1 Gitte LAENEN Advocaat-vennoot GD&A Studiedag VVOS en ECG Behoorlijk kiezen – de ladder van Lansink Brussel, 12 december 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Wat is de invloed van de verlofstelsels op mijn pensioen?
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
V.S.O.A. - Politie Lispet Manu - Vast Afgevaardigde
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Boek II: ambtenarenrecht
Opleiding voor schoolsecretariaten
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Enkele voorbeelden.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
E-Government binnen de sociale zekerheid
Storten kost geld. Behoorlijk afscheid nemen. An VANGOMPEL Advocaat-vennoot Odigo Advocaten.
Rol en positie omgevingsambtenaar
Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A
“De week van de ontdekking”
1 Cies GYSEN Advocaat-vennoot GD&A Studiedag VVOS en ECG Superman bij het huisvuil? Verboden te storten. Brussel, 12 december 2014.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Werknemerspresentatie i-Pensioen: Middelloon versie
Visum en overheidsopdrachten
Parlementaire hoorzitting 12 mei 2015
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Welkom Henriëtte Sterken, Accountmanager. Inhoud Bedrijfseconomisch ontslag en recht op WW.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Evaluatie in CMW & LDE.
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Transcript van de presentatie:

1 Gitte LAENEN Advocaat-vennoot GD&A Studiedag VVOS en ECG Behoorlijk kiezen – de ladder van Lansink Brussel, 12 december 2014

De nieuwe structuur heeft slechts nood aan één leidinggevende / “manager” – dus keuze tussen secretarissen dringt zich op… 2

- Wet van 17 juli 1970 (uitloper van Eenheidswet 1961): -Ter vrijwaring van de rechten van het personeel van de betrokken gemeente bepaalt de Koning de wijze van uitvoering; -Koning kan daarbij afwijken van wetten inzake aanwerving, bevordering, pensioen, … -Gemeenteraden en Commissies Openbare Onderstand kunnen beslissen dat sommige personeelsleden de eretitel van hun ambt mogen dragen; - Ratio legis: toestand personeel is verschillend van gemeente tot gemeente, dus wet kan niet alle bepalingen opnemen ter oplossing van problemen  soepelere methode dringt zich op, met als doel “een bevredigende opneming van de betrokken personeelsleden ofwel hun vervoegde opruststelling mogelijk maken” (Parl. Stukken , nr. 991/1, p. 4) = vrijheid voor de gemeente zelf = autonomie én overgangsmaatregelen voorzien; - Uitvoeringsbesluit van 24 december 1970: -Nieuwe gemeenteraad benoemt de personeelsleden van vroegere gemeenten van ambtswege in overeenstemmende betrekkingen; -Er wordt geen enkele vereiste gesteld voor hun benoeming; -Er mag geen beroep worden gedaan op “buitenstaanders” tenzij voor betrekkingen waarvoor er geen personeelsleden voorhanden zijn; -Vastbenoemden kunnen voortijdig (vóór 65j) op pensioen gesteld worden mits zij minstens 60j zijn en 30 dienstjaren tellen; 3

- Wet van 23 juli 1971 – artikel 8: -Ter vrijwaring van de rechten van het personeel van de betrokken gemeente bepaalt de Koning de wijze van uitvoering; -Koning kan daarbij afwijken van wetten inzake aanwerving, bevordering, pensioen, … -Gemeenteraden en Commissies Openbare Onderstand kunnen beslissen dat sommige personeelsleden de eretitel van hun ambt mogen dragen; -Doel = gemeentelijke autonomie: “wat betreft het lot van het gemeentepersoneel moet het initiatief uitgaan van de gemeenteraad”, maar met behoud van werkzekerheid en verworven rechten (overname van alle personeel door nieuwe gemeente!);  Nochtans diverse amendementen ingediend: 1.Keuze voor secretarissen/ontvangers om bij de opheffing van hun ambt te kiezen voor, ofwel terbeschikkingstelling met behoud van volledige wedde en statuut, ofwel het aanvaarden van een nieuwe betrekking binnen de gemeente; 2.Gemeente dient alle personeelsleden in beginsel te benoemen/behouden binnen het nieuwe kader, in functies die gelijkaardig zijn aan hun eerdere functies. Zoniet, dan worden de personeelsleden benoemd in de nog openstaande functies (zelfs indien deze niet gelijkwaardig zijn). Van zodra een gelijkwaardige functie vrijkomt, worden ze daarin benoemd – ingeval van onterechte weigering van een personeelslid wordt deze geacht vrijwillig ontslag te nemen; 3.De secretaris van de nieuwe gemeente wordt benoemd onder de secretarissen van de samengevoegde gemeenten – de “overblijvers” worden benoemd als “adjunct- secretaris/ontvanger”; 4.Pensioenleeftijd terugbrengen op 50j; 5.(…); 4

