Als voorbeeld: het kan niet zo zijn dat als je een reader schrijft aan de studenten, zelf heel veel spelfouten maakt. Het is daarom belangrijk dat je er veel aandacht aanbesteed, een goede structuur brengen in de tekst is maakt het hierbij gemakkelijk. Daarnaast is een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen, wat wil je met de tekst bereiken? Wil je iemand overtuigen, wil je informatie overbrengen, wil je verslag doen van een bepaald onderwerp etc. Mondeling communiceren: Vaak denkt men bij mondelinge communicatie aan praten. Een goede mondelinge vaardigheid heeft vrij weinig te maken met veel of juist te weinig praten, het allerbelangrijkste is het kunnen behalen van je doelen met je gesprek. Luistervaardigheid. Als je een gesprek voert moet je iemand de gelegenheid geven om zijn of haar verhaal te laten vertellen en vanzelfsprekend aandachtig te luisteren. Inlevingsvermogen. Als je je kunt inleven in de situatie van bijv. de leerling die het gesprek samen met jou deelt kom je vaak sneller tot een gezamenlijk resultaat. En je geeft een bepaald vertouwen aan de leerling. Kennisoverdracht. Het is belangrijk dat je een goede kennisoverdracht hebt. Vaak is een gesprek een soort uitleg van informatie die je over wilt brengen. Luisteren: Als je een gesprek voert moet je iemand de gelegenheid geven om zijn of haar verhaal te laten vertellen en vanzelfsprekend aandachtig te luisteren. Voor leerlingen is dit vaak heel belangrijk omdat ze vaak de gedachte hebben dat de docent alleen maar aan het vertellen is en dat de leerling geen eigen inbreng mag hebben. Luisteren: gericht op de leerling
Communicatieve vaardigheden Empatisch vermogen: inleven in de situatie Overtuigingskracht: enthousiast, overtuigend vertellen Empatisch vermogen: Inlevingsvermogen is erg belangrijk als docent zijnde omdat wij vinden dat je pas goed met je leerlingen om kunt gaan als je ook weet hoe de leerling zich precies voelt. Als je je kunt inleven in de situatie van bijv. de leerling die het gesprek samen met jou deelt kom je vaak sneller tot een gezamenlijk resultaat. En je geeft een bepaald vertouwen aan de leerling. Als je eenmaal vertrouwen gewonnen hebt zul je snel merken dat de verstandshouding tussen jou en je leerlingen snel beter tot perfect wordt. Overtuigingskracht: Overtuigingskracht is heel erg belangrijk voor een docent. Je kunt een heel verhaal vertellen over een bepaald onderwerp zonder dat er enige overtuiging in zit. Dan behaal je je uiteindelijke gespreksdoel niet, want dit is natuurlijk de leerling kunnen overtuigen waarom je iets verteld. Je moet dus met veel overtuiging dingen uitleggen aan de leerlingen zodat ze het ook van je aan willen nemen en uiteindelijke dus hun leerdoelen kunnen halen.
Slotwoord Ideale leraar topje van de ijsberg Ideale leraar topje van de ijsberg: Wij hebben jullie in het kort wat verteld over de rollen van een docent, over het nieuwe en oude leren. Dus zogezegd het competentie gericht onderwijs. Ook zijn er dingen verteld over de communicatieve vaardigheden die een goede docent moet hebben om goed les te kunnen geven, ook zijn de belangrijke eigenschappen van een goede docent aan pas gekomen. Wij zijn tot een conclusie gekomen dat er eigenlijk geen ideale leraar bestaat. Dit is een beetje samenhangend met onze titel van de presentatie: Topje van de ijsberg? Oftewel het topje van de ijsberg zul je nooit bereiken, en wij denken ook dat een goede leraar nooit uit geleerd is. Vandaar dat wij deze titel gekozen hebben.