Centrale schoolbespreking Mariaschool Vasse 13-3-2014
Doel Centrale School bespreking: Uitgangspunt schoolplan 2011-2015 Deelplan 2013-2014: Evalueren van de plannen n.a.v. de gestelde doelen. Resultaten van de school bespreken Resultaten van de school betrekken in het bijstellen van de plannen op schoolniveau. Iedereen betrekken bij het realiseren van de doelen Commitment Afspreken wat je doet en doen wat je afspreekt! Schoolontwikkeling=teamontwikkeling
OOK HGW bij CSB Waarnemen Realiseren Begrijpen plannen Opbrengsten Op basis van de analyse kijken wat er nodig is om tot doelrealisatie te komen. Wat is de eerstvolgende stap? Het school(jaar)plan bijstellen en/ of handhaven Opbrengsten Evaluatie van het school(jaar)plan Observaties; stimulerende en belemmerende aspecten inventariseren Aan de slag met de gemaakte afspraken. Realiseren Waarnemen Begrijpen plannen
Plannen 2013-2014 Verbeteringstraject HGW Spelling (implementatie Super Spellen) Nascholing HGW groepsplannen in planb2 (gericht op Begrijpend lezen) Verkennen van de methode ‘Grip op lezen’. Twee keer per jaar Centrale Schoolbespreking Voortzetting van BAS Voortzetting LIST Voortzetting School Zorgteam Voortgang van het project TOF verrijkingsonderwijs Voortzetting afstemming VVE (voor en-vroegschoolse educatie) Effectieve instructie IGDI, klassenbezoeken
Fase 1: waarnemen en signaleren Kwantitatieve data: De opbrengsten: Foto van de groep Film van het leerjaar Taal voor kleuters, rekenen voor kleuters, Begrijpend lezen, Rekenen en wiskunde, DMT, Spelling , Eindtoets Evaluaties van de groepsplannen.
Taal voor kleuters Foto van de groepen Film van de jaargroepen
Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen Rekenen voor kleuters Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen
Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen Spelling 2012 Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen
Rekenen 2012 Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen
DMT Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen
Begrijpend lezen Foto van de huidige groepen Film van de jaargroepen
Cito Eindtoets
Fase 1: Waarnemen en Signaleren Evaluatie van het school(jaar)plan Observaties; stimulerende en belemmerende aspecten inventariseren
Verbeteringstraject HGW Spelling (implementatie Super Spellen) Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten Iedereen hanteert de regels van Super Spellen Zijn deze doelen gerealiseerd? Wat wel wat niet?
Nascholing HGW groepsplannen in planb2 (gericht op Begrijpend lezen) Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten Evalueren: Normgericht Evalueren: Leerstofgericht Evalueren: Plussen en minnen door iedereen Evalueren: Aanpakgericht Er worden bijeenkomsten gepland waar samen wordt geëvalueerd. Evalueren: Organisatiegericht Evalueren: Plussen en minnen niet eenduidig BL: Verkenning Grip op lezen BL: resultaten (Cito)
Voortzetting van BAS ?
Voortzetting BAS Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten IGDI staat in het schoolplan 2013-2014
Voortzetting LIST Zijn deze doelen gerealiseerd? Wat wel wat niet? Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten 35 minuten lezen door de hele school elke ochtend Zijn deze doelen gerealiseerd? Wat wel wat niet?
Voortzetting School Zorgteam Stimulende aspecten Belemmerende aspecten Goede signalering door de leerkrachten Voorbereiding: groeiformulieren is goed
Voortgang van het project TOF verrijkingsonderwijs Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten
Voortzetting afstemming VVE (voor en-vroegschoolse educatie) Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten Zijn deze doelen gerealiseerd? Wat wel wat niet?
Effectieve instructie IGDI, klassenbezoeken Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten Deuren open voor groepsbezoek
Centrale Schoolbespreking Stimulerende aspecten Belemmerende aspecten
Fase 2: begrijpen en analyseren: Wat betekenen de waarnemingen die we gedaan hebben voor onze plannen voor de komende periode?