De literaire kritiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Uitslag enquête over online pesten
Woord van Leven Januari 2010.
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Woorden en tijd.....
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Listige minnaars in de liefde
Peter Strawson.
Waar ben jij heel goed in?
Welkom.
Wat maakt het leven zinvol?
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Lesgeven en begeleiden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
nadat je dit gelezen hebt!!!
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Presentation Of Learning
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Van doelen naar reflectie
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Iedereen coach naar Jef Clement.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Vrienden.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Stappenplan Samenvatten
“ Echte en gemeende vriendschap”
Martinus Nijhoff en het modernisme.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
OCCULTISME – waar begint het?
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?

Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Transcript van de presentatie:

De literaire kritiek

1. Inleiding - vorig college

Op een keerpunt Ik vrees dat ik vele van mijn intellectuele lezers ga teleurstellen, maar werkelijk, ik houd van televisie. Jan Walravens (1959)

Op een keerpunt In een interview met de Belgische krant de Standaard analyseerde u de reality soap Big Brother. Dat zou een neerlandicus vroeger niet zo gauw gedaan hebben. 'Ik heb de tweede Big-Brotherserie in Vlaanderen uitgebreid gevolgd. Niet dat ik er zo'n groot fan van ben. Toch is het fascinerende tv. Je hoeft maar even te kijken en je begint empathie te voelen voor sommige deelnemers. Je gaat je identificeren, wilt weten waarom ze doen zoals ze doen en begint je af te vragen: hoe zou ik in die situatie reageren? Dat maakt de antropoloog in mij wakker. De old school academische reflex is dat Big Brother schandalig slechte tv is. Het zijn vooral de recensenten van de betere media die er op die manier tegen tekeer gaan. Aan universiteiten is de afkeer minder groot.

Op een keerpunt 'Ik ben een groot bewonderaar van de Franse literatuurcriticus en filosoof Roland Barthes. Barthes keek naar heel gewone dingen en onderzocht wat ze eigenlijk voor mensen betekenen. Zo schreef hij een essay over de manier waarop in Frankrijk over de Tour de France gesproken werd, en probeerde duidelijk te maken welke ideologische lading daarin verborgen ligt. Hij liet zien hoe in begrippen als "kopman" en "knecht" het feodale denken voortleefde. Barthes schreef ook over biefstuk en frites: heel inspirerend, de eenvoudigste zaken bezitten zo veel betekenis.' Interview met Geert Buelens http://www.intermediair.nl/artikel/weekblad-archief/41963/interview-hoogleraar-geert-buelens-het-onderwijs-hier-is-een-schande.html Opmerking – the contextual turn

Neerlandici en internet Discussie

2. Van Rees

Consensusvorming in de literatuurkritiek C.J. van Rees, ‘Consensusvorming in de literatuurkritiek.’ In: Hugo Verdaasdonk (red.), De regels van de smaak. Joost Nijsen, Amsterdam 1985, p. 59-85.

4 taken het signaleren van recentelijk verschenen uitgaven op het gebied van toneel, poëzie, verhalend proza en beschouwend proza; - het beschrijven van deze werken; - het interpreteren ervan; - het evalueren ervan.

Van Rees – empirische literatuursociologie „Het gangbare idee is dat deze taken sterk in elkaars verlengde liggen, (…) Ik meen daarentegen dat de overeenstemming die recensenten bereiken over de aard en de kwaliteit van bepaalde werken afhangt van buiten-tekstuele faktoren, m.n. van de stellingnames die gezaghebbende critici ontwikkelen.“

Van Rees Journalistieke kritiek Essayistische kritiek Academische kritiek („How a literary work becomes a masterpiece: on the threefold selection practised by literary criticism“)

Journalistieke kritiek http://www.knipselkranten.nl/demo/app/dliterom.dll http://www.letterkundigmuseum.nl/

Essays en bijdragen in boeken http://www.bntl.nl/bntl/

3. Joosten

Kritiek op een keerpunt Jos Joosten, Kritiek op een keerpunt. Recenseren in tijden van internet en weblog. In: Nieuw Zuid, jrg.5, nr.18.

Kritiek op een keerpunt Ik geloof werkelijk dat ik namens het overgrote deel van alle recensenten spreek, als ik stel dat geen enkele criticus er alleen op uit is om alleen maar zijn eigen ideeën bevestigd te zien. Je (althans ik) duikt toch steeds de stapel nieuwe boeken in op zoek naar een verrassing. Dat doet natuurlijk niets af aan het gegeven dat je je ideeën over literatuur hebt, waar bepaalde teksten dichter bij staan dan andere; dat er een andere verwachtingshorizon bestaat bij het opslaan van een bundel waar X op staat dan waar Y de auteursnaam is. En natuurlijk zijn er altijd mensen wier ideeën je hoogacht. Die ideeën sturen je onwillekeurig al vóór de eerste lectuur van een onbekende dichter. Je ontkomt, vrees ik, nooit aan externe invloeden bij je oordeel – daarbij kan zelfs de expliciete flaptekst onbedoeld nog voor of tegen een bundel werken.

Kees Fens (1929-2008)

Kritiek op een keerpunt Vraag 1, Brems „Voor mijzelf was het steeds weer een verrassing om te zien voor hoeveel sterretjes de eindredactie meende dat ik had geoordeeld.“

Definitie „LITERAIRE KRITIEK: de verzameling teksten waarin, zonder opgelegd eindoordeel, subjectief, publiekelijk en op schrift - of anderszins geboekstaafd en publiek raadpleegbaar - recent verschenen publicaties becommentarieerd zijn die in aanmerking komen voor het predikaat ‘literair’.“

Definitie zonder opgelegd eindoordeel VERSUS propaganda, reclameteksten, flapteksten,… subjectief VERSUS het gangbare idee dat de criticus objectief moet/kan zijn („De kritiek is per definitie een tak van sport waarbij een scheidsrechter nooit fair-play kan afdwingen.“) publiekelijk VERSUS ongepubliceerde privéstukken op schrift - of anderszins geboekstaafd en publiek raadpleegbaar VERSUS bijv. besprekingen op de radio recent verschenen publicaties VERSUS besprekingen van herdrukken

Definitie LITERAIRE KRITIEK: de verzameling teksten waarin, zonder opgelegd eindoordeel, subjectief, publiekelijk en op schrift - of anderszins geboekstaafd en publiek raadpleegbaar - recent verschenen publicaties becommentarieerd zijn die in aanmerking komen voor het predikaat ‘literair’. Boekgrrls? (Brems, p. 5)

De opkomst van poëzielogs Brems, vraag 9

De opkomst van poëzielogs Ton van ´t Hof http://1hundred1.blogspot.com/ Chrétien Breukers http://chretienbreukers.wordpress.com/ Jeroen Mettes http://www.n30.nl/poezienotities.html Poëzierapport http://www.pzr.be/

4. Brems

Literaire kritiek en internet Bespreking artikel