Project sociale veiligheid in de scholen (BVE) Wat beoogd het project? Hoe willen we dat vorm geven? Wat moet het opleveren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Implementatie Arbo Catalogus SW
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Analyse van incidenten
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Ondernemingsraad & Arbeidsinspectie Anita Hertogh
Arbeidsrisico’s in de zorg
In samenwerking met 13 maart 2014.
Veiligheid van verloskundigen
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Landelijke ontwikkelingen Bram Koppenaal, Federatie Opvang
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Arbeidsomstandigheden Deel 1
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
De OR en de Arbocatalogus
RI&E faculteit biomedische technologie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Ongewenste omgangsvormen
Juridische aspecten vertrouwenspersoon
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Maaike Sauerborn-Ribbens Arbo ambassadeur SOM
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
De arbocatalogus VVT in de praktijk
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
NEFEB Arbo bijeenkomst
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Inspectieproject Woningcorporaties
[  Gefeliciteerd met de Arbowet!] Miriam Smits 19 december 2005.
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Sociale Veiligheid in het MBO
Psychische klachten en werk
ARB(eids)O(mstandigheden
Arbomonitor kantoren.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
2 Ongevallen…..een risico?
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Maatregelen tegen agressie en geweld. Doelstellingen beleidsaanpak agressie en geweld Zicht krijgen op het probleem Maatregelen treffen.
ARBEIDS- OMSTANDIGHEDENWET
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
ARBO.
Goede zorg is belangrijk Zorg is mensenwerk, gevoelig voor ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Noodzakelijke groei tot 2025: werknemers Beschikbaar.
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Welkom. Inleiding  Risico- inventarisatie  45+ belastbaarheid  Ongewenste intimiteiten  Conclusie  Bronnen  Vragen.
Wat kun je doen tegen werkdruk
Pesten op het werk.
Agressie Intern en Extern
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Veilig en gezond werken
Agressie en geweld Voorlichting
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
POGGL Themadag 11 november 2014
Introductie RI&E.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

Project sociale veiligheid in de scholen (BVE) Wat beoogd het project? Hoe willen we dat vorm geven? Wat moet het opleveren?

Wat beoogt het project? Verminderen van aantal voorvallen van agressie tegen werknemers op school met minimaal 15% Looptijd project 1 sept 2010 tot 31 dec 2011

Hoe willen we dat vorm geven? Tussen 1 sept en 31 dec Pilot starten op vijf scholen GAP beleid en uitvoering

De doelstelling van het project Vermindering van het aantal voorvallen van agressie en geweld vraagt een beleidsmatige aanpak. Een gedegen en gedragen basis waaruit constructief vorm gegeven wordt aan het ontwikkelen van medewerkers. Door ontwikkeling van kennis en vaardigheden om adequaat om te gaan met (het voorkomen van) situaties van agressie en geweld. Dit project ontwikkeld concrete handvatten (beleidsontwikkeling en trainingen) voor scholen om gedegen met dit vraagstuk aan de slag te gaan

Deelnemers Gilde opleidingen? Leeuwenborgh opleidingen Arcus college ROC West Brabant ROC Rivor

opbrengst Deelnemers: ROC’s-OP/OOP- leerlingen Sector Ministerie CNV

Stappenplan Fase 1: Inventarisatie hoe het beleid nu wordt uitgevoerd met coördinatoren op het gebied van arbo en preventie/HRM onder begeleiding van een externe deskundige en de projectleider van CNV Onderwijsacademie Fase 2: Op basis van de resultaten uit het eerste overleg verder onderzoek doen en analyseren over welke zaken van beleid sociale veiligheid met wel/niet goed vindt werken. Hieruit een analyse maken Fase 3: Ontwikkelen van Good practice die moet helpen om de uitvoering van het beleid te verbeteren. Fase 4: Diagnosemodel maken en plan van aanpak in de vorm van training. Doelgroepen formuleren en handvatten maken om sociaal beleid te integreren in personeelsbeleid (scholingsbeleid)

output knelpunten inventariseren tussen beleid en uitvoering van sociale veiligheid Op basis van punt 1 ontwikkelen van Good practice diagnosemodel welke training/cursus het beste kan worden ingezet voor welk probleem als het gaat om sociale veiligheid Op basis van voorgaande er doelgroepenbeleid kan worden gemaakt op basis van verhoogd risico en hoe dit geïntegreerd kan worden in het personeelsbeleid

