Workshop “Beoordelen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

situationeel leiderschap
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Werkveldtraining 26 september 2013
Presentatie introductie BGL
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
1.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Examinering Conferentie BTG HTVF
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht leren vmbo
Voor praktijkonderwijs
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Studieadviesregeling
Werkveldconferentie 13 november 2014
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardig-heden
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemprl.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hannah Wielenga januari 2017
Hannah Wielenga februari 2017
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Loopbaan en burgerschap les 3
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Workshop “Beoordelen” 27-10-2014

Doel van deze bijeenkomst: afstemming over….. Hoe worden kwalificerende onderdelen van de diverse opleidingen beoordeeld. Wat is de rol van school hierin? Wat is de rol van de BPV hierin? Hoe moet de beoordelingslijst van kwalificerende onderdelen worden ingevuld?

Oefening 1. Hoe zou je na het zien van het volgende filmpje de competentie aandacht en begrip tonen invullen op de beoordelingslijst? Waarom? Competentie D; aandacht en begrip tonen 2.wmv

Met welke bril beoordeel je gedrag? beoordelen perspectief.mp4

IJsberg Doen Denken Willen

Eind- beoordeling van een BP!

Invullen van de beoordelingslijst door de BPV: De twee onafhankelijke beoordelaars in de BPV vullen in overleg met elkaar één beoordelingslijst in. Alle werkprocessen en daar onder hangende competenties worden door de beoordelaars beoordeeld met een onvoldoende, voldoende of goed. Beide beoordelaars vullen op de laatste bladzijde van de beoordelingslijst hun naam en functie in en de naam en telefoonnummer van de instelling waar de beoordelaars werkzaam zijn. Belangrijk is dat de beoordelaars ook de beoordeling onderbouwen. Zeker bij een onvoldoende beoordeling. Dit doet men ook op de laatste bladzijde.

Moeilijkheidsgraad Gesloten context: Je volgt regels, procedures en protocollen op. Begeleider geeft instructies. Open context is minder voorspelbaar. Je voert ook handelingen uit die minder vaak voorkomen. Je begeleider is op afstand aanwezig. Complexe context je kunt zelf oplossingen en strategieën voor problemen bedenken. Je gebruikt kennis en vaardigheden uit andere situaties.

Moeilijkheidsgraad Geleid; De begeleider geeft duidelijke instructie, waarna je de handeling uitvoert en nabespreekt. Begeleid. De begeleider stuurt op afstand. Je vraagt raad en advies en je kunt tijdens en na de uitvoering terugvallen op de begeleider. Zelfstandig; wanneer het rondje ‘zelfstandig’ is gevuld, voer je de bp of proeve zelfstandig uit. Naderhand rapporteer je over je handelen. Je legt uit jezelf verantwoording af.

Moeilijkheidsgraad Verantwoordelijkheid voor het eigen takenpakket/ samenwerking met collega’s hoort bij iedere student in een zorg- of welzijnsopleiding. Aansturing en verantwoordelijkheid voor de hele zorg- en begeleidingscyclus zijn ingevuld bij een opleiding op niveau 3 en 4.

1 paraaf per competentie (niet per gedragsindicator)

Onvoldoende aangetoond: De student toont het gedrag niet of onvoldoende op het vereiste beheersingsniveau aan binnen de vastgestelde moeilijkheidsgraad, zoals in de beoordelingslijst is vastgelegd. De assessor zet in dit geval een vinkje in de kolom ‘Onvoldoende aangetoond’.

Voldoende aangetoond: De student toont gedrag op het vereiste beheersingsniveau voldoende aan binnen de vastgestelde moeilijkheidsgraad zoals aangegeven is in de beoordelingslijst. De assessor zet een vinkje in de kolom ‘Voldoende aangetoond’.

Goed aangetoond: Als een student één of meerdere onderdelen uit de beoordelingslijst goed (boven de norm) heeft uitgevoerd binnen de vastgestelde moeilijkheidsgraad, waardeert de assessor dit met ‘Goed aangetoond’. Bijvoorbeeld wanneer de student meer of beter presteert dan in de beoordelingslijst geëist wordt.

Hulpvragen voor het beoordelen van ‘Goed’: Handelt de student bewust bekwaam door inzicht te tonen in de situatie en verantwoording van het eigen handelen? Is de student proactief door zelf initiatieven te nemen en adequaat te handelen? Deelt de student relevante kennis en inzicht? Is de student een gelijkwaardige collega? Geeft de student constructieve feedback met als doel de kwaliteit van het werk te verbeteren?

Mondelinge rapportage Direct na het examen Spreek vanuit de “We” vorm Verwijs naar de status van het examen Geef direct de uiteindelijke beoordeling Onderbouw de beoordeling aan de hand van gedragsvoorbeelden van de kandidaat uit het examen Vertel de vervolgprocedure

Schrijftips voor het schrijven van een toelichting op de beoordeling. Schrijf in: Actieve vorm Korte zinnen Maak gebruik van: - concrete voorbeelden uit waarnemingen. Bijvoorbeeld: (“Je overlegt je werkzaamheden goed”. “Je troost mevrouw de Wit op een hele fijne manier.” “Je legt heel duidelijk uit wat de kinderen van jou mogen verwachten”….) Let op: Vaktaal op het juiste niveau

Invullen door de docent De docent vult het onderdeel in van de beoordelingslijst waarop de kwalificerende bewijsstukken staan beschreven. Door de docent worden de specifieke bewijsstukken beoordeeld met een onvoldoende, voldoende of een goed. De docent hoeft verder niets in te vullen op de beoordelingslijst.

Beoordelen van resultaten. School Beoordelen bewijsstukken op inhoud (criteria) Cesuur bepalen BPV Beoordelen van bewijsstukken op waarheid. Invullen beoordelingslijst.

Oefening 4………… Hoe zou je na het zien van het volgende filmpje de competentie op de behoeften en verwachtingen van de cliënt richten beoordelen en waarom? Competentie R; op de behoefte en verwachtingen van de cliënt richten 1.wmv

Hoe zou je bij het volgende filmfragmentje de competentie aandacht en begrip tonen invullen op de beoordelingslijst? En waarom? Competentie D; aandacht en begrip tonen 1.wmv

Succes met beoordelen!

Oefening 3 Hoe zou je na het zien van het volgende filmpje de competentie ‘op de behoefte en verwachtingen van de cliënt/ patiënt richten’ beoordelen en waarom? Competentie R; op de behoefte en verwachtingen van de cliënt richten 2.wmv