Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Visie Mensontwikkeling WSD
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Ouderenpsychologie: een divers vak Angeline Swank
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Begeleidingsplannen GGZ
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
School-als-organisatie en schoolcultuur
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Optimale Parkinsonzorg
Transdisciplinaire projecten
Academische vaardigheden - C1.5
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Werkoverleg en Medezeggenschap
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Presentatie Leefstijltraining.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Participerend Leiderschap
Hoe leren professionals?
Aanbesteding jeugdteams
ZESC – Situationeel leiderschap
Met Minder Meer en Beter
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Teambarometer.
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Disclosure belangen NHG spreker
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie Loes Stuij Hedwig de Vries Rudolf Hartoungh

ervaring instellingen zijn geneigd om trainingen en scholing aan te bieden aan medewerkers, daarmee wordt verondersteld dat er voldoende kennis en kunde aanwezig is om te kunnen werken met deze complexe doelgroep. De opleidingen die de medewerkers hebben sluit vaak inhoudelijk niet aan bij onze praktijk en het opleidingsniveau is gemiddeld laag. Er is een verscheidenheid aan bewust en onbewust bekwame en onbekwame medewerkers.

vraagstelling Hoe leren deze mensen in de praktijk? Hoe zorgen we dat ze kennis kunnen vertalen naar hun dagelijkse werk? Hoe worden alle interventies professioneel en deskundig en minder willekeurig of intuïtief zonder dat er uren geschoold moet worden?

Casus Uitwisseling in groepjes

Wat is er nodig? Kennis ( Hoofd ) Persoonlijke kenmerken teamleden ( Hart ) Vaardigheden ( Handen ) Voorwaarden

Kennis Visie: concreet, te gebruiken om praktijk hieraan te toetsen. Professionele norm <-> persoonlijke norm. Basiskennis psychopathologie in relatie tot clienten/bewoners Kwaliteiten binnen het team kennen

Persoonlijke kenmerken Bevlogenheid / motivatie Affiniteit met doelgroep Gebrek aan houvast, onzekerheid kunnen verdragen

Vaardigheden Reflectie -> medewerkers veelal doeners, leercirkel rondmaken( leerstijlen Kolb) Warme / belevingsgerichte zorg <-> meer sturend structurerend, begrenzend, directief Interaktie / samenwerking Weerbaarheidstraining jaarlijks herhaald voor gevoel basisveiligheid en met name vaardigheden in de-escalatie

Voorwaarden Tijd voor overleg Bewonersbespreking /klinische les / casus /psychologenvisite hoe dan ook door laten gaan. Uit de waan van de dag halen: hoe erg is het dan, registreren hoe lang iets al speelt. Bijv. Eens per jaar multidisciplinair overleg met extern iemand

Voorwaarden Kwaliteiten in het team kennen Jamaarders serieus nemen, geven namelijk aandachtspunten mee Veilig leerklimaat: zorg dat het leuk is om van elkaar te leren ( over en weer ook tussen de disciplines ) Ruimte voor experimenteren, maak met elkaar afspraken wie, wat, hoe lang en rapporteer Suksessen vieren, middelen gebruiken ( grafieken ) die sukses zichtbaar maken Teamontwikkeling ondersteunen

Voorwaarden Duidelijke rol voor teamleider, psychologe en SO in het voorgaan in discussies: visie erbij halen Gebruik Gedragsmanagement: Capaciteit, Motivatie, gelegenheid Teamleider moet ook medewerkers durven zeggen als ze niet geschikt blijken voor deze doelgroep!   Bewust zijn van : investering in bovenstaande zaken lijkt tijd te kosten, maar levert veel tijd op, omdat lijnen korter worden, escalaties worden voorkomen, woon-, werk- en leerklimaat verbetert.

Hoe staat het daarmee bij jou Uitwisseling met elkaar van ervaringen op bovenstaande gebieden.

Wat neem je mee? Welke punten neem je mee ter verbetering in je eigen organisatie / afdeling?