PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling
Wat gaan we doen? Korte inleiding Flexibel/individueel Zelfsturend Reflecterend BeoordelendCompetentiegericht
Werkzaamheden KOC Examenmodellen in opdracht van: Anbos en MBO-raad Branche Platform Kappers Provoet Samenwerking met scholen: pilots, commissies. Inleiding
Wat is een PvB? 1.Summatieve en kwalificerende toets. 2.Gebaseerd op Kwalificatiedossier. 3.Eenheid: Kerntaak (kerntaken) en werkprocessen. 4.Beoordeling door onafhankelijke en professionele assessoren. 5.Proces, resultaten en ontwikkelingsvermogen. 6.Context: zo authentiek mogelijk. 7.Weinig sturing.
Groepsopdracht (1) Noteer de belangrijkste vraag die jullie hebben over de Proeve van Bekwaamheid.
Groepsopdracht (2) Beslis samen met een andere groep welke van de twee vragen aan ons voorgelegd wordt.
Reflectie Het (her-)interpreteren van ervaring en kennis. Deelnemers denken actief en bewust na over hun ervaringen, handelen, gedrag en keuzes.
Reflectievragen 1.Welk doel had ik bij deze workshop? Is dat doel behaald? Waarom wel/niet? 2.Wat was mijn aandeel bij de groepsopdracht ? Ben ik hier tevreden over? Hoe heb ik deze groepsopdracht ervaren?
Contactgegevens Inhoudelijke vragen en opmerkingen: of Vragen over beleid, organisatie e.d.: (unitmanager
Context PvB Kosten Branches en scholen. KCE Visie Organisatie Kwalificatiedossier
Patstelling of compromis? Scholen: Aannamebeleid. Financiering. Band met leerlingen. Bedrijven: Niet goed, wegwezen. Tijd is geld. Band met eigen leerling. Branche: Selectief aannemen. CAO. Objectiviteit. Gezamenlijk doel: kwaliteit onderwijs en examinering.
KOC-model 1.Methodenmix 2.Samenwerking scholen en branches 3.Samenwerking onderwijskundigen en vaktechneuten 4.Borgen van kwaliteit > één soort PvB en beoordelingsportfolio met onafhankelijke beoordelaars. 5.KCE 6.Kwalificatiedossier 7.Geld & organisatie
Methodenmix bij summatieve toetsing Portfolio-assessment Proeve van Bekwaamheid Bron: MBO Raad, januari 2007 Gesprek
Proeve van bekwaamheid 1.Verantwoording 2.Organisatie 3.Opdrachten / instructies voor kandidaat 4.Instrumenten/ instructies voor beoordelaars 5.Reflectiegesprek 6.Brondocumenten
Competenties beoordelen Competenties leid je af uit waarneembaar gedrag, uit de verantwoording die de leerling geeft van zijn gedrag en uit de reflectie op dat gedrag.
Beoordelaar/assessor Onafhankelijk. Vaktechneut. Goed observatievermogen. Neutraal beoordelingsvermogen. Goede mondelinge- en schriftelijke vaardigheden. Empathische, stabiele houding. Los kunnen komen van oude systeem.
Valkuilen (zie artikelen) 1. Alles uit het KD moet in de proeve. 2. Gedetailleerde of globale beoordeling. 3. Afhankelijke beoordelaar. 4. De proeve ‘uitkleden’en dus eenzijdig beoordelen (kennis, houding, vaktechniek). 5. Alles moet anders. 6. Niet los kunnen komen van oude systeem.
Reflectiegesprek 1)Vroeg mee beginnen, het is best moeilijk. 2)Basis voor verbetering. 3)Hoort bij zelfsturing (in latere loopbaan). 4)Diversiteit aan vragen. 5)Belangrijk voor communicatieve vaardigheden.