Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsgeheim op de SEH
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Tuchtzaken.
Workshop Knallende ruzie
Hoe pak je handhaving aan?
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
“Leren op anderen te anticiperen”
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
“Leren op anderen te anticiperen”
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Hfdst. 27 opbouw en structuur PV
De praktijkles Htv 1 en 2.
Initiatiecursus voor kandidaat-scheidsrechters - apr. 2013P.L. /G.F.
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Programmastructuurdiagrammen
Hfdst 30 De politiestrafbeschikking
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Studieadviesregeling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Initiatiecursus voor kandidaat-scheidsrechters - apr. 2013P.L. /G.F.
Marketing Coen van Wetering
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Besturen en Communiceren
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 3
Transcript van de presentatie:

Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties Blz. 329-330

Methode Van der Steen Doel methode: politiemedewerkers opleiden om professioneel te handelen tijdens bekeuringssituaties. Het gaat vooral om het correct aanspreken van de burger en zo escalatie zoveel mogelijk vermijden. Belangrijk onderdeel van de methode is dat er voordat er wordt overgegaan tot staande houding al besloten is of voor de overtreding wordt gewaarschuwd of bekeurd. Dit voorkomt dat deze beslissing gemaakt wordt aan de hand van het gedrag en de houding van de burger. Het voorkomt dus straffen voor gedrag. Hierbij is ook een professionele uitstraling en correcte kleding natuurlijk van belang.

Stappenplan Van der Steen methode De o.a. constateert de overtreding en spreekt de overtreder aan en houdt deze staande. De o.a. geeft direct aan welke overtreding hij heeft geconstateerd. De o.a. deelt mee dat hij voor de overtreding een bekeuring of waarschuwing geeft. De overtreder krijgt vervolgens de gelegenheid om te reageren. Tijdens deze reactie kan de overtreder in de weerstand gaan. Dit is een begrijpelijke reactie. De o.a. moet zich niet laten leiden door zijn eigen emotie en irritatie. Vooral het luisteren is belangrijk voor de burger. Hij voelt zich zo gehoord. De o.a. zal moeten ingaan op de argumenten en zienswijze van de burger, zo geeft hij aan dat hij de burger serieus neemt. De reactie van de burger is geen reden om de eerdere beslissing voor bekeuren of waarschuwen te wijzigen.

Stappenplan vervolg 5. De o.a. geeft een reactie aan de burger. Hij licht zijn zienswijze, de reden van de bekeuring en van toepassing zijnde wet- en regelgeving toe. De o.a. gaat vervolgens over tot het uitschrijven van de bekeuring, waarbij personalia wordt gecontroleerd en genoteerd. Daarna wordt overgegaan tot het geven van de cautie en het verhoor van de verdachte/betrokkene met als doel de waarheidsvinding. Hierna krijgt de verdachte een afschrift van de combibon uitgereikt en wordt de verdachte de beroepsprocedure medegedeeld (in ieder geval een verwijzing naar de achterzijde waar de procedure staat vermeld). Het gesprek wordt afgerond en indien nodig wordt de verdachte/betrokkene op weg geholpen.

Drie typen reacties van de burger A-gedrag: De burger komt met een excuus voor zijn overtreding B-gedrag: De burger bekritiseert de regelgeving of het beleid om op deze regel te handhaven. C-gedrag: De burger speelt het op de man. Hij neemt de o.a. als boosdoener, wordt persoonlijk en evt. verbaal agressief. Het reageren van de o.a. ( =van repliek dienen) op de burger bestaat uit enkele fasen: Meeveren O.a. geven eigen argumenten en redenen Dit wordt samen ook wel de judobeweging genoemd.

Opdracht Vorm groepjes van 5 personen. Twee studenten zijn de handhavers. Zij zonderen zich af en zorgen dat ze goed voorbereid zijn (afspraken, pen/papier/bonnenboekje etc.) De anderen bereiden een rollenspel voor. Neem een situatie waarin de APV wordt overtreden. Een of twee personen zijn rollenspeler en de overgebleven persoon (of 2), observeert het rollenspel, houdt het stappenplan bij de hand en kijkt of dat goed wordt gevolgd en noteert bijzonderheden. Na afloop van het rollenspel evalueer je met zijn 5-en het rollenspel.