Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie Loes Stuij Hedwig de Vries Rudolf Hartoungh
ervaring instellingen zijn geneigd om trainingen en scholing aan te bieden aan medewerkers, daarmee wordt verondersteld dat er voldoende kennis en kunde aanwezig is om te kunnen werken met deze complexe doelgroep. De opleidingen die de medewerkers hebben sluit vaak inhoudelijk niet aan bij onze praktijk en het opleidingsniveau is gemiddeld laag. Er is een verscheidenheid aan bewust en onbewust bekwame en onbekwame medewerkers.
vraagstelling Hoe leren deze mensen in de praktijk? Hoe zorgen we dat ze kennis kunnen vertalen naar hun dagelijkse werk? Hoe worden alle interventies professioneel en deskundig en minder willekeurig of intuïtief zonder dat er uren geschoold moet worden?
Casus Uitwisseling in groepjes
Wat is er nodig? Kennis ( Hoofd ) Persoonlijke kenmerken teamleden ( Hart ) Vaardigheden ( Handen ) Voorwaarden
Kennis Visie: concreet, te gebruiken om praktijk hieraan te toetsen. Professionele norm <-> persoonlijke norm. Basiskennis psychopathologie in relatie tot clienten/bewoners Kwaliteiten binnen het team kennen
Persoonlijke kenmerken Bevlogenheid / motivatie Affiniteit met doelgroep Gebrek aan houvast, onzekerheid kunnen verdragen
Vaardigheden Reflectie -> medewerkers veelal doeners, leercirkel rondmaken( leerstijlen Kolb) Warme / belevingsgerichte zorg <-> meer sturend structurerend, begrenzend, directief Interaktie / samenwerking Weerbaarheidstraining jaarlijks herhaald voor gevoel basisveiligheid en met name vaardigheden in de-escalatie
Voorwaarden Tijd voor overleg Bewonersbespreking /klinische les / casus /psychologenvisite hoe dan ook door laten gaan. Uit de waan van de dag halen: hoe erg is het dan, registreren hoe lang iets al speelt. Bijv. Eens per jaar multidisciplinair overleg met extern iemand
Voorwaarden Kwaliteiten in het team kennen Jamaarders serieus nemen, geven namelijk aandachtspunten mee Veilig leerklimaat: zorg dat het leuk is om van elkaar te leren ( over en weer ook tussen de disciplines ) Ruimte voor experimenteren, maak met elkaar afspraken wie, wat, hoe lang en rapporteer Suksessen vieren, middelen gebruiken ( grafieken ) die sukses zichtbaar maken Teamontwikkeling ondersteunen
Voorwaarden Duidelijke rol voor teamleider, psychologe en SO in het voorgaan in discussies: visie erbij halen Gebruik Gedragsmanagement: Capaciteit, Motivatie, gelegenheid Teamleider moet ook medewerkers durven zeggen als ze niet geschikt blijken voor deze doelgroep! Bewust zijn van : investering in bovenstaande zaken lijkt tijd te kosten, maar levert veel tijd op, omdat lijnen korter worden, escalaties worden voorkomen, woon-, werk- en leerklimaat verbetert.
Hoe staat het daarmee bij jou Uitwisseling met elkaar van ervaringen op bovenstaande gebieden.
Wat neem je mee? Welke punten neem je mee ter verbetering in je eigen organisatie / afdeling?