terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Busramp in Zwitserland
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Communicatie en draagvlak
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Woord van Leven April 2014.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Pastoraal op school.
Wat maakt het leven zinvol?
Lesgeven en begeleiden
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Voorstelling 6de leerjaar
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Met handen en voeten geloven 1
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communiceren met Marloes
In Uw licht zien wij het Licht
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
De levensbeschouwelijke analyse
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
Op ontdekkingstocht 1. Beelden Beelden 2. Woorden Woorden 3. Waarom deze metafoor? Waarom deze metafoor? 4. Materiaal: suggesties Materiaal: suggesties.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Talent in Ontwikkeling
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Het loopbaangesprek.
Passend onderwijs.
Talent in Ontwikkeling
Zo krijg je dus aandacht
De Goede Week 2013 op de lagere school.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014 Godsdienst in OKAN terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014

Godsdienst in OKAN Na (meer dan) 10 jaar zoeken, kunnen landen? 9-9-99: leerplan : terreinen en doelen van 1 B. 10-6-04 Studiedag Mechelen Coloma : tussendoelen (vertaling BUSO) Nascholingssessies in schooljaar 2005-2006 22-2-13: Studiedag Anderlecht St Guido: een leraar brengt zijn manier van werken in OKAN – nieuwe aandacht voor terreinen (8) en doelen (74) 8-5-14: het nieuwe addendum aan het leerplan ‘Godsdienst in OKAN’ wordt goedgekeurd. 25-11-14: …. Toelichting – verkenning en samen aan het werk

Basisdoel van het vak is: leerlingen mogen groeien in het eigen levensbeschouwelijke zoeken aan de hand van het christelijke verhaal en andere levensbeschouwingen. Zie p 49 van het leerplan RKG Een zaak van communicatie tussen de eigen groeiende identiteit (van de leerling), het christelijke verhaal en de pluraliteit

Dat groeien heeft te maken met verschillende LB vaardigheden: Attent worden: waarom – waartoe doen mensen de dingen die ze doen? Expliciteren: kan ik visie op leven, wereld God uitdrukken Luisterend omgaan: kan ik visie bij anderen ontdekken? Kan ik bij christenen ontdekken waar zij van leven en …? Kan ik eigen visie / houding motiveren ? Kan ik mijn visie naar een levenspraxis vertalen.

Aandachtspunten voor godsdienst in OKAN Hoe ondersteun ik de leerlingen zodat zij in het vervolgonderwijs godsdienstlessen kunnen mee-maken? Welke begrippen – vaardigheden zijn daarvoor relevant? Wellicht is de focus op ‘leren attent worden’, ‘leren expliciteren’ en ‘leren luisterend omgaan’ belangrijk ?

Een raamplan Een richtingaanwijzer (hoe overstijg ik de taalles) Ondersteuning voor de leerkracht – de kansen zien! (vanuit rijke impulsen) Bron om inspiratie te vinden voor een les …

Een raamplan? Analogie met de andere raamplannen godsdienst Liefst ook aandacht voor de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven. (ILC – DS) zes terreinen, levensgebieden

Van acht naar zes terreinen Zich goed voelen Tijd Feesten en vieren (Toekomst) ) (Het leven roept mij) ) Op Tocht (Gelukkig willen zijn!) ) Symbolen die leven geven (Pijn en verdriet) Creatief zijn

Terreinen ‘Raadsels van het menselijk bestaan’. ‘Levensgebieden waarrond gewerkt wordt en die helpen om de werkelijkheid en het leven vanuit een christelijke en multilevensbeschouwelijke invalshoek te bekijken.’ Niet direct bedoeld als thema’s of onderwerpen… eerder schijnwerpers om in een impuls / thema het levensbeschouwelijke te doen oplichten.

Bij elk terrein Blikopener: het terrein vanuit christelijke inspiratie bekeken: onder welk woord christenen staan Beginsituatie: uitdaging om in te gaan op wat leeft in deze leergroep – kan per leergroep herschreven worden Terreinomschrijving: mogelijkheden en elementen Hermeneutische knooppunten: mogelijke verschillende interpretaties van ‘leven, God, mens – zijn, in de wereld staan, die zinvol kunnen en mogen ter sprake gebracht worden.

