Wijziging eerste hulpverlening in de Brusselse Noordwijk 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Advertisements

Informatieavond personenzorg
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Stand van zaken.  Nieuwe woningen Minister De Taeyelaan en de woningen op de Kafhoek.  Werkgroep ging van start  Onderzoek van vraag en aanbod woonondersteuning:
SVK Korfbal Thema avond op weg naar 2015 Door Tijs Huisman 9 april 2010.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
GIS-ondersteuning aan lokale besturen in Limburg
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
DE ORGANISATIE VAN DE EERSTE-HULPVERLENING
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
27 januari 2011.
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Jaarrapport Gelijke kansen en diversiteit in de Vlaamse overheid Dienst Emancipatiezaken.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dienst maatschappelijk werk & Zorg CM Midden Vlaanderen
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Vragenlijst ketencoördinatoren
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Overleg Meetporten - 20 juni Daan Van Der Meersch1/9 ALARMDREMPEL Te streng of behouden? Overleg Meetpoorten / Concertation Portiques 20/06/2014.
Vanharen Dany CPA SG St-Quintinus Regio Hasselt
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Psychosociale risico’s op het werk
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
KB’s 24 april (BS ) Wijzigingen diverse bepalingen Tarifering EDPB
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
GDPB – 16/10/2014 Wet van 28 februari 2014 Wet van 28 maart 2014 KB 10 april 2014 Nieuwe wetgeving en werking Psychosociaal welzijn.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Ministerie van Onderwijs & Vorming
Werkgroep Welzijn januari
Ministerie van Onderwijs & Vorming
KB’s 24 april 2014 Gezondheidstoezicht GDPB – 16/10/2014
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Werken met een gezondheidsprobleem Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming Boudewijnlaan 30 bus 44, 1000 Brussel
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Opleiding en Hulpverlening 100 vrijwilligers bekwaam en beschikbaar.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Wijziging eerste hulpverlening in de Brusselse Noordwijk 2015 Wijziging in de dienstverlening Team gezondheidszorg

Wijzigingen dienstverlening Team gezondheidszorg De eerstehulpverlening in de Noordwijk Brussel is vanaf 1 januari 2015 gelijkgesteld met de organisatie van de eerstehulpverlening in de VAC ’s. Door deze gelijkschakeling is er geen verpleegkundige permanentie meer in de Noordwijk van Brussel.

Inhoud Wijzigingen dienstverlening Team gezondheidszorg Risicoanalyse EHBO Aanpassing omzendbrief Ondersteuning team gezondheidszorg aan de EHBO hulpverleners Overige taken team gezondheidszorg

Wijzigingen dienstverlening Team gezondheidszorg Deze veranderingen zijn gebaseerd op: de wijziging van de wetgeving zoals bepaald in het K.B. EHBO van 15 december 2010 de resultaten van de Risico Analyse (RA) EHBO de aanstelling van de verpleegkundigen als centrale vertrouwenspersoon op het HOC 23 juni 2014.  

Wijzigingen dienstverlening Team gezondheidszorg beslissing van het SOPO van 29 november 2011 met name: “de taak van de verpleegkundigen zal zich in de toekomst toespitsen op de hulpverleners, sensibilisering en de VAC' s. Het systeem van permanentie zoals het nu bestaat is niet meer verantwoord en vervalt op voorwaarde dat het systeem van de hulpverleners behouden blijft”. Agendapunt toegelicht door Yvan op het SOPO in 2011. Inkrimping van het verpleegkundig team. Organiseren van een goede permanentiedienst werd onmogelijk.

Risicoanalyse EHBO Werkgroep: expertise in EHBO en arbeidsveiligheid de verpleegkundigen van het Team gezondheidszorg hebben een belangrijke inbreng gehad omdat de risico’s ook blijken uit de registraties van de consultaties. Arbeidsgeneesheer De werkgroep is verschillende keren samengekomen Arbeidsgeneesheer heeft advies verleend voor de wijzigingen voor de inhoud van de verbandkoffers en voor de inrichting van de EHBO-kasten in de EHBO-lokalen.

