PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
L&B in het MBO.
Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Werkveldtraining 26 september 2013
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
1.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Fronter als e-portfolio
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Stage (th)at Work(s) together
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Waar staan we nu?.
Reflectie.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
BEOORDELINGSPORTFOLIO: MEER DAN PLUSSEN EN MINNEN
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Van, voor én door het onderwijs.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Toekomstgericht onderwijs
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Hoe te werken met de oefenopdrachten
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling

Wat gaan we doen? Korte inleiding Flexibel/individueel Zelfsturend Reflecterend BeoordelendCompetentiegericht

Werkzaamheden KOC Examenmodellen in opdracht van: Anbos en MBO-raad Branche Platform Kappers Provoet Samenwerking met scholen: pilots, commissies. Inleiding

Wat is een PvB? 1.Summatieve en kwalificerende toets. 2.Gebaseerd op Kwalificatiedossier. 3.Eenheid: Kerntaak (kerntaken) en werkprocessen. 4.Beoordeling door onafhankelijke en professionele assessoren. 5.Proces, resultaten en ontwikkelingsvermogen. 6.Context: zo authentiek mogelijk. 7.Weinig sturing.

Groepsopdracht (1) Noteer de belangrijkste vraag die jullie hebben over de Proeve van Bekwaamheid.

Groepsopdracht (2) Beslis samen met een andere groep welke van de twee vragen aan ons voorgelegd wordt.

Reflectie Het (her-)interpreteren van ervaring en kennis. Deelnemers denken actief en bewust na over hun ervaringen, handelen, gedrag en keuzes.

Reflectievragen 1.Welk doel had ik bij deze workshop? Is dat doel behaald? Waarom wel/niet? 2.Wat was mijn aandeel bij de groepsopdracht ? Ben ik hier tevreden over? Hoe heb ik deze groepsopdracht ervaren?

Contactgegevens  Inhoudelijke vragen en opmerkingen: of  Vragen over beleid, organisatie e.d.: (unitmanager 

Context PvB Kosten Branches en scholen. KCE Visie Organisatie Kwalificatiedossier

Patstelling of compromis? Scholen: Aannamebeleid. Financiering. Band met leerlingen. Bedrijven: Niet goed, wegwezen. Tijd is geld. Band met eigen leerling. Branche: Selectief aannemen. CAO. Objectiviteit. Gezamenlijk doel: kwaliteit onderwijs en examinering.

KOC-model 1.Methodenmix 2.Samenwerking scholen en branches 3.Samenwerking onderwijskundigen en vaktechneuten 4.Borgen van kwaliteit > één soort PvB en beoordelingsportfolio met onafhankelijke beoordelaars. 5.KCE 6.Kwalificatiedossier 7.Geld & organisatie

Methodenmix bij summatieve toetsing Portfolio-assessment Proeve van Bekwaamheid Bron: MBO Raad, januari 2007 Gesprek

Proeve van bekwaamheid 1.Verantwoording 2.Organisatie 3.Opdrachten / instructies voor kandidaat 4.Instrumenten/ instructies voor beoordelaars 5.Reflectiegesprek 6.Brondocumenten

Competenties beoordelen Competenties leid je af uit waarneembaar gedrag, uit de verantwoording die de leerling geeft van zijn gedrag en uit de reflectie op dat gedrag.

Beoordelaar/assessor Onafhankelijk. Vaktechneut. Goed observatievermogen. Neutraal beoordelingsvermogen. Goede mondelinge- en schriftelijke vaardigheden. Empathische, stabiele houding. Los kunnen komen van oude systeem.

Valkuilen (zie artikelen) 1. Alles uit het KD moet in de proeve. 2. Gedetailleerde of globale beoordeling. 3. Afhankelijke beoordelaar. 4. De proeve ‘uitkleden’en dus eenzijdig beoordelen (kennis, houding, vaktechniek). 5. Alles moet anders. 6. Niet los kunnen komen van oude systeem.

Reflectiegesprek 1)Vroeg mee beginnen, het is best moeilijk. 2)Basis voor verbetering. 3)Hoort bij zelfsturing (in latere loopbaan). 4)Diversiteit aan vragen. 5)Belangrijk voor communicatieve vaardigheden.