Een visie …. Een doel….. Een plan…. Migranten (ouderen) Wonen Zorg en Welzijn NRC Next 31 maart 2014 “Terwijl we ons blind staren op hoofdoekjes en etterbakjes, zagen we niet dat we aan de vooravond staan van een grote tragedie; migrantenmoeders – en vaders die binnen nu en tien jaar massaal zullen rammelen aan de poorten van de zorg. En niemand die gastvrij open kan doen. “ Mohammed Benzakour Schrijver en imker Winnaar van de E.Du Perronprijs ll. donderdag. Boek: YEMMA Kwaliteit van leven verbindt Apeldoorn
Hoofddoelstelling Organisaties in Apeldoorn richten zich cultuursensitief in en bevorderen daarmee de integratie en kwaliteit van leven van de samenleving. ’s Heeren Loo en De Goede Zorg bekleden hierin een voortrekkersrol en voorbeeldfunctie en zijn verbonden op visie, werkwijze en beleid. Deeldoelstellingen : Samen met de doelgroep worden vraaggericht, cultuursen sitieve zorgvormen met als randvoorwaarden taal, cultuur en religie, duurzaam ontwikkeld en gerealiseerd. Het Stakeholdermodel Zorg is geïmplementeerd : Het leergoed wordt doorlopend gedocumenteerd op grond van proces en resultaat en wordt gedeeld op provinciaal- landelijk niveau.
Wat niet …....een zorgcentrum wat wordt afgebroken………
Wat ook niet…… …een zorgcentrum dat niet betaald kan worden.
Geen valse beloften en verwachtingen ! Bomen groeien niet tot aan de Hemel
Wat dan wél …??? Dit…..
Of dit….
..en dit……
…en dit…..
Kwaliteit van Leven..verbindt Apeldoorn Voor iedereen….
KLEURRIJKE KLANKBORDGROEP
STAKEHOLDERMODEL ZORG (‘Blue Ocean’)
Doelgroepen Opdrachtgever/mede aanvragers én stakeholders: de Goede Zorg en ’s Heerenloo; Professionals werkzaam bij de Goede Zorg en ’s Heerenloo; Doelgroepen van beide organisaties; De sociale omgeving van de doelgroepen.
Stakeholders Wisselwerk ANBO Zelforganisaties van etnische groepen Forum Gemeente Apeldoorn ….
Projectactiviteiten – Projectbeschrijving/-aanvragen; – Nulmeting: quick scan, onderzoek; – Benaderen en betrekken: draagvlak; – Coachen: begeleiden/ondersteunen; – Ondersteuningsprogramma “(Trans) Culturele Diversiteit” – Eventueel andere trainingen of andere (groeps)activiteiten. – Projectorganisatie: projectleiding, sturing, bewaking en evaluatie; – Procesbeschrijving/methodiekontwikkeling.
Projectorganisatie Voorstel Opdrachtgever Stuurgroep Klankbordgroep Projectteam Projectleider
1e Fase: Ondersteuningsprogramma (Trans) Culturele Diversiteit Funtionarissen van en Voor en door…. Plenaire modulen: waarnemer Migranten ouderen en jongeren
De essentie van het programma 1e Fase Om te komen tot een duurzame verbinding met de etnisch diverse samenleving: Gelijk taal en denkkader: “hebben wij het over hetzelfde?” …binnen mijn organisatie? … met andere organisaties? …met de burger, de zorgvrager, de migrant ? …met de Gemeente ?
De essentie van het programma 1e Fase De vier transculturele interventies: Ont-moeten, verbinden, leren en borgen Met :Jezelf De ander / collega Jouw organisatie De samenleving Om te komen tot een duurzame verbinding met de etnisch diverse samenleving: RESULTAAT: Vernieuwende en innovatieve zorg die de Kwaliteit van Leven borgt.
Om te komen tot een duurzame verbinding met de etnisch diverse samenleving: De essentie van het programma 1e Fase Wordt er sámen met de migranten burgers gewerkt aan: Vernieuwende ont-moetingen Vernieuwende verbindingen Wederzijds leergoed Gezamenlijke borging vastgelegd in een leer-werkdocument.
Interventie Module: Data en tijd: 1: Ont-moeting Gezamenlijk met afgevaardigden / FORUM 2: Verbinding Gezamenlijk met afgevaardigden / FORUM 3: Wederzijds Leren Gezamenlijk met afgevaardigden / FORUM 4: Borging Gezamenlijk met afgevaardigden / FORUM JULI / SEPTEMBER Presentatie proces-leerdocument aan Apeldoornse samenleving / Gemeente / Provincie
Dhr. Radj Ramcharan