vernieuwde directieopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
situationeel leiderschap
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Vernieuwing verzorging
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leiderschap en organisatie
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
NME: kiezen, leren, meedoen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Een project van de Korengroep
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
2014 EVALUATIES N+1.
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Project Proceshuis Road show
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Op school en in de scholengemeenschap
GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan
Selectieprocedure directeur
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
HUISVESTINGSAMBTENAAR
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

vernieuwde directieopleiding

Uitgangspunt: visie op leren Doel: toenemende competentieontwikkeling als schoolleider Instructie + Constructie Competentiegericht leren GO! Academie

Structuur van de opleiding: Fase 1: Lesdagen +Tutorials +Proef Fase 2: In service begeleiding Fase 3: Verdere professionalisering

Toelating tot de opleiding

Toelating tot de opleiding Algemeen: Er is een beperkt aantal opleidingsplaatsen Het vroegere systeem van “jetons” werd afgeschaft. NB: er is een vrije inschrijving die niet via de SGRn loopt In de plaats komt er een dubbele instroom: Waarnemende directies die aan de basisvoorwaarden van de algemene regeling voldoen krijgen voorrang De resterende opleidingsplaatsen worden aangevuld met kandidaten die aan de basisvoorwaarden van de algemene regeling voldoen GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Toelating tot de opleiding Basisvoorwaarden : Je moet Leeftijdsvoorwaarden? in het bezit zijn van het vereiste basisdiploma voor het niveau waarvoor men directeur wil worden die 5 jaar dienstanciënniteit in het GO hebben of 5 jaar relevante ervaring in of met onderwijs. GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Toelating tot de opleiding De jury rangschikt de kandidaten aan de hand van vastgelegde criteria. De aanvulling van het contingent gebeurt op basis van deze rangschikking Bij de kandidering voeg je een portfolio toe. In dit PF zitten de volgende documenten: Je bekwaamheidsbewijzen Het kandidaatstellingsformulier Bewijsstukken m.b.t. relevante ervaring / expertise op het vlak van de competenties geldig voor het ambt (o.a. een verklaring over de duur van eventuele waarnemende aanstelling) Een potentieelinschatting door uw leidinggevende (?) Een persoonlijke vragenlijst GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Fase 1: de lesdagen de tutorials de geïntegreerde proef

Fase 1: lesdagen Er komen 9 opleidingsdagen Zij zijn opgebouwd rond de volgende thema’s: De visie op het ambt en de waarden van het GO! Het regelgevend kader Onderwijskundig leiderschap Financieel en materieel beheer Bijwonen van lessen GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Fase 1: lesdagen De samenstelling van een lesgroep Sommige lessen zijn generiek: de topics ervan zijn voor iedereen belangrijk en gelijklopend De lesgroep bestaat uit alle cursisten Andere lessen zijn specifiek: Ze zijn aangepast aan het onderwijsniveau Ze zijn aangepast aan de onderwijsvorm Verdeling over de groepen: BaO 50 SO 50 BuO 10 CLB 5 CVO 5 DKO 2 GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Fase 1: de lesdagen De lesdagen gaan door eind 2012 (zaterdagen vrijhouden vanaf november) Telkens van 9u00 tot 16u00 op de campus Vesalius van de Hogeschool Gent GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni2012

Fase 1: tutorials Na de lesdagen wordt er in kleine groepen verder gewerkt (tussen krokus en paasvakantie). De inhouden die aangereikt zijn tijdens de lessen worden geïntegreerd in een casus waarmee de cursisten onder supervisie van een tutor aan de slag gaan. Het is een vereiste voorbereiding op de proef. De samenkomsten worden in de groep afgesproken en georganiseerd. GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

De geïntegreerde test

Fase 1: de geïntegreerde test In het DRP is voorzien dat er een “proef” voorzien is om te kunnen aangesteld en benoemd worden als directeur. In de vernieuwde opleiding bestaat de proef uit drie onderdelen: Een potentieelinschatting door de leidinggevende van de cursist (Mogelijks een online bevraging competenties) Een geïntegreerde test tijdens dewelke de cursist aan de hand van een casus aantoont de kennis die werd aangereikt tijdens de lesdagen te kunnen toepassen Op basis van de resultaten van deze onderdelen kent de jury al dan niet het vormingsattest van directeur toe GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Fase 1: het vormingsattest Nadat de jury het dossier gunstig heeft beoordeeld kent zij het vormingsattest toe. Dit attest heeft dezelfde waarde als de vroegere attesten of aktes. Het vormingsattest heeft een houdbaarheid van 7 jaar; Binnen die termijn moet aan fase 2 begonnen worden GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

