Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
Vriendschap voor het leven
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
?.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
De toetssteen ‘14-’18.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
Herlancering educatieve website
Handelingsgericht samenwerken
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
Voortgangsgesprek fase 1
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgplicht in passend onderwijs
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Pedagogische interventie PEP-poli
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Kanjertraining..
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De laatste Armeniër De Armeense genocide, 1915 Het verleden vergeten?
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Prive Frank de Boer. Geboorteplaats:Haarlem Geboortedatum:20 mei 1967 Huidige woonplaats:Hoevelaken.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen

 “Herinneringseducatie is werken aan een houding van actief respect in de huidige maatschappij vanuit de collectieve herinnering aan menselijk leed dat veroorzaakt is door menselijke gedragingen als oorlog, intolerantie of uitbuiting en dat niet vergeten mag worden.”

 Herinneringseducatie draagt bij tot de invulling van de vakgebonden eindtermen en ondersteunt de inspanningen die de school levert voor de vakoverschrijdende eindtermen.  Als vakoverstijgende en leerjaaroverstijgende aanpak zou het kunnen gaan om een ruim pedagogische opzet waarbij verschillende vakken en leraren betrokken zijn.  De inbreng van de geschiedenis- en PAV-leerkracht blijft evenwel essentieel. Zijn of haar ondersteuning en het adequaat didactisch materiaal kunnen de andere leraren het vertrouwen geven om deze complexe onderwerpen aan te snijden, ook al valt dat niet binnen hun specialisatie.

 2-daags colloquium rond herinneringseducatie rond ‘de Groote Oorlog’ tijdens het schooljaar  Dag 1 zou voorbehouden zijn voor het historische luik en bestaat uit een terugblik op WOI. Wat was die oorlog precies, welke zijn de minder bekende aspecten van de oorlog. Hoe kijkt men in de verschillende landen terug op WOI. Hoe is de terugblik doorheen de jaren geëvolueerd, …  Dag 2 is dan gericht op het educatieve en het vakoverschrijdende aspect van herinneringseducatie. Hoe gaan we om met het gegeven oorlog. Hoe herdenken we oorlog? In welke vakken kunnen alle segmenten van herinneringseducatie aan bod komen?

 Vraag aan collega’s: wie is bereid om vanuit haar/zijn discipline mee te denken naar invulling van de tweede dag? -hoe kan herinneringseducatie vakgebonden geïntegreerd worden? -hoe kan herinneringseducatie vak- en leerjaaroverstijgend geïntegreerd worden? -welke werkwinkels hebben wij desgevallend op het oog? - welke samenwerking kunnen we hier rond opzetten met het basisonderwijs? -graag een seintje voor 10 december aan Johan Vankeersbilck