Zorgstructuur op basisschool Pius X

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Cluster 1 en 2 Cluster 1Visuele beperking Cluster 2Auditieve en communicatieve beperkingen Buiten wet Passend Onderwijs: • Geen partner samenwerkingsverband.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Leerlingenzorg De Telgenkamp
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Ambulante Begeleiding
Welkom.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Zorgstructuur op basisschool Pius X Binnen basisschool Pius X wordt gewerkt vanuit de cyclus van handelingsgericht werken. Aan deze cyclus worden ook de gesprekken met de intern begeleider en de gesprekken met ouders gekoppeld. Wanneer de behoeften van een leerling duidelijk zijn en de leerling gedijt bij de aanpak binnen het groepsplan, dan volstaat in de meeste gevallen bespreking binnen de geplande 10-minutenavonden. Wanneer de behoeften van een leerling niet duidelijk zijn, of de aanpak binnen het groepsplan onvoldoende effect heeft, dan kan via een leerlingbespreking extra informatie verzameld worden. Ouders worden uitgenodigd mee te denken en worden uiteindelijk op de hoogte gebracht van de aanpak die uit deze bespreking voortvloeit. Wanneer de inschatting is dat de basisondersteuning die de school kan bieden (op termijn) onvoldoende is om aan te kunnen sluiten bij de behoeften van een leerling, kan middels het groeidocument een specifieke hulpvraag worden gesteld. Ouders worden vanaf het begin in dit proces meegenomen.

Handelingsgericht werken 1) Evalueren groepsplan en verzamelen leerlinggegevens 6) Uitvoeren van het groepsplan 2) Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften realiseren waarnemen 5) Opstellen van het groepsplan plannen begrijpen 3) Benoemen van specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen 4) Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften

Intern handelen Extern handelen Externe zorg waarnemen 1) Groeps- overzicht/evalueren 2) Signaleren leerlingen met specifieke onder- wijsbehoeften waarnemen 6) Uitvoeren groepsplan Groeps-bespreking leerlingen realiseren Oudergesprek/ kindgesprek begrijpen 5) Opstellen groepsplan leerkracht ouders 4) Clusteren leerlingen met gelijke onderwijs- behoeften Leerling-bespreking 3) Benoemen onderwijsbehoeften plannen Oudergesprek/ kindgesprek Individueel handelingsplan Extern handelen Externe zorg Handelingsgerichte begeleiding Handelingsgerichte diagnostiek Arrangement (evt. verwijzing) Oudergesprek