Kwalitatieve bevraging van de stakeholders van het FAVV-AFSCA 2014 Presentatie Raadgevend Comité 24 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ervaringen in samenwerking
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
Centrale werkwinkel D:
Ondersteuningsaanbod Meetbureau Overzicht aangeboden diensten
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Doel informatievergadering
Visie Mensontwikkeling WSD
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Betrouwbaarheidstypologie
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Krachtlijnen strategische en operationele doelstellingen DG controlebeleid Herman Diricks, directeur-generaal.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
FAVV Gemeenschappelijke vergadering RC - Wetcom Brussel S. LAURYSSEN – R. REMY TEST-AANKOOP.
1 Syntheserapport Kwalitatieve Bevraging van de Stakeholders van het FAVV Syntheserapport.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Voorstelling Juridische Dienst
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
2014 EVALUATIES N+1.
Managementsamenvatting
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
Knolcyperus – FAVV Infovergadering knolcyperus
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Voorstelling Juridische Dienst
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Private Kwaliteitborging
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Onderzoeksproject Service’
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Kwalitatieve bevraging van de stakeholders van het FAVV-AFSCA 2014 Presentatie Raadgevend Comité 24 september 2014

Agenda Doelstelling, scope en methodiek 1 Doelstelling, scope en methodiek 2 Resultaten van de stakeholderbevraging 2.1 Overzicht van de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en dreigingen van het FAVV 2.2 Evolutie gevoeligheid thema’s 2008 – 2011 – 2014 2.3 Focus op de drie meest gevoelige thema’s 3 Aanbevelingen van de stakeholders

1. Doelstelling, scope en methodiek In het kader van het nieuwe business plan 2015 - 2017 wil het FAVV haar strategische visie bijstellen en verdiepen. Ervaringen en verwachtingen van stakeholders moeten hierbij in kaart worden gebracht via een kwalitatieve stakeholderbevraging. De doelgroepen binnen deze bevraging zijn enerzijds de leden uit het FAVV Raadgevend Comité en anderzijds personen representatief voor de voedingssectoren (operatoren). De bevraging werd gestructureerd volgens 12 thema’s: (1) FAVV, een organisatie in beweging; (2) Verantwoordelijk voor de voedselveiligheid / Taakverdeling; (3) Controlebeleid- en programma; (4) Controles, inspectie en keuring; (5) Certificaten, Export, Toelatingen,…; (6) Crisispreventie en crisisbeheer; (7) Financiering; (8) Communicatie; (9) FAVV en andere overheden; (10) FAVV en administratieve lasten; (11) Beleid, regelgeving en internationale relaties en (12) Autocontrole. Het kwalitatieve aspect van de bevraging werd aangevuld door een analyse waarbij op een semi-kwantitatieve manier de conclusies van de respondenten werden gerangschikt naar gevoeligheid. Methodiek Diepte-interviews Diepte-interviews met personaliteiten van het Raadgevend Comité en operatoren uit verschillende sectoren. Online Survey Bevragen van operatoren en federaties via online survey Eerste inzichten rond opinies over verschillende thema’s Focusgroepen 2 focusgroepen met operatoren uit verschillende sectoren.

2. Resultaten van de stakeholderbevraging 2.1 Overzicht van de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en dreigingen van het FAVV. De SWOT analyse tracht een geconsolideerd overzicht te verschaffen van de belangrijkste bevindingen uit de stakeholderbevraging. Deze SWOT is opgesteld op basis van de interpretaties van de interviewers betrokken in deze opdracht. Sterktes FAVV wordt aanschouwd als een performante overheid die geldt als een internationaal voorbeeld. De doorgevoerde veranderingen zijn voelbaar in het veld en worden positief onthaald (vb. checklists, communicatie en informatie, bereikbaarheid PCE’s, etc.). FAVV biedt ruimte voor samenwerking en overleg via meerdere kanalen en formats. Zwaktes Onvoldoende in staat om via communicatie haar imago te valoriseren in binnen- en buitenland m.b.t. de efficiënte en effectieve werking van het FAVV om voedselveiligheid te borgen in België. Perceptie van gebrek aan uniformiteit in de toepassing en interpretatie van wetgeving bij controles, regelen van export, toepassen van sectorgidsen, etc. zowel op het niveau van de PCE als de controleur. Opportuniteiten Stakeholders, zowel operatoren als federaties, staan open voor overleg en samenwerking. Potentieel om administratieve lasten voor operatoren (KMO’s) verder te verlagen. Het uitwerken van een holistische, conceptuele communicatiestrategie voor het FAVV, doelgroepgericht en niet gefragmenteerd. Bedreigingen Bijkomende besparingsrondes binnen de overheid mogen een efficiënte werking van het FAVV niet in de weg staan. Fragmentatie van bevoegdheden en verantwoordelijkheden creëert onduidelijkheid. Toenemend belang aan export in de sector staat niet in verhouding tot de inspanningen die door FAVV worden doorgevoerd wat betreft deze sector. S W O T Een gedetailleerd overzicht van de voornaamste conclusies en aanbevelingen is beschikbaar in het eindrapport.

