Zorgstructuur Mariaschool
Voorstellen intern begeleiders Intern begeleider onderbouw Conneke Holleboom groep 1 t/m 4 bouwcoördinator onderbouw Intern begeleider bovenbouw Nardy Bernds groep 5 t/m 8 bouwcoördinator bovenbouw
Inhoud: doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur Leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid
Doel van deze avond: Interne begeleiding op de Mariaschool omschrijving taken organisatie Leerlingvolgsysteem Zorgstructuur
Interne begeleiding: Begeleiden van groepsleerkrachten Leerkracht blijft zelf verantwoordelijk IB zorgt voor samenhangende zorg vanuit BAS-visie
Taken intern begeleiders: adviseren/ondersteunen leerkrachten aanreiken materialen onderzoek/observatie leerlingen toetskalender bewaken groepsbesprekingen plannen/leiden ondersteunen bij het maken van handelingsplannen contacten met ouders
vervolg taken IB: klassenconsultatie (3 keer per jaar) contacten met externe ondersteuners aanmelden Expertis, ZPF, PCL aanvragen “rugzakje” netwerkbijeenkomsten volgen opstellen protocollen orthotheek bijhouden nieuwe ontwikkelingen bijhouden/aansturen op schoolniveau (dyslexie, hoogbegaafdheid enz.)
Leerlingvolgsysteem: Volgens toetskalender Sociaal-emotioneel: CB4 (na 1 maand op school)
Leerlingvolgsysteem: Volgens toetskalender Sociaal-emotioneel: CB4 (na 1 maand op school) Pravoolijst (2 maal per jaar, groep 1 t/m 8)
Leerlingvolgsysteem: Volgens toetskalender Sociaal-emotioneel: CB4 (na 1 maand op school) Pravoolijst (2 maal per jaar, groep 1 t/m 8) Cognitief: methodegebonden toetsen AVI technisch leestoetsen onafhankelijke toetsen: CITO A-E scores
Cito toetsen: ordenen 1-2 taal voor kleuters 1-2 technisch lezen 3-4-5-6-7-8 begrijpend lezen 3-4-5-6-7-8 taalschaal 4-5-6-7-8 spelling 3-4-5-6-7-8 rekenen en wiskunde 3-4-5-6-7-8 woordenschat 3-4-5-6-7-8 entreetoets (groep 7) en eindtoets (groep 8)
Cito rapport overzicht:
Zorgstructuur: Structureel: intakegesprekken instroomleerlingen checklist binnenkomende 4-jarigen dyslexieprotocol ( o.a. kleuter- en herfstsignalering) klassenconsultatie, 3 maal per jaar LVS bespreking 2 maal per jaar overdrachtsformulieren
Zorgstructuur: Incidenteel: vraagbaak voor leerkrachten vervolg: onderzoek/observatie/begeleiding door IB begeleiding door Remedial Teacher doorverwijzen (bijv. logopedie, sensomotoriek) advies vragen ZAT (zorgadviesteam) aanmelden onderwijsadviescentrum Expertis aanmelden ZPF (zorgplatform Twenterand)
Mogelijke vervolgacties: opstellen handelingsplan
Mogelijke vervolgacties: opstellen handelingsplan vaststellen eigen leerweg: lager niveau hoger niveau verwijzing speciaal (basis)onderwijs aanvragen leerlinggebonden financiering (“rugzakje”)
Leesproblemen/dyslexie: beginnende geletterdheid fonemisch bewustzijn dyslexieprotocol aanpak in de klas Instructiegroepen Lekker Lezen tutorlezen preteaching aangepaste toetsen (vergroot, CD) onderzoek/dyslexie-verklaring vergoeding zorgverzekering
(Hoog)begaafdheid: eigen leerweg compacting projectgroep
(Hoog)begaafdheid: eigen leerweg compacting projectgroep toptoets
Afsluiting vragen afspraak maken/binnen lopen meedenken belang van het kind staat voorop