BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
MBO passend onderwijs
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Lees- en Taalonderwijs op de Deltaschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011 Samen grenzen verleggen.
5S in Velsen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Zorg op niveau van de scholengemeenschap SG VBS LInden VBS Lubbeek VBS Bierbeek VBS Roosbeek VBS SJW BuBaO Lovenjoel.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Rollen binnen het werkplekleren
Het zorgcontinuüm.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Creatopia| Basisonderwijs
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Richting geven aan Teamontwikkeling
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Heb jij ballen voor scrummen?
Workshop – ambities delen
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing en Educatieve Dienstverlening Stichting Lodewijk de Raet

Zorgcoördinatie op 3 niveaus De leerlingen: Het optimaliseren van de leerkansen via leerling- en klasgroepgerichte interventies  handelingsplannen, taalbeleid, leerproblemen, klasinteractie, … De leerkrachten: Het d.m.v. collegiale coaching ondersteunen van het handelen van leerkrachten  belang van intervisie en supervisie De organisatie: De coördinatie van zorginitiatieven en zorgnetwerking in en om de school  visie op zorg uitwerken en implementeren

Nascholing op 3 niveaus Jaartraject ‘Samen sleutelen aan een zorgzame school’ Een schooleigen visie op zorg Implementatie van zorgbeleid Consultatief coachen Zorgzaam omgaan met leerlingen Gezinsgericht werken Groepsdynamica in de klas Werken met handelingsplannen Voorwaardenscheppend taalbeleid enkel voor zorgcoördinatoren deze modules staan open voor zorgteams

Wat merken wij? De deelnemers: - enorme “gretigheid” om opdracht in z’n totaliteit te verkennen - tekort aan tijd om geleerde te kunnen implementeren - besef dat er nog heel wat kan en moet gebeuren op gebied van zorg in de school De nascholers: - werken met een “vaste planning” in functie van onze nascholers - omslag van aanbod- naar vraaggestuurd kan enkel in de vorm van nazorg Hoe omgaan met beperkingen? - intakeformulier - elektronische leeromgeving

De eerste zes maanden voorbij … Welke vragen leven bij de zorgcoördinatoren? Welke bekommernissen leven bij hen? Tegen welke struikelblokken lopen zij onderweg allemaal aan? Wat willen wij zij de Minister van Onderwijs in het oor fluisteren?

Vanuit welk perspectief handelt de zorgcoördinator? De schoolcontext: - hoge verwachtingen ten aanzien van de zorgcoördinator - onterechte vooronderstelling dat een zorgcoördinator ‘pasklare’ antwoorden zal formuleren De zorgcoördinator: - aanwezigheid zorgcultuur op school versus ‘papieren job’ - geen verarming: d.i. als je het contact verliest met de kinderen, maar veleer grotere sturing vanuit het team

Wat leren we hieruit ? Zorgcoördinatie dient te gebeuren vanuit een juist en weloverwogen perspectief NIET gewoon meer van wat we al kennen, maar WEL in het teken van –Uittekenen van een zorgbeleid –Gedeelde verantwoordelijkheid –Concrete en haalbare doelstellingen

De zorgcoördinator als katalysator die … … nieuwe ideeën en denksporen aanreikt … het team methodisch en procesmatig ondersteunt … met de nodige relealiteitszin kan nuanceren, relativeren en motiveren … aldus in staat is het breedst mogelijke draagvlak te creëren in en rond de school, op de diverse zorgniveaus

Nood aan een juiste context Zeer verschillende achtergronden: leraren, CLB-medewerker, psycholoog, logopedisten,... Ook zorgcoördinatoren zijn nog “zoekende” en “lerende” Hebben nood aan “handvatten” voor het creëren van een zo breed mogelijk draagvlak

Nieuwe, andere uitdagingen Als zorgcoördinator werk je met volwassenen  de ‘andere kant’ vergt andere methodieken en inzichten De samenwerkig met externe deskundigen is geen evidentie Besef dat tijd nodig is om naar behoren opdracht invulling te geven als ‘verbindend persoon’ Besef dat ruimte nodig is voor overleg, uitwisselen van ervaringen, begrippenkader vormen, uitzetten van leerlijnen, …

Enkele slotoverwegingen … - gevaar dat zorgcoördinator “veel hooi op de vork” dient te nemen - gevaar dat zorgcoördinator alle mogelijke taken en rollen op zich dient te nemen - gevaar voor het “woorden wekken en voorbeelden trekken”, al te straffe tabak of te gekruide gerechten kunnen ook afschrikken - pleidooi voor lange termijn perspectief, zorgbeleid moet groeien en gennuanceerd verrijkt kunnen worden - pleidooi voor duidelijk mandaat, ook zorgcoördinator moet kans krijgen te groeien - er bestaan geen ideale praktijkvoorbeelden, iedere school moet oplossingen uitwerken voor de eigen ervaren noden