Bij elk terrein OKANdoelen: Lesdoelen drukken waardevolle, wenselijk geachte, realiseerbare, duurzame verandering bij de ll. uit. Prestaties (kennen , kunnen en zijn) die verwacht mogen worden van lln of waar inspanningen aan gekoppeld worden. De lln mogen aan het werk gezet worden in de activiteit die het doel aangeeft: aanduiden, onderzoeken, verkennen … ! 24 doelen: Garantie van een vakoptiek Lesdoelen In combinatie met lesimpulsen worden deze (abstracte) OD best concreet. Kunnen ze dan ‘uiteen gelegd worden in concreet haalbare lesdoelen? Wat verwacht ik dat mijn leerlingen gaan kennen, kunnen, (zijn) na deze les(sen)? Kunnen we leren van Piet Huysentruyt ? Wat hebben we vandaag geleerd? Maar ook wat willen we vandaag leren?

Bij elk terrein Ingrediënten: deze verrijken de ervaringen van lln, Wat wellicht vruchtbaar op de werktafel komt Eerst algemeen menselijke begrippen, dan begrippen die met levensbeschouwing te maken hebben. Kunnen deze begrippen verkend worden interlevensbeschouwelijk en christelijk ?

Bij elk terrein wenken om deze OKANdoelen met de leerlingen te realiseren. om deze begrippen ter sprake te brengen. Om het christelijk verhaal i.v.m. het terrein ter sprake te brengen.

Met de doelen naar de klas Uitgaan van een onderwerp - zich laten inspireren door een OKANdoel Uitgaan van een doel – dit met (binnen) een ingrediënt trachten te realiseren. Uitgaan van een actueel gegeven in de omgeving – klas – school: en het doel? Uitgaan van een begrip / vraag / probleem / knoop En het doel / kader?

Met de doelen naar de klas De drie wijzen: De lln kennen de symbolen / gebruiken bij de grote feesten per levensbeschouwing (feesten en vieren) De lln kunnen de grote feesten uit verschillende levensbeschouwingen via verhalen en getuigenissen beluisteren. (feesten en vieren) De lln kunnen in bijbelse verhalen aanduiden hoe mensen in de vreemde hun eigenheid kunnen ontdekken (zich goed voelen) De lln kunnen in bijbelse verhalen aanduiden waar God de mens onderweg niet in de steek laat (zich goed voelen) De lln kunnen bij bijbelse figuren en anderen bewonderenswaardige karaktertrekken opsporen (op tocht) De lln kunnen in het evangelie en andere verhalen aanduiden dat het non-verbale het verbale vooraf gaat. (creatief zijn) De lln ontdekken dat voorwerpen een symbolische betekenis kunnen krijgen (symbolen die leven geven) Maar niet ‘uitmelken’ ! Welk doel maakt het meeste kans bij de lln?

Met een doel naar de klas De actualiteit van het kerkelijk jaar: Acties tijdens advent of vasten of sterke momenten in andere religies Acties tijdens vredesweek of Amnesty International In de diepte van het verhaal stappen! (niet bij de organisatie blijven) Of een doel werkelijk aanpakken. Gepaste werkvormen zoeken. Inspiratie in handboeken (misschien ook wel die van het basisonderwijs), Thomas, …

Onze bril : Wat doen mensen (gelovigen) ? Hoe geven zij daar betekenis aan? …. > Sluit dat aan bij hoe ik tegen gebeurtenissen in mijn leven aankijk…?

vorderingsplan In het raamplan is achteraan een vorderingsplan toegevoegd. De Lk houdt de vorderingen van de lln met de OKANdoelen bij. Met dit instrument kan de Lk (kunnen de Lkn) bijhouden op welke doelen werd ingezet. De Lk volgt op om de lessen inhoudelijk breed over de zes terreinen en verschillende doelen te spreiden.

Pas toe: op je eigen leven, op de samenleving en op de bredere wereld. Communiceer: geef jouw eigen gefundeerde mening over een niet-religieus of religieus sleutelbegrip, een overtuiging of praktijk. Pas toe: op je eigen leven, op de samenleving en op de bredere wereld. Onderzoek: bestudeer specifieke concepten of sleutelbegrippen uit A, B en C. Contextualiseer: Bekijk deze sleutelbegrippen in de actualiteit en diversiteit waarin ze beleefd worden en benoem mogelijke vragen en problemen die hier bij rijzen. Evalueer: vergelijk en becommentarieer elk onderzocht sleutelbegrip en ga nu opnieuw in communicatie.