Sociale Veiligheid in het MBO Wet- en regelgeving Arbowet artikel 1 en artikel 3: definitie PSA en verplichtingen werkgever Arbobesluit artikel 2.15: maatregelen ter voorkoming of beperking van psychosociale arbeidsbelasting CAO Bve (specifiek PSA) Artikel E-25 De werkgever voert een beleid dat gericht is op voorkoming van seksuele intimidatie, racisme en geweld gedurende de werktijd of in verband met de arbeid. Hiertoe behoort onder meer het (doen) geven van voorlichting. Artikel E-26 De werkgever hanteert een regeling ter behandeling van klachten inzake seksuele intimidatie, racisme en andere vormen van discriminatie. Artikel E-27 In overleg met de PMR komt de werkgever een klachtenprocedure overeen en benoemt hij een vertrouwenspersoon.

Sociale Veiligheid in het MBO PSA: PsychoSociale Arbeidsbelasting wordt in de Arbowet (artikel 1) als volgt omschreven: 'de factoren seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk in de arbeidssituatie die stress teweeg brengen'. Stress wordt omschreven als: 'een toestand, die als negatief ervaren wordt en lichamelijke, psychische of sociale gevolgen heeft'. Toegevoegd: discriminatie

Sociale Veiligheid in het MBO Waar let de Arbeidsinspectie op bij beleid inzake agressie en geweld? Zijn de risico’s op het gebied van agressie en geweld in kaart gebracht? Is er een procedure om incidenten te melden, registreren en analyseren? Krijgen de medewerkers voorlichting, instructie en training over agressie en geweld? Heeft de organisatie een protocol voor agressie en geweld? Zijn er huisregels opgesteld, waaraan bezoekers en cliënten zich moeten houden? Zijn er afdoende organisatorische en personele maatregelen getroffen? Zijn er voldoende voorzieningen getroffen om agressie en geweld tegen te gaan? Is er een goed werkend alarmsysteem met een adequate alarmprocedure? Is er een regeling voor opvang, ondersteuning en nazorg na een incident? Is er een regeling gericht op het aanpakken van de dader of daders? Worden het beleid en de maatregelen tegen agressie en geweld periodiek geëvalueerd?

Sociale Veiligheid in het MBO Plaats in breder beleid: AVR, HRM? RI&E als basis van AVR beleid: welke risico’s zijn er? Plan van aanpak op basis risico’s: wat te doen? Implementatie: hoe laten we het werken? Doelgroepen: waar richten we ons op? - lijn, P&O, specifieke functionarissen (arbo, veiligheid, preventie enz.), medewerkers OP, OBP, studenten?

Sociale Veiligheid in het MBO Branche instrumenten: RI&E en Incidentenmonitor onitor_demo.htm Verplichte incidentenregistratie m.i.v. Schooljaar Monitor Sociale Veiligheid in het MBO (twee jaarlijks onderzoek)

Sociale Veiligheid in het MBO Hoe zit het in de andere onderwijssectoren? VOhttp:// vo.nl/Themas/Agressieenonveiligheid/tabid/2425/Default.asp xhttp:// vo.nl/Themas/Agressieenonveiligheid/tabid/2425/Default.asp x PO po.nl/WebCatalog/Catalog.aspx?type=Subject&divId=2_71&i d=71

Sociale Veiligheid in het MBO Onderzoek onderwijsinspectie (2010): -vaak wel beleid, maar niet goed bekend bij personeel en studenten -wisselende registratie (1/4 niet!) -weinig relatie tussen veiligheidsbeleid en studenten c.q. leerlingenzorg Eigen ervaringen? Specifieke vragen of knelpunten?

Sociale Veiligheid in het MBO Belangrijke informatiebronnen belasting/agressie-en-geweld