Www.cnvo.nl Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ouders en Kinderen Centraal
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Adaptief onderwijs.
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
De weg naar de competente docent
Samenwerken in burgerschap
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Leren van lerarenopleiders
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Competentiegericht leren vmbo
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Teams als basis van de organisatie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Richting geven aan Teamontwikkeling
Visie op het economieonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Richting geven aan Teamontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014

Programma Wat is professionele ruimte Relatie met actuele ontwikkelingen Verstoord evenwicht Hoe kun je professionele ruimte daadwerkelijk nemen? Afsluiting

Actueel Bestuursakkoorden Excellentie, talenten Professionele statuten Register 3

Wat is professionele ruimte? Definitie Onderwijscoöperatie De ruimte voor de leraar om zijn expertise te benutten ten gunste van onderwijskwaliteit. Het gaat dan om de ruimte om te beslissen over onderwijsinhoud, onderwijsinrichting (didactisch, pedagogisch en organisatorisch) en professionele ontwikkeling. Hoe kun je deze vertalen naar directeuren?

Context Definitie competentie in advies beroepsstandaard schoolleider PO: Het vermogen van een persoon om kennis, vaardigheden en attituden die relevant zijn voor een bepaalde beroepssituatie te verbinden aan persoonlijkheidskenmerken en om deze in te zetten op een geïntegreerde wijze, waardoor adequaat handelen in die beroepssituatie mogelijk wordt.

Verstoord evenwicht 6 Controle Vertrouwen

Rollen Rol bestuurder Strategisch beleid Aangeven wat de organisatie gaat bereiken Rol directeuren Uitvoering van het strategisch beleid Aangeven hoe de organisatie het doel gaat bereiken 7

Rol individuele directeur In DR betrokken bij strategische besluitvorming (adviesrol) In DR betrokken bij het ‘hoe’ van de plannen (besluiten) In DR betrokken bij onderlinge werkverdeling (aansluiten bij vaardigheden, talenten) Individueel bepalen welke scholing/begeleiding nodig is om taken uit te voeren 8

Relatie met andere ontwikkelingen Inzichten rond peer leren, peer review Professionele leergemeenschappen Zelfsturende teams Passend onderwijs (zin en onzin van teamscholing) Beroepstrots 9

5 Criteria Heeft de directeur daadwerkelijke inspraak op de richting van de organisatie? Is er ruimte voor passie en motivatie van de directeur bij het uitvoeren van zijn taken? Heeft de directeur de mogelijkheid om in een professionele beroepsgemeenschap te functioneren? Heeft de directeur de mogelijkheid om ervaring op te doen bij (nieuwe) taken en rollen als gevolg van organisatiebeleid? Is de directeur daadwerkelijk mede-eigenaar van de visie? 10

Wat is empowerment? 5 sleutelkenmerken Eigen kracht een gevoel van eigen deskundigheid Zelfbeschikkingeen gevoel van eigen keuze Persoonlijk overwichteen gevoel van invloed hebben Betekeniseen gevoel van waardevolle activiteiten Vertrouweneen gevoel van geborgenheid

Jezelf en anderen empoweren Wat kan je zelf doen? Wat kan je voor anderen doen? Eigen kracht Zelfbeschikking Persoonlijk overwicht Betekenis vertrouwen

Hoe neem je professionele ruimte? 13 Conclusies van deze workshop:

Afsluiting CNV Onderwijs Hans van Dinteren Hans van