Fase 2: de in service begeleiding

Fase 2: in-service Nadat het vormingsattest behaald is krijgen waarnemende directeurs een begeleiding op de werkvloer De begeleiding gebeurt door mentoren. Er zijn twee soorten mentoren: De lokale mentor: actief op het niveau van de SGR; volgt de trainees op tijdens verschillende bezoeken en aan de hand van afgesproken thema’s De centrale mentor: actief over de SGRn heen binnen een bepaald niveau/onderwijsvorm; is de systeembewaker GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

De kostprijs

Kostprijs Basisprijs Opleidingscheques Vormingsfonds Niet verhaalbare kosten: catering GO! Academie introdag directieopleiding 6 juni 2012

DICO – CODI (DICODI)

Situatie vandaag Verschillende situatie S.O. – Bao Vrijstelling - mandaat Geen uniformiteit in de functiebeschrijvingen. Belang van lokale context met gemeenschappelijkheden en duidelijkheid voor dicodi’s Geen duidelijk geconcretiseerde visie scholengroep – scholengemeenschap voor het net (wel standpunt) Loopbaandebat minister Schaalvergroting Flexibele loopbaan groeiend in competentie

Noden - kansen Snelle communicatie van informatie over vernieuwingen in de wetgeving en andere ontwikkelingen in onderwijs. Partnerschap / aansturingsmogelijkheid PBD GO! Centraal overleg en intervisie met centrale diensten GO! Pedagogische bevoegdheden van CODI verstevigen, bij voorkeur op vlak van kwaliteitszorg, evaluatie, leerlijnen, schooloverstijgende vakgroepen, leerlingenbegeleiding, aanvangsbegeleiding. SGE per niveau kans tot sterker onderwijskundig beleid. Anticiperen op loopbaandebat

Visie op aanpak Een ontwerp voor zowel S.O. als bao Beschrijvend model gebaseerd op CAF Functiebeschrijving ja/neen? Afgestemd op nieuwe functiebeschrijving AD ontwerp nieuwe functiebeschrijving directeur gebaseerd op ‘onderwijskundig leiderschap’ en ‘CIPO’

Stand van zaken teksten Ontwerpteksten input van en besproken met dico’s Bao op regionale contactmomenten nog te bespreken / concretiseren met codi’s SO (proces start heden) input lerend netwerk Antwerpen participatieorganen: CAC, CORA, Raad

CODI – DICO: visie 2 coördinerend directeurs vrijgesteld op het niveau Bao en niveau SO. De CODI’s vervullen hun rol vnl. in onderwijskundig beleid en ondersteunend in personeelsbeleid. Het werkdomein van CODI is dus in mindere mate logistiek, financiën, infrastructuur, materieel beheer, veiligheid en welzijn tenzij ‘rechtstreeks’ in relatie tot realiseren van onderwijskwaliteit. De CODI’s maken deel uit van een vorm van dagelijks bestuur in scholengroep

CODI - DICO Drie niveaus: Binnen scholengroep bevoorrecht medewerker van de organisatie op zijn domeinen. Naar de scholen ondersteunt (en coacht) CODI de directies bij realiseren van algemeen schoolbeleid. Naar GO! centraal geeft de CODI mee vorm aan visie en beleid van GO!

Oefening Stellingen bespreken per scholengroep (15 min) Terugkoppeling aan groep met discussie (25 min) Synthese (5min)

Stelling 1 De DICODI neemt een centrale plaats in tussen AD en scholengemeenschap.  Zijn / haar opdracht is te coördineren, te coachen en vanuit gedeelde visie en standpunten mee beleid te voeren.  Tevens is hij/zij aanspreekpunt voor GO! Centrale diensten om aangaande niveau specifieke onderwijskundige innovaties en regelgeving veranderingsprocessen in scholen in gang te zetten en/of te ondersteunen.  Welke valkuilen en kansen zien jullie in deze opdracht?  Geef een aantal concrete invullingen van wat dan wel en niet tot de taak van de DICODI hoort. Denk daarbij aan de verschillende niveaus: school - scholengemeenschap – scholengroep - centraal

Stelling 2 De PBD kiest in één van haar werkingsstrategieën voor het niveau scholengemeenschap.  Dit vraagt gezamenlijk overleg rond aanpak en effecten van begeleiding op niveau scholengemeenschap en school.  Welke afspraken zijn hier nodig in het vlak van samenwerking, overleg en rapportering (deontologie)