Risicoanalyse EHBO Focus op de gebouwen met hoofdzakelijk administratieve functies. Personeelsbezetting van 10 personen tot 2200 personen per gebouw. We delen de werknemers op in 3 groepen: Administratieve functies Technische functies Catering Indeling in 3 groepen omdat de inhoud van de verbandkoffer aangepast is volgens de risico’s voortkomend uit de RA

Risicoanalyse EHBO Adviezen en besluiten: De risicoanalyse toont aan dat de mogelijke risico’s van die aard zijn dat een goed opgeleide hulpverlener de kennis en bekwaamheid bezit om de eerste hulp bij ongevallen aan te bieden. Het gepaste materiaal en een goed uitgerust EHBO lokaal worden hiervoor geadviseerd. Wijziging inhoud EHBO-koffers, installeren van een uitgeruste EHBO-kast in de EHBO lokalen. Aanwezigheid van de AED-toestellen. Opleiding hulpverlener: basisopleiding en verplicht jaarlijkse bijscholing van minimum 4 uren te volgen via de EDPB of via een erkende organisatie.

Risicoanalyse EHBO Aanpassing inhoud verbandkoffers Gebruik EHBO lokalen Instructiefiche EHBO Model B bij verbandkoffer Maatopleidingen EHBO door de GDPB – verpleegkundigen Nieuwe registratiefiche EHBO Aanpassing omzendbrief EHBO

Aanpassing omzendbrief EHBO Gewijzigde dienstverlening opgenomen Rol van de hulpverleners Taak leidinggevende bij ziekte of ongeval van werknemer Nieuwe linken naar website Inrichting van een afkolflokaal Centrale vertrouwenspersoon, Spreekbuis Nieuwe bijlagen: Model B, Inhoud EHBO- koffers, inhoud en beheer EHBO-kasten, registratieformulier EHBO

Risicoanalyse EHBO In gebouwen met minstens 50 personeelsleden die hoofdzakelijk administratief werk verrichten, wordt één hulpverlener per 50 personeelsleden opgeleid. In gebouwen met activiteiten van industriële aard wordt één hulpverlener per 20 personeelsleden opgeleid. Per gebouw zijn er minstens twee hulpverleners.

Ondersteuning Team gezondheidszorg aan de EHBO-hulpverleners Bereikbaarheid Team gezondheidszorg: ehbo@bz.vlaanderen.be Opstart kennisdelingsnetwerk voor hulpverleners: Uitnodiging Er wordt een item in de picture gezet bv. verstuiking ‘hoe verzorgen met materiaal EHBO-koffer, nieuwe omzendbrief… Vragen en antwoorden Ervaringen delen (intervisie), Registraties opleidingen hulpverleners en hulpverlenerslijsten AED: controle toestellen Noordwijk, oefensessies Administratie register lichte ongevallen EHBO- lokalen VAC’s Bereikbaarheid: je kan nog steeds contact met ons opnemen via de EHBO mail. Wanneer er nood is aan feedback of intervisie na een verzorging, er onvoldoende materiaal ter beschikking is in het EHBO lokaal en info rond je vormingsparcour of andere vragen.

Ondersteuning Team gezondheidszorg aan de EHBO-hulpverleners EHBO-lokaal: Lokaal ter beschikking van hulpverlener om zorgen in een discrete omgeving uit te voeren. GDPB zorgt voor de aanvulling van de EHBO- kast (VAC’s en Noordwijk Brussel) Verbandkoffer: Aanvulling : logistieke dienst van je eigen entiteit. Als hulpverlener geef je geen medicatie, dit is een medische handeling! Aanvulling verbandkoffer is gewijzigd en zal zodra omzendbrief klaar is aan jullie hulpverleners worden medegedeeld en na te lezen zijn op de site van de GDPB Er wordt niet van je als Hulpverlener verwacht medicatie te geven, geef ook geen medicatie uit eigen bezit. De medicatie die we als verpleegkundige konden aanbieden was alg. thuismedicatie en is zonder doktersvoorschrift ook bij een apotheek te verkrijgen. Verwijs hun dan ook door naar een apotheek of medicatie waarover ze zelf beschikken. Geef ook geen advies welke medicatie ze best aankopen, ze kunnen hiervoor advies vragen bij de apotheek of huisarts

Bijhouden registratiefiche EHBO Bij iedere verzorging moet je registratie invullen Bestaat uit twee documenten 1. EHBO- register 2. EHBO-Registratie van verzorging

Bijhouden registratiefiche EHBO Deel van het preventiebeleid Arbeidsongevallen evalueren Preventie Eventueel periodiciteit van de bijscholing voor de hulpverlener te kunnen aanpassen Element in bewijsvoering van een licht ongeval als werkgever het ongeval niet onmiddellijk aan de arbeidsongevallenverzekeraar meldt We willen hiermee bekomen dat we arbeidsongevallen kunnen….

