Kijkje in the Classroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Edushock leerfestival
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Professionaliteitsontwikkeling
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Flexibel curriculum met behulp van ICT
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Thema 2 Periode 1 KOP
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Docentvaardigheden ICT
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Kijkje in the Classroom Deelnemers Themagroep ICT 2013/14    Cathy Bediafi Roelof van den Berg Francis O’Brien Eric van Caem Marlies le Grand Messalina Heimans Jannie Hoogendoorn Johan Klijs Jeroen Mikkers Aad Monquil Lana Stilinovic Gonnie van der Zander Kijkje in the Classroom Messalina Heimans & Johan Klijs 24 juni 2014 Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.

Hand-out Deze presentatie is online (live) te volgen: Presentain.com Inloggen door PIN: Geen vragen tijdens de presentatie. Deze kunt u online stellen via Presentain. De antwoorden komen op mijn blog: leraarinopleiding.wordpress.com

1 Aanleiding ICT in het onderwijs ICT werkgroep Scholen zijn op zoek naar mogelijkheden ICT werkgroep Probleem: deeltijdonderwijs minder contacttijd en niveauverschillen Lerarenopleiding Wiskunde Probleem bij kennisvak Analyse 1 : Vermindering van aantal studenten in de les Tegenvallende leerresultaten Diversiteit tussen vol- en deeltijd studenten Tempo- en niveauverschillen in de klas *afgelopen drie collegejaren

2 Flipping the Classroom Flipped Mastery Model (Bergmann & Sams, 2013) Flipped the Classroom Model (Kennisnet, 2012) Bron: http://www.washington.edu/teaching/teaching-resources/flipping-the-classroom/

2 Flipping the Classroom Verkorte weergave van het ‘VOTERZ’-model (Klijs & Heimans, 2013) (Voor)kennisoverdracht activeren adhv ICT (buiten de les) Online testen van de opgedane kennis Uitslag test verdeeld in groepen Op (3) niveaus aan opdrachten werken in de klas Presenteren van opdrachten (online) Flipped Mastery Model (Bergmann & Sams, 2013) Flipped the Classroom Model (Kennisnet, 2012) Bron: http://www.washington.edu/teaching/teaching-resources/flipping-the-classroom/

Zelf een eenvoudige website maken 3 Zelf een eenvoudige website maken Praktijk

Starten vanuit Leerdoelen 3 Starten vanuit Leerdoelen

3 Voorkennis activeren

Ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden 3 Ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden

Testen van bestudeerde leerdoelen en indelen in niveaugroepen 3 Testen van bestudeerde leerdoelen en indelen in niveaugroepen

Samen Evalueren en uitwerken van de opdrachten 3 Samen Evalueren en uitwerken van de opdrachten

Zelfstandig aan het werk 3 Zelfstandig aan het werk MODEL

Efficiënter leerproces Leerprestaties verbeteren 4 Juiste inzet van ICT zorgt voor in het primaire proces van leren voor: Kennisnet (2012) Vraag Efficiënter leerproces Leerrendement Betere motivatie Leerprestaties verbeteren Op welke wijze kan Flipping the Classroom (volgens de eerstejaarsstudenten van de lerarenopleiding wiskunde, cohort 2013-2014) bijdragen aan: Bevorderen van motivatie Verhogen van effectiviteit van het leerproces hun (toekomstige) onderwijspraktijk

5 Methoden Toepassing VOTERZ-model 2. Vragenlijsten 2. Vragenlijsten vol- en deeltijdstudenten = 70 studenten 2. Vragenlijsten Wekelijks Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten Eerste toets van dit jaar Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken Voorbereiding Soorten Activiteiten Tijdsbesteding 2. Vragenlijsten Wekelijks Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten Eerste toets van dit jaar Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken Voorbereiding Soorten Activiteiten Tijdsbesteding 3. Toetsresultaten Eerste toets van dit jaar Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken Voorbereiding Soorten Activiteiten Tijdsbesteding 4. Logboeken Voorbereiding Soorten Activiteiten Tijdsbesteding

6 Resultaten 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten Resultaten 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 3.Studenten kunnen zelfstandig (samen met studenten) aan de slag met opdrachten

6 Resultaten 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter

6 Resultaten 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten Resultaten 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 3.Studenten kunnen zelfstandig (samen met studenten) aan de slag met opdrachten 7.Deeltijdstudenten geven aan FTC in de eigen onderwijspraktijk te willen uitproberen 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter

De drie opvallendste punten uit het onderzoeksrapport 7 Conclusies De drie opvallendste punten uit het onderzoeksrapport Onderzoeksvraag: Op welke wijze kan FtC bijdragen aan bevorderen van motivatie, verhogen van efficiëntie leerproces en eigen (toekomstige) onderwijspraktijk? 1. Studenten ervaren een actievere houding door FtC  a. voorbereid moeten zijn c. informatie terug te vinden b. beter voorbereid d. werken in de klas aan huiswerk 2. Deeltijdstudenten: Beter voorbereid de klas in  een betere samenwerking  Zorgt voor meer sociale verbondenheid 3.Studenten kunnen beter hun niveau bepalen en weten waar ze staan d.m.v. starttest en groepsopdrachten op niveau

8 En verder? Bent u geïnteresseerd ???? Vertel het anderen…. kennis delen en uitwisselen! Bekijk mijn blog voor het onderzoeksrapport… Nodig mij uit om onze praktijkervaringen en Flipping the Classroom te laten zien! En verder? Ondertussen… … zijn er lerarenopleidingen bezig met Flipping the Classroom … verspreid ik mijn onderzoeksrapport … deel ik mijn ervaringen met andere VO- en hogescholen in Nederland … tijdens collegiale consultatie geef ik een presentatie aan de LERO … zijn er nog meer aanbevelingen voor HR en LERO (bv. open aanbod)

Stel uw vragen op Of kijk voor het onderzoek op leraarinopleiding.wordpress.com Dank voor… uw aanwezigheid en nieuwsgierigheid