Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Hoe werkt een powerpoint?
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Al doende leren training docenten
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
de eerste groepsbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Tweede wereldoorlog.
de derde groepsbijeenkomst
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Opstel schrijven.
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Ambiance en binnengaan
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Uitleg persoonsvorm (pv)
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Presenteren en communiceren
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Regisseurs  Casussen bekijken  Kwaliteitenspel.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Keuzevak Effectieve Verslavingspreventie
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Module 3 Het leven gaat door …
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Instructie geven en uitvoeren
Keuzedeel internationalisering
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Schoolgroepbijeenkomst
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Project English BOL niveau 4.
Introductie Powerpoint biedt je allerlei mogelijkheden om een tijdsbeeld te presenteren met tekst, muziek, beeld en video. Klik op ‘Invoegen’ en ga lekker.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Les 3: regels en afspraken met de klas
‘In veilige handen’ Welkom Wat is je bijgebleven van de vorige keer?
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid Gastvrij in de zorg

Doelen van deze bijeenkomst Nabespreken van: De doelen van het traject. Introductie module en open vragen / huiswerkopdrachten. Onderwerpen Vakbekwaamheid / bewogenheid / empathie. Gastvrijheid is perceptie, is een verhaal. Leren over Gastvrijheid van anderen. Voorbereiden: opdracht recensent zijn. Actieplanning: het afdelingsplan.

De doelen van het traject Uitkomst van de meting / startbijeenkomst. Maak hier een korte samenvatting van de doelen.

Startvragen 1. Zijn er vragen die je bijgebleven zijn? 2. Zijn er gebeurtenissen van de afgelopen tijd op het gebied van gastvrijheid die je bijgebleven zijn?

Resultaten module Zet hier de vragen die je gekozen hebt.

De Dialoog

Gastvrijheid is: bewogenheid vakbekwaamheid hoffelijkheid Vakbekwaamheid: de basis waarop personeel in dienst genomen wordt. Iemand is bekwaam om de werkzaamheden uit te voeren op zijn gebied, is daarin geschoold en weet technisch precies wat hij moet doen om de juiste zorg te leveren, een maaltijd te bereiden of weet welke schoonmaakmiddelen de juiste zijn. Iemand is deskundig. Dat verwachten bewoners en familieleden. Hoffelijkheid: het personeel verleent service. Iemand die hoffelijk is zal altijd groeten, goede omgangsvormen hebben, belangstelling tonen voor de bewoner en diens familie en vrienden. Bewogenheid: het personeel is geïnspireerd, ze werken vanuit hun hart. De medewerkster kijkt tijdens haar werkzaamheden naar de mens die zij verzorgt.  In de modules zit het voorbeeld van het waken: de medewerkster is niet verplicht om een maaltijd aan te bieden. Maar zij kan zich inleven (empathie tonen) in de familie en begrijpt dat het belangrijk is dat zij op krachten blijven in deze moeilijke periode. bewogenheid vakbekwaamheid hoffelijkheid

Gastvrijheid is een belevenis Steunkousen aantrekken tot een belevenis maken Wat bedoelde Inge? In de module zat een filmpje waarin zei ze dat medewerkers vooral bewogen moeten zijn, dat is belangrijker voor de tevredenheid van bewoners en familie dan vakbekwaamheid. Ben je het daarmee eens?

Als je een zaal hebt met een goede internetverbinding, speel dan de film af.

Gastvrijheid is een verhaal, is perceptie Weet je waarom ze in het ziekenhuis die gordijnen dicht doen rond mijn bed? Als ik hem vertel waarom ik het gordijn dicht doe rond zijn bed… Perceptie kan je beïnvloedden. In de module zat het verhaal van Fred Lee en de privacy in ziekenhuizen. Iedereen wist uit onderzoek dat patiënten vinden dat hun privacy beter gerespecteerd moet worden. Maar ondankt veel training van het personeel op het gebied van privacy, gingen de tevredenheidsscores niet omhoog. Patiënten hadden niet door dat verpleegkundigen rekening met hen probeerden te houden. Pas toen verpleegkundigen gingen vertellen wat ze doen, kregen patiënten ook de kans om te vertellen wat zij belangrijk vinden. Zo ontstond de dialoog over belangrijke wensen.

Gastvrijheid: leren van anderen

Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 1 De dames THe gaan op zorgvisite Waar zou jij op letten als recensent? Opdracht: In de komende drie weken ga je met een maatje koffie drinken / op bezoek bij een andere organisatie. Je gaat observeren met de vraag: zijn ze hier gastvrij?

Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 2 De dames THe gaan op zorgvisite Afspraken over het bezoek Maak tweetallen: Bespreek met elkaar waar jij op zou letten. Zet dit op een observatielijst. (10 minuten) Hang alle observatielijsten op en bekijk of andere tweetallen observatiepunten hebben die jou inspireren. Voeg deze toe aan jouw lijst (10 minuten).

Gastvrijheid: ideeën opdoen, ervaren 3 De dames THe gaan op zorgvisite Presentatie van de observatie Volgende dialoogbijeenkomst Ieder tweetal krijgt een minuut om te vertellen wat ze waargenomen hebben. Je kunt: vertellen een beeld presenteren (afbeelding, poster) nadoen (minitoneelstukje).

Wat kan je in Module …….verwachten? Zet hier de onderwerpen die je kiest voor de volgende dialoogbijeenkomst.

Afronding en evaluatie Het afdelingsactieplan Slot: Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?

Bedankt voor je aandacht en veel succes met Gastvrijheid in de zorg