De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Vaardigheden / Conflicthantering"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
FUIFBUDDIE OPLEIDING 2015 Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

2 Communicatie: basisprincipe
Boodschap RUIS Zender Ontvanger Feedback Onduidelijk spreken Te veel informatie Te weinig informatie Omgevingslawaai Te veel afleiding Niet luisteren

3 Basisprincipe: je kan niet niet communiceren
Communicatie: vormen Basisprincipe: je kan niet niet communiceren

4 Communicatie: non-verbaal
Wat is non-verbale communicatie Oogcontact Aanraken gezicht handen Stand voeten Schouders Manier van wandelen kledij mond Algemene houding Wenkbrauwen link

5 Communicatie: non- verbaal Persoonlijke grens
Fight or Flight Paniekzone Rekzone Comfort

6 Communicatievormen vanuit de persoon
SUB- Assertief Assertief Agressief Te veel rekening houden met anderen Rekening houden met anderen Geen rekening houden met anderen Geen oogcontact Oogcontact Constant oogcontact Neerslachtige houding Zelfzeker houding Uitdagende houding Zeer stil praten Normaal praten / af en toe stem verheffen Luider dan de andere praten Bijna geen beweging Vlotte normale beweging Brede plotse gebaren link

7 Agressie Frustratieagressie Instrumentele agressie
We spreken van agressie wanneer iemand andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent of met woede probeert iets te bereiken. Frustratieagressie Heeft een trigger / oorzaak Vaak kortstondig, indien oorzaak weg, verdwijnt ook agressie Instrumentele agressie Persoon wil iets bereiken en zal hiervoor anderen intimideren Is gepland valt meestal op Indien gepast tijdig reageren valt dit te voorkomen Agressie onder invloed / Psychose Minder of niet voor rede vatbaar Geen duidelijke oorzaak Is moeilijk in te schatten

8 Beter voorkomen dan genezen: Feedback
Regels van Feedback: 1. Beschrijf veranderbaar gedrag 2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf gezien of gehoord hebt 3. Gebruik een IK- boodschap 4. Geef aan welk effect het gedrag op je heeft 5. Laat je gesprekspartner reageren link 6. Vraag om het gewenste gedrag 7. Verken samen oplossingen Let ook vooral op jouw eigen communicatie!

9 Situatie 1: Situatie 2: Situatie 3: Situatie 4:
Persoon staat te plassen in een buxushaag van de buren. Je wil hem vragen om in het vervolg naar het toilet te gaan. Situatie 2: Persoon rookt een joint in de zaal, je wilt duidelijk maken dat dit niet kan. Situatie 3: Een persoon aan de ingang heeft geen enkel ID bij en je verteld hem/haar dat hij/zij de zaal niet binnen mag. Situatie 4: Persoon wil drankbonnen kopen met een briefje van € 200. Wegens de kans op valsmunterij kunnen jullie dit niet aanvaarden. De persoon komt geprikkeld over.


Download ppt "Sociale Vaardigheden / Conflicthantering"

Verwante presentaties


Ads door Google