 Uitvoeringsbesluit van 29 juni 1976: ◦ Overgangsmaatregelen voor bestaand personeel:  Blokkering van het totale personeelsbestand voor een periode van 3 jaar – alleszins tot goedkeuring van personeelsformatie vd nieuwe gemeente door toezichthoudende overheid;  Disponibiliteit wegens ontheffing uit of opheffing van ambt was niet mogelijk voor secretarissen;  Niet-gekozen secretarissen werden ambtshalve met de eretitel van hun vroeger ambt bekleed;  Vervroegd pensioen (op 60j) was mogelijk mits 30 dienstjaren en mits aanvaarding door gemeenteraad; ◦ Nieuwe regels voor toekomstig personeel:  Pensioengerechtigde leeftijd daalt van 70j naar 65j;  Diplomavereisten voor functies van secretaris en ontvanger worden ingevoerd;  Personeelssterkte moet getoetst worden aan werkelijke personeelsbehoefte; ◦ DUS: autonomie van de gemeenten wat betreft keuze van de gemeentesecretaris – voorzien van overgangsmaatregelen! 5

6

 Meest eenvoudige oplossing;  Via natuurlijke afvloeiing (zoek het “momentum”) of één van beiden gaat vrijwillig op zoek naar een andere uitdaging (al dan niet binnen de gemeente / OCMW – interne/externe mobiliteit – territoriale/extra-territoriale mobiliteit);  Eventueel vrijwillig ontslag – modaliteiten voorzien (schriftelijk – datum in gemeen overleg te bepalen); 7

 Beginsel van gelijke toegang tot het openbaar ambt = grondwettelijk verankerd (gelijkheid en niet-discriminatie);  Bestuur is verplicht om op een objectieve wijze de aanspraken van de verschillende kandidaten te vergelijken op basis van objectieve en relevante criteria die verband houden met de te begeven betrekking én bij indienstneming voorrang te geven aan diegene die vanuit het oogpunt van het algemeen belang de meest geschikte kandidaat is;  Afwijking mogelijk? – enkel indien daarvoor een rechtens aanvaardbare verantwoording kan worden gegeven, meer bepaald wat betreft het pertinente karakter van het gehanteerde criterium van onderscheid en het evenredigheidsverband tussen het aangewende middel en het beoogde doel, zelfs wanneer de afwijking uitgaat van de wetgever;  Bekwaamheid is geen afdoende verantwoording (RvS, 29 juni 2011, nr ; beschikken over nuttige ervaring is geen afdoende verantwoording (GWH (Arbitragehof) 1 juni 2005, nr. 96/2005);  Wat dan wel?? = eerste denkoefening…, hoewel: regel bestaat nu al in het recent gewijzigd Gemeente- en OCMW-decreet: “aanbod” om functie over te nemen = vrijwilligheid – quid motivering gelijke toegang?); 8

 Uitgangspunt = gelijkwaardigheid van beide functies (cfr. RvS, 12 februari 2009, nr );  Organisatie van een vergelijkend examen;  Inschakelen van een extern selectiebureau – objectiviteit  ;  Schriftelijk en mondeling gedeelte? Assessment? – Nog nood aan test die de managements- en leiderschapscapaciteiten van de betrokkenen toetst?; 9

 Voorzien in een overgangsregeling en in terugvalopties is in beginsel niet verplicht – vandaag niet voorzien voor decretale functies – doch meer dan wenselijk gelet specificiteit van functie als secretaris (o.m. gelet “bewuste” keuze van de betrokkenen);  Hergebruiken?  Recycleren?  Storten?  “vrijwilligheid”/keuze?;  tijdelijk? – stel: (vervroegde) uittrede van de “winnaar”, dan:  automatische terugkeer van de “verliezer”? – terugkeer begrenzen in de tijd?  openstellen van de functie? - al dan niet enkel voor verliezers?; 10

 Intern “hergebruik” – onmiddellijk inzetbaar binnen nieuwe structuur: ◦ In rol van “adjunct”, directeur, … = “rechterhand” van de secretaris; ◦ In rol van “griffier” (cfr. Nederlands model sinds Wet dualisering gemeentebestuur 2002) = adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad; ◦ Als leidinggevende van specifieke “projecten”;  Terugkeer bij wegvallen “winnaar” verdedigbaar?  Extern “hergebruik” – inzetbaar buiten nieuwe structuur; ◦ Cfr. externe personeelsmobiliteit; ◦ Op lokaal niveau, op Vlaams niveau, …;  Terugkeer bij wegvallen “winnaar” verdedigbaar? 11

 Aangepaste “disponibiliteitregeling wegens ambtsontheffing”;  Toekennen van wachtgeld: ◦ Degressief? ◦ In functie van anciënniteit en leeftijd van betrokkene?  Te allen tijde opnieuw oproepbaar in actieve dienst; ◦ Voorkeurspositie binnen eigen gemeentebestuur indien voldaan is aan de voorwaarden - dus terugkeer bij wegvallen “winnaar” lijkt verdedigbaar; ◦ Quid oproeping door ander gemeentebestuur:  “keuzemogelijkheid” uit poel van in disponibiliteit gestelden of “gelijke toegang” dus examen?  Ingeval van keuze uit poel: rekening houden met het aantal dienstjaren? andere parameters? OF “examen” organiseren? 12

 “Gouden handdruk” = vervroegde pensionering;  Parameters hoogte vergoeding?  Definitief; 13

14

15 Antwerpsesteenweg MECHELEN Tf. 015/ Fax 015/ Bedrijvencentrum 4 Wings Nijverheidsstraat OEVEL-WESTERLO Tf. 014/ MET DANK VOOR UW AANDACHT