Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid Gastvrij in de zorg
Doelen van deze bijeenkomst Nabespreken van: De doelen van het traject. Introductie module en open vragen / huiswerkopdrachten. Onderwerpen Vakbekwaamheid / bewogenheid / empathie. Gastvrijheid is perceptie, is een verhaal. Leren over Gastvrijheid van anderen. Voorbereiden: opdracht recensent zijn. Actieplanning: het afdelingsplan.
De doelen van het traject Uitkomst van de meting / startbijeenkomst. Maak hier een korte samenvatting van de doelen.
Startvragen 1. Zijn er vragen die je bijgebleven zijn? 2. Zijn er gebeurtenissen van de afgelopen tijd op het gebied van gastvrijheid die je bijgebleven zijn?
Resultaten module Zet hier de vragen die je gekozen hebt.
De Dialoog
Gastvrijheid is: bewogenheid vakbekwaamheid hoffelijkheid Vakbekwaamheid: de basis waarop personeel in dienst genomen wordt. Iemand is bekwaam om de werkzaamheden uit te voeren op zijn gebied, is daarin geschoold en weet technisch precies wat hij moet doen om de juiste zorg te leveren, een maaltijd te bereiden of weet welke schoonmaakmiddelen de juiste zijn. Iemand is deskundig. Dat verwachten bewoners en familieleden. Hoffelijkheid: het personeel verleent service. Iemand die hoffelijk is zal altijd groeten, goede omgangsvormen hebben, belangstelling tonen voor de bewoner en diens familie en vrienden. Bewogenheid: het personeel is geïnspireerd, ze werken vanuit hun hart. De medewerkster kijkt tijdens haar werkzaamheden naar de mens die zij verzorgt. In de modules zit het voorbeeld van het waken: de medewerkster is niet verplicht om een maaltijd aan te bieden. Maar zij kan zich inleven (empathie tonen) in de familie en begrijpt dat het belangrijk is dat zij op krachten blijven in deze moeilijke periode. bewogenheid vakbekwaamheid hoffelijkheid
Gastvrijheid is een belevenis Steunkousen aantrekken tot een belevenis maken Wat bedoelde Inge? In de module zat een filmpje waarin zei ze dat medewerkers vooral bewogen moeten zijn, dat is belangrijker voor de tevredenheid van bewoners en familie dan vakbekwaamheid. Ben je het daarmee eens?
Als je een zaal hebt met een goede internetverbinding, speel dan de film af.
Gastvrijheid is een verhaal, is perceptie Weet je waarom ze in het ziekenhuis die gordijnen dicht doen rond mijn bed? Als ik hem vertel waarom ik het gordijn dicht doe rond zijn bed… Perceptie kan je beïnvloedden. In de module zat het verhaal van Fred Lee en de privacy in ziekenhuizen. Iedereen wist uit onderzoek dat patiënten vinden dat hun privacy beter gerespecteerd moet worden. Maar ondankt veel training van het personeel op het gebied van privacy, gingen de tevredenheidsscores niet omhoog. Patiënten hadden niet door dat verpleegkundigen rekening met hen probeerden te houden. Pas toen verpleegkundigen gingen vertellen wat ze doen, kregen patiënten ook de kans om te vertellen wat zij belangrijk vinden. Zo ontstond de dialoog over belangrijke wensen.
Gastvrijheid: leren van anderen
Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 1 De dames THe gaan op zorgvisite Waar zou jij op letten als recensent? Opdracht: In de komende drie weken ga je met een maatje koffie drinken / op bezoek bij een andere organisatie. Je gaat observeren met de vraag: zijn ze hier gastvrij?
Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 2 De dames THe gaan op zorgvisite Afspraken over het bezoek Maak tweetallen: Bespreek met elkaar waar jij op zou letten. Zet dit op een observatielijst. (10 minuten) Hang alle observatielijsten op en bekijk of andere tweetallen observatiepunten hebben die jou inspireren. Voeg deze toe aan jouw lijst (10 minuten).
Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 3 De dames THe gaan op zorgvisite Presentatie van de observatie Volgende dialoogbijeenkomst Ieder tweetal krijgt een minuut om te vertellen wat ze waargenomen hebben. Je kunt: vertellen een beeld presenteren (afbeelding, poster) nadoen (minitoneelstukje).
Wat kan je in Module …….verwachten? Zet hier de onderwerpen die je kiest voor de volgende dialoogbijeenkomst.
Afronding en evaluatie Het afdelingsactieplan Slot: Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?
Bedankt voor je aandacht en veel succes met Gastvrijheid in de zorg