Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014
Programma Wat is professionele ruimte Relatie met actuele ontwikkelingen Verstoord evenwicht Hoe kun je professionele ruimte daadwerkelijk nemen? Afsluiting
Actueel Bestuursakkoorden Excellentie, talenten Professionele statuten Register 3
Wat is professionele ruimte? Definitie Onderwijscoöperatie De ruimte voor de leraar om zijn expertise te benutten ten gunste van onderwijskwaliteit. Het gaat dan om de ruimte om te beslissen over onderwijsinhoud, onderwijsinrichting (didactisch, pedagogisch en organisatorisch) en professionele ontwikkeling. Hoe kun je deze vertalen naar directeuren?
Context Definitie competentie in advies beroepsstandaard schoolleider PO: Het vermogen van een persoon om kennis, vaardigheden en attituden die relevant zijn voor een bepaalde beroepssituatie te verbinden aan persoonlijkheidskenmerken en om deze in te zetten op een geïntegreerde wijze, waardoor adequaat handelen in die beroepssituatie mogelijk wordt.
Verstoord evenwicht 6 Controle Vertrouwen
Rollen Rol bestuurder Strategisch beleid Aangeven wat de organisatie gaat bereiken Rol directeuren Uitvoering van het strategisch beleid Aangeven hoe de organisatie het doel gaat bereiken 7
Rol individuele directeur In DR betrokken bij strategische besluitvorming (adviesrol) In DR betrokken bij het ‘hoe’ van de plannen (besluiten) In DR betrokken bij onderlinge werkverdeling (aansluiten bij vaardigheden, talenten) Individueel bepalen welke scholing/begeleiding nodig is om taken uit te voeren 8
Relatie met andere ontwikkelingen Inzichten rond peer leren, peer review Professionele leergemeenschappen Zelfsturende teams Passend onderwijs (zin en onzin van teamscholing) Beroepstrots 9
5 Criteria Heeft de directeur daadwerkelijke inspraak op de richting van de organisatie? Is er ruimte voor passie en motivatie van de directeur bij het uitvoeren van zijn taken? Heeft de directeur de mogelijkheid om in een professionele beroepsgemeenschap te functioneren? Heeft de directeur de mogelijkheid om ervaring op te doen bij (nieuwe) taken en rollen als gevolg van organisatiebeleid? Is de directeur daadwerkelijk mede-eigenaar van de visie? 10
Wat is empowerment? 5 sleutelkenmerken Eigen kracht een gevoel van eigen deskundigheid Zelfbeschikkingeen gevoel van eigen keuze Persoonlijk overwichteen gevoel van invloed hebben Betekeniseen gevoel van waardevolle activiteiten Vertrouweneen gevoel van geborgenheid
Jezelf en anderen empoweren Wat kan je zelf doen? Wat kan je voor anderen doen? Eigen kracht Zelfbeschikking Persoonlijk overwicht Betekenis vertrouwen
Hoe neem je professionele ruimte? 13 Conclusies van deze workshop:
Afsluiting CNV Onderwijs Hans van Dinteren Hans van