2. Resultaten van de stakeholderbevraging 2.2 Evolutie gevoeligheid thema’s 2008 - 2011- 2014 Deze tabel geeft een inschatting naar de mate van gevoeligheid van de behandelde thema’s bij de respondenten en dit in vergelijking met de mate van gevoeligheid bij voorgaande bevragingen. 2008 - 2011 2011 - 2014 Thema’s waarbij de gevoeligheid is afgenomen FAVV, een organisatie in beweging Verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid Controlebeleid en –programma Administratieve lasten Crisispreventie en crisisbeheer Thema’s waarbij de gevoeligheid is toegenomen Certificaten, Export en Toelatingen Financiering Controle/inspectie/keuring Thema’s waarbij de mate van gevoeligheid status quo is gebleven Analyses * Communicatie FAVV en andere overheden Beleid, regelgeving en internationale relaties FAVV: mensen en werkmethodes * * = niet van toepassing, thema’s werden niet meer afzonderlijk bevraagd in 2014.

2. Resultaten van de stakeholderbevraging 2.3 Focus op de drie meest gevoelige thema’s Conclusies Algemene aanbevelingen van de stakeholders Toenemend aantal inspanningen m.b.t. export door FAVV worden erkend door stakeholders echter nog onvoldoende wegens toenemend belang van export. Proces van digitalisering positief onthaald, echter noodzaak aan versnellen van dienstverlening (vb. indienen en bekomen van een erkenning verloopt traag). Uitbreiden aandacht en middelen rond export. FAVV moet meewerken om bestaande - en nieuwe markten van derde landen open te houden / maken. Verbeteren van de administratieve procedures m.b.t. export: versterken capaciteit en kennis Cel Import, Export & Notificaties binnen FAVV; verhogen traceerbaarheid dossier / vraag van operator; versnellen en/of uitbreiden huidige verbeterprojecten (vb. BECERT). Versterk de ondersteuning aan de voedingssector in hun export (vb. investeren in specifieke exportproblemen). Versterken van de samenwerking tussen FAVV - andere overheidsinstanties (FIT, AWEX, etc.) - derde landen. Export, certificaten,. Controles gepercipieerd als nuttig, procedures en methoden m.b.t. controle zijn duidelijk voor respondenten. Perceptie naar ongelijke behandeling bij controles (selectie, implementatie, interpretatie, opvolging) binnen en tussen PCE’s. Perceptie naar onvoldoende kennis bij controleurs (sectorspecifieke activiteiten, dierlijke vs. plantaardige). Perceptie dat sterk imago op vlak van controle en voedselveiligheid een concurrentieel voordeel is, mits een pragmatische houding. Versterken kennis / vaardigheden van controleurs in specifieke domeinen (sectorspecifieke activiteiten en handelingen, dierlijk en plantaardige producten, etc.) die men controleert, samen met de federaties. Uniformiseren van de controles op niveau van de verschillende PCE’s voor de volledige ketting: preventie, selectie controles, uitvoeren van controles, opvolging, inning, contentieux: richtlijnen, opleiding, monitoring, interne controle, …. Tracht operator meer feedback te geven of hen door te verwijzen naar specifieke informatiebronnen of contactpersonen bij vaststelling problemen/inbreuken. Versterken van omkadering en procedures inzake vervolgingsbeleid. Introduceer meer pragmatisme/duidelijkheid in het boetesysteem: nadruk op coaching, echter strenger bestraffen van recidivisten; systeem waarbij boetes kunnen vervangen worden door opleidingen of coaching; betere koppeling inbreuk en boete (transparant overzicht inbreuk -> boete). Controle, Inspectie,. Financieringsregeling door merendeel als duidelijk gepercipieerd echter… …vraagt men zich af waarom men moet betalen om gecontroleerd te worden en pleit men voor de afschaffing van de heffing indien men over een gevalideerd/gecertificeerd ACS beschikt. Het bonussysteem verschaft onvoldoende incentives voor KMO’s om te kiezen voor een gevalideerd/gecertificeerd ACS. Evalueer bonussysteem met focus op sterkere incentives voor kleine(re) operatoren: Grotere financiële incentive (nulheffing); Toepassen van autocontrolesysteem dat internationaal erkend is in de sector; Beperkt aantal voorwaarden of administratieve verplichtingen; Aanpassing frequentie controles / audits (verlagen bij gevalideerd/gecertificeerd ACS). Administratief vereenvoudigen en transparanter maken van het basisheffingsysteem en facturatie (perceptie complexe opeenstapeling van kortingen en toeslagen). Financiering

3. Voornaamste aanbevelingen van de stakeholders gelinkt aan de SWOT-analyse Zwaktes Onvoldoende in staat om via communicatie haar imago te valoriseren in binnen- en buitenland m.b.t. de efficiënte en effectieve werking van het FAVV om voedselveiligheid te borgen in België. Perceptie van gebrek aan uniformiteit in toepassing en interpretatie van wetgeving bij controles, regelen van export, toepassen van sectorgidsen, etc. zowel op niveau van PCE als controleur. Uniformiseren van controles op niveau van verschillende PCE’s Versterk kennis van controleurs in de specifieke domeinen die men controleert, samen met de federaties. Meer gerichte communicatie en feedback naar operatoren m.b.t. controleprogrammering alsook uitgevoerde activiteiten. Versterken van ondersteuning aan operatoren, in het bijzonder KMO’s Adviesfunctie ten behoeve van operatoren versterken. Verder inzetten op gerichte communicatie Versterk FAVV profiel in binnen- en buitenland in haar capaciteiten om voedselveiligheid te borgen in België. Balanceer communicatie bij crisissen. Een gedetailleerd overzicht van de voornaamste aanbevelingen is beschikbaar in het eindrapport.

3. Voornaamste aanbevelingen van de stakeholders gelinkt aan de SWOT-analyse Versterken van ondersteuning aan operatoren, in het bijzonder KMO’s Huidige inspanningen administratieve vereenvoudiging en digitaliseren van processen behouden. Verdere ondersteuning van operatoren in de implementatie en uitvoering van autocontrolesysteem. Verder inzetten op gerichte communicatie Optimaliseer structuur en kanalen van informatiebedeling. Verder inzetten op interactie/overleg met federaties. Opportuniteiten Stakeholders, zowel operatoren als federaties, staan ook open voor overleg en samenwerking. Potentieel om administratieve lasten voor operatoren (KMO’s) verder te verlagen. Het uitwerken van een holistische, conceptuele communicatiestrategie voor het FAVV, doelgroepgericht en niet gefragmenteerd. O Een gedetailleerd overzicht van de voornaamste aanbevelingen is beschikbaar in het eindrapport.

3. Voornaamste aanbevelingen van de stakeholders gelinkt aan de SWOT-analyse Uitbreiden van aandacht en middelen rond export Verbeter administratieve procedures m.b.t. export en versnel dienstverlening m.b.t. export gerelateerde dossiers. Versterk ondersteuning aan de voedingssector in hun export alsook meewerken om bestaande markten van derde landen open te houden en nieuwe markten mogelijk te maken. Verder inzetten op gerichte communicatie Verduidelijk rollen en bevoegdheden FAVV en andere overheden naar operatoren. Bedreigingen Bijkomende besparingsrondes mogen een efficiënte werking van het FAVV niet in de weg staan. Fragmentatie van bevoegdheden en verantwoordelijkheden creëert onduidelijkheid. Toenemend belang aan export in de sector staat niet in verhouding tot de inspanningen die door FAVV worden doorgevoerd wat betreft deze sector. T Een gedetailleerd overzicht van de voornaamste aanbevelingen is beschikbaar in het eindrapport.

Over Deloitte Deloitte verwijst naar een of meer entiteiten van Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), een vennootschap overeenkomstig het recht van het Verenigd Koninkrijk (“private company limited by guarantee”), en naar haar netwerk van verbonden vennootschappen die allen juridisch onafhankelijke en zelfstandige entiteiten zijn. Raadpleeg www.deloitte.com/about voor een gedetailleerde beschrijving van de juridische structuur van Deloitte Touche Tohmatsu Limited en haar verbonden vennootschappen.   Deloitte verleent advies in verschillende domeinen zoals audit, fiscaliteit, consultancy en financiële diensten aan overheids- en privéklanten in verschillende sectoren. Met een wereldwijd netwerk van verbonden vennootschappen in meer dan 150 landen verstrekt Deloitte topvaardigheden en diepgaande plaatselijke expertise om haar klanten, waar ook ter wereld, te helpen succesvol te zijn. Deloitte telt ongeveer 170.000 professionele medewerkers die zich volledig inzetten om uitmuntendheid na te streven. Deloitte in België Deloitte, een toonaangevend audit- en consultancybedrijf in België, verleent diensten met een meerwaarde in verschillende domeinen, zoals audit, accountancy, fiscaliteit, consultancy en financieel advies.  In België telt Deloitte meer dan 2.500 werknemers in meer dan 10 kantoren verspreid over heel het land. Haar cliënteel behelst zowel nationale als internationale bedrijven, kleine en middelgrote bedrijven alsook overheidsbedrijven en non-profitorganisaties. De Belgische praktijk maakt deel uit van het netwerk van de vennootschap Deloitte Touche Tohmatsu Limited. © 2014 Deloitte Belgium