Bijhouden registratiefiche EHBO Jaarverslag GDPB Statistische informatie (per casus) over dodelijke ongevallen, ongevallen met blijvende en tijdelijke ongeschiktheid Nieuw + lichte ongevallen (globaal) + ongevallen met medische of andere kosten

Bijhouden registratiefiche EHBO EHBO-Register Entiteit: Nr. koffer: Plaats koffer: Volgnummer EHBO-fiche Ongeval Naam slachtoffer Naam verzorger Beschrijving Datum Uur  

Bijhouden registratiefiche EHBO EHBO-Registratie van verzorging

Ondersteuning Team gezondheidszorg aan de EHBO-hulpverleners AED oefensessies Tijdens de jaarlijkse bijscholingen komen niet alle EHBO- hulpverleners tot de kans om het AED toestel in te oefenen . De GDPB organiseert jaarlijks AED oefensessies. Met als doel zo veel mogelijk personeelsleden de kans te geven om het AED toestel via een simulatie te leren gebruiken.

Ondersteuning Team gezondheidszorg aan de EHBO-hulpverleners Registraties opleidingen hulpverleners en hulpverlenerslijsten Driemaandelijkse update van de hulpverlenerslijsten op Intranet http://koepel.vonet.be/nlapps/docs/default .asp?fid=797 In de gebouwen kan je de lijsten terug te vinden aan het EHBO-lokaal. Voor vragen rond EHBO-opleidingen en EHBO- registratie stuur je een mail naar ehbo@bz.vlaanderen.be

Taken Team gezondheidszorg Centrale vertrouwenspersoon Vanaf 23 juni 2014 kan je bij ons terecht voor een individueel gesprek. Wanneer je moeilijkheden ervaart op het werk. vb. gepest worden op het werk, ongewenst seksueel gedrag, wanneer je je lichamelijk en geestelijk uitgeput voelt

Taken Team gezondheidszorg Centrale vertrouwenspersoon Verpleegkundigen van GDPB Edda Callebaut Gabriela Necula Wim Vanmol Deden dit in de praktijk al  vanaf 1/10/2014 geformaliseerd  0492 89 00 03

Taken Team gezondheidszorg Spreekbuis Is een gratis telefoonnummer waar je terecht kan wanneer je geconfronteerd wordt met problemen op het werk als conflicten, pesterijen, discriminatie, diefstal of integriteitskwesties. Samen met de collega’s preventieadviseur psychosociaal welzijn en de re- integratieambtenaren. Elke werkdag van 9 tot 17u 0800 92 593

Taken Team gezondheidszorg Maatwerk opleidingen voor entiteiten Op vraag van de entiteit kunnen wij maatwerk aanbieden In samenwerking met de preventieadviseurs, ergonomie en de arbeidsartsen. Verschillende thema’s zijn mogelijk Ontmoetingsdagen VAC’s Meermaals per jaar zullen wij contactmomenten organiseren voor de hulpverleners in de VAC’s. (vragen, ondersteuning, feedback, casussen enz.) Waar en wanneer? We houden jullie op de hoogte.

Taken Team gezondheidszorg Griepvaccinatiecampagne Ieder jaar wordt de griepcampagne voor alle aangesloten entiteiten van de GDPB georganiseerd door het team gezondheidszorg in samenwerking met IDEWE. Bloedinzamelactie Momenteel worden de bloedinzamelactie meermaals per jaar georganiseerd binnen de Brusselse Noordwijk.

Taken Team gezondheidszorg Sensibiliseren, campagnes We organiseren gezondheidscampagnes binnen de Vlaamse overheid voor de personeelsleden. vb. rookstopcampagne, Hou van je gezondheid Drugs en alcholbeleid op het werk Preventie, ondersteunen en bestendigen

Hartelijk bedankt voor uw aandacht! Nog vragen? Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) Boudewijnlaan 30 1000 Brussel tel: 02 553 01 22 gdpb@bz.vlaanderen.be http://www.bestuurszaken.be/welzijn